m Voorstraat. Wij zijn ons ook bewust van de gevaarlijke situatie bij de kleuter school. Onze gedachten gaan ook uit naar het plaatsen van verkeers borden. Ouders en leerkrachten, met burgemeester en wethouders, zullen zich op deze situatie moeten beraden. Noordlangeweg. Tot onze verbazing gaat de P.v.d.A.-fractie nu lijnrecht in tegen wat zij bij de begrotingsvergadering stelde n.1. de wenselijkheid tot het verbreden tot 4,50 m van de Noordlangeweg. De P.v.d.A. komt met het voorstel in de maanden mei t/m augustus de stad aan de Waterpoort en Landpoortzijde vein 11.00 t/m 17.30 uur af te sluiten. Heeft de P.v.d.A. hierover, wat ze zo graag doet, een enquête gehouden onder de bewoners van Willemstad die buiten de kom wonen en met hun auto naar Willemstad komen? Veiligheid in de oude haven. Deasmoet een grote prioriteit hebben vinden wij. Tenslotte merken wij nog op dat veel van deze punten in deze nota door meerdere leden van de raad in het verleden reeds te berde zijn gebracht, ook door onze groepering. De heer Manneke vond het een goed idee de nota te laten circuleren. Echter gelooft hij niet in besturen door middel van enquêtes. Naar aanleiding van het voorstel van het college van burgemeester en wet houders merkt hij op dat het noodzakelijk is dat er een verkeersplan komt waarin rekening wordt gehouden met de verkeerssituatie die zich in de zomer in Willemstad kan voordoen. In het voorstel vindt hij veel punten terug die al eerder ter sprake zijn geweest. Zo is onder andere al eerder op het aanbrengen van verkeersdrempels in de Landpoortstraat en Voorstraat afwijzend gereageerd. Hij informeert wat de snelheid- contrêles aan het licht gebracht hebben. Zijns inziens is het voor een duidelijk inzicht hierin nodig de controle--auto verdekter op te stellen. Alvorens de kom van Willemstad af te sluiten moet hierover contact opgenomen worden met de middenstand. Een proef met de afsluiting zou beter op zondag genomen kunnen -worden; de zaterdag is daarvoor ze ker niet geschikt. De heer van den Enden deelt mede geen behoefte te hebben aan een tweede algemene beschouwing. Hij is het volkomen eens met de spreker van de Christelijke Groepering. Door het opnieuw onder de aandacht brengen van verschillende onderwerpen, die ook al in de diverse partijprogramma's stonden, is gebleken dat er in plaats van het beoogde resultaat onrust onder de bevolking is ontstaan, gezien, de vele telefoontjes die de heer van den Enden over de afsluiting van Willemstad heeft gehad. Velen zien als gevolg hiervan een teruggang in het toeristenbezoek. Uit de praktijk is al gebleken dat door het aan beide zijden parkeren in de Landpoortstraat de gevaren alleen maar groter worden in plaats van kleiner; hij denkt dan aan de aanrijding van vorige week. Door het aanbrengen van verkeersdrempels in de Landpoortstraat zal er schade ontstaan aan de woningen in deze straat doordat het verkeer een dreun veroorzaakt als over de drempels wordt gereden met als gevolg dat er scheuren in de woningen kunnen ontstaan. Hij zegt de inwoners ter zijde te zullen staan bij het indienen van bezwaren, of schadeclaims hieromtrent. Hieruit blijkt weer eens dat het niet alleen echte koks zijn die lange messen dragen. De heer de Visser vindt dat het meerdere malen aan de orde moeten brengen van dezelfde onderwerpen eens te meer bewijst dat er niet eerder een goede oplossing voor is gevonden. Nu alleen de bermen van de Noordlangeweg verbreed worden is hierdoor het misver stand dat hierover bestond, n.l. dat de weg met 3 m verbreed zou worden, uit de wereld geholpen. De heer de Visser zegt met een mogelijke verbreding van de rijstrook niet gelukkig geweest te zijn, omdat deze weg hierdoor een racebaan zou zijn geworden. De verkeersdrempels worden niet in de Landpoortstraat en de Voorstraat aangebracht. Deze drenpels die de aanloopsnelheid van het verkeer dienen te verminderen zouden geplaatst -moeten-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1977 | | pagina 10