m
Voorstraat.
Wij zijn ons ook bewust van de gevaarlijke situatie bij de kleuter
school. Onze gedachten gaan ook uit naar het plaatsen van verkeers
borden. Ouders en leerkrachten, met burgemeester en wethouders, zullen
zich op deze situatie moeten beraden.
Noordlangeweg.
Tot onze verbazing gaat de P.v.d.A.-fractie nu lijnrecht in tegen wat
zij bij de begrotingsvergadering stelde n.1. de wenselijkheid tot het
verbreden tot 4,50 m van de Noordlangeweg.
De P.v.d.A. komt met het voorstel in de maanden mei t/m augustus de
stad aan de Waterpoort en Landpoortzijde vein 11.00 t/m 17.30 uur af
te sluiten. Heeft de P.v.d.A. hierover, wat ze zo graag doet, een
enquête gehouden onder de bewoners van Willemstad die buiten de kom
wonen en met hun auto naar Willemstad komen?
Veiligheid in de oude haven.
Deasmoet een grote prioriteit hebben vinden wij.
Tenslotte merken wij nog op dat veel van deze punten in deze nota
door meerdere leden van de raad in het verleden reeds te berde zijn
gebracht, ook door onze groepering.
De heer Manneke vond het een goed idee de nota te laten circuleren.
Echter gelooft hij niet in besturen door middel van enquêtes. Naar
aanleiding van het voorstel van het college van burgemeester en wet
houders merkt hij op dat het noodzakelijk is dat er een verkeersplan
komt waarin rekening wordt gehouden met de verkeerssituatie die zich
in de zomer in Willemstad kan voordoen. In het voorstel vindt hij veel
punten terug die al eerder ter sprake zijn geweest. Zo is onder andere
al eerder op het aanbrengen van verkeersdrempels in de Landpoortstraat
en Voorstraat afwijzend gereageerd. Hij informeert wat de snelheid-
contrêles aan het licht gebracht hebben. Zijns inziens is het voor
een duidelijk inzicht hierin nodig de controle--auto verdekter op te
stellen. Alvorens de kom van Willemstad af te sluiten moet hierover
contact opgenomen worden met de middenstand. Een proef met de afsluiting
zou beter op zondag genomen kunnen -worden; de zaterdag is daarvoor ze
ker niet geschikt.
De heer van den Enden deelt mede geen behoefte te hebben aan een tweede
algemene beschouwing. Hij is het volkomen eens met de spreker van de
Christelijke Groepering. Door het opnieuw onder de aandacht brengen van
verschillende onderwerpen, die ook al in de diverse partijprogramma's
stonden, is gebleken dat er in plaats van het beoogde resultaat onrust
onder de bevolking is ontstaan, gezien, de vele telefoontjes die de
heer van den Enden over de afsluiting van Willemstad heeft gehad. Velen
zien als gevolg hiervan een teruggang in het toeristenbezoek.
Uit de praktijk is al gebleken dat door het aan beide zijden parkeren
in de Landpoortstraat de gevaren alleen maar groter worden in plaats
van kleiner; hij denkt dan aan de aanrijding van vorige week. Door het
aanbrengen van verkeersdrempels in de Landpoortstraat zal er schade
ontstaan aan de woningen in deze straat doordat het verkeer een dreun
veroorzaakt als over de drempels wordt gereden met als gevolg dat er
scheuren in de woningen kunnen ontstaan. Hij zegt de inwoners ter
zijde te zullen staan bij het indienen van bezwaren, of schadeclaims
hieromtrent. Hieruit blijkt weer eens dat het niet alleen echte koks
zijn die lange messen dragen. De heer de Visser vindt dat het meerdere
malen aan de orde moeten brengen van dezelfde onderwerpen eens te meer
bewijst dat er niet eerder een goede oplossing voor is gevonden. Nu alleen
de bermen van de Noordlangeweg verbreed worden is hierdoor het misver
stand dat hierover bestond, n.l. dat de weg met 3 m verbreed zou
worden, uit de wereld geholpen. De heer de Visser zegt met een mogelijke
verbreding van de rijstrook niet gelukkig geweest te zijn, omdat deze
weg hierdoor een racebaan zou zijn geworden. De verkeersdrempels worden
niet in de Landpoortstraat en de Voorstraat aangebracht. Deze drenpels die
de aanloopsnelheid van het verkeer dienen te verminderen zouden geplaatst
-moeten-