-W] 199 wer toov ftooixsv i/rt r-v;- 9ri TOOV ptiiioxpad ad h; ap,r/r t i '-jr1 1 J >V" k_'. 'iti ;)P X. ■©wij -.{tons*; fi.f t v i) rxsb ftoxs rslljy ton* t^j-osv-TD xti nafexlftiBBSJfx ,:t.oc; !-.-a- ivIsH ft! he s ib 9Ê- fpOV ï,.o;ü 3b c; VIid fn&ga t4& Bttit&sri cv prci^esV Mniaumgd.asd bri ToartrtsW '.re> ;>o ;,id loxtO;, xe.hr- DO bflovod ob ttób rtöis'pss-tE v. jix.) .o-afcij: ÓT3.3d oJb rtev oxr itb o .od.,at» j- -17- het beleid, het college van burgmeester en wethouders geeft daartoe de bouwstoffen aan en is belast met de uitvoering. De raad bepaalt de hoofdlijnen, burgmeester en wethouders hebben er zich bewust van ont houden te zeggen hoe zij het willen. Daarma gaat de voorzitter in op de algemene beschouwing van de Christelijke Groepering. Het presentiegeld moet gezien worden als een vergoeding als lid van een stembureau en niet als een bedrag voor gederfd dagloon. Vergoeding van het gederf'de dagloon moet met een aparte nota ge vraagd worden^ Op de provinciale griffie zal geinfor-- meerd worden wat een redelijke tegemoetkoming is voor een lid van het^ stmbureau en de raad kan eventueel hiervoor een voorstel tegemoet zien. De voorzitter is blij met die opmerking over het verkeersonderwijs op de basisscholen. Het verkeer eist jaarlijks nog zoveel slachtoffers dat het in deze tijd nog steeds een erg nuttig, ja noodzakelijk vak is op de basisscholen. Het idee cm dit onderwijs van het programma van de basisscholen af te voeren, is verbijsterend. Als burgmeester wordt men op de meest navrante wijze soms met de verkeersslachtoffers geconfron teerd, dat men het niet voor mogelijk houdt dat men het belang van het verkeersonderwi js niet inziet. In het door de raad vastgestelde structuurplan is de uitbreiding van Willemstad voor de toekomst in grote lijnen uitgezet. Nu is aan de Gede puteerde Staten de vraag voorgelegd welke lob van het structuurplan het eerste gerealiseerd moet worden. Op deze vraag is nog geen antwoord ont vangen. De raad heeft echter al voor een uitbreiding in de richting Hei- wijk geopteerd. Het bestemmingsplan Buitengebied ligt voor vooroverleg bij de Pro vinciale Planologische Dienst. De toezegging is gedaan dat het plan in januari 1977. in de commissie gemeentelijke plannen behandeld wordt. Door de planologen is er verband gelegd met het ruilverkavelingsplan. Artikel 5 van de Ruilverkavelingswet zegt dat het ruilverkavelingsplan het bestemmingsplan moet volgen. Het ruilverkavelingsplan strekt zich over meerdere gemeenten uit.Ook over de gemeente waarmede we de langste grens hebben namelijk Fijnaart en Heijningen. In het voorjaar kan de raad hierover voorstellen verwachten. Het bestemmingsplan Vesting ligt ook reeds geruime tijd bij de Pro vinciale Planologische Dienst voor vooroverleg. De stedebouwkundige legt nu de laatste hand aan dit plan; hij heeft toegezegd dat het definitieve ontwerp-plan begin januari kan worden tegenoet gezien. Dit als gevolg van de aanvullingen en wijzigingen bij het eerste vooroverleg. Daarna gaat het ontwerp weer naar de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en naar de Provinciale Planologische Dieast. Wanneer dit geschiedt, zal het college u ook het ontwerp-plan doen toekomen. Over de bejaardenwoningen kan de voorzitter niets meer mededelen dan wat in de vorige vergadering al gezegd is. Wel hoopt hij in het vol gende jaar de raad een plan voor te kunnen leggen voor de bouw van be jaard enwoningen in de Achterstraat. Wat betreft de verkeerssituatie waarmede iedere fractie zich heeft beziggehouden, leefde eens de gedachte om een rondweg om Willemstad heen te maken. Die rondweg zou met een boog om de vesting van de Steenpad op de Lantaarndijk aansluiten. Wanneer het erg druk is kun je de Vesting natuurlijk ook voor het autoverkeer afsluiten. Er moeten dan buiten de kom wel parkeerplaatsen gecre'êerd worden. Gedeputeerde Staten waren op het voetspoor van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg destijds tegen deze plannen. Met de verkeersdienst van de rijkspolitie van het district Breda is overleg gepleegd over hetgeen gedaan kan worden wanneer er geen rond weg komt. De deskundigen zien niet direct een manier om de verkeers problemen afdoende op te lossen. Toen is onder andere wel de mogelijkheid naar voren gekomen om een êênrichtingverkeer voor de vesting te maken of het verkeer over de Noordlangeweg te leiden. Op deze manier kunnen de mensen genieten van een ander prachtig aanzicht van Willemstad, namelijk de wallen. Het is natuurlijk wel zo dat het niet de gehele week zo druk -18-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 85