-W]
199 wer toov ftooixsv i/rt r-v;- 9ri TOOV ptiiioxpad ad
h; ap,r/r
t
i
'-jr1 1 J
>V" k_'. 'iti ;)P X.
■©wij -.{tons*; fi.f t v i)
rxsb ftoxs rslljy
ton* t^j-osv-TD
xti nafexlftiBBSJfx
,:t.oc; !-.-a-
ivIsH ft! he
s ib
9Ê- fpOV
ï,.o;ü 3b c; VIid fn&ga t4& Bttit&sri
cv prci^esV Mniaumgd.asd bri ToartrtsW '.re>
;>o ;,id loxtO;, xe.hr- DO bflovod ob ttób rtöis'pss-tE
v.
jix.) .o-afcij: ÓT3.3d oJb rtev oxr itb o .od.,at»
j-
-17-
het beleid, het college van burgmeester en wethouders geeft daartoe de
bouwstoffen aan en is belast met de uitvoering. De raad bepaalt de
hoofdlijnen, burgmeester en wethouders hebben er zich bewust van ont
houden te zeggen hoe zij het willen. Daarma gaat de voorzitter in op de
algemene beschouwing van de Christelijke Groepering.
Het presentiegeld moet gezien worden als een vergoeding als lid
van een stembureau en niet als een bedrag voor gederfd dagloon.
Vergoeding van het gederf'de dagloon moet met een aparte nota ge
vraagd worden^ Op de provinciale griffie zal geinfor--
meerd worden wat een redelijke tegemoetkoming is voor een lid van het^
stmbureau en de raad kan eventueel hiervoor een voorstel tegemoet zien.
De voorzitter is blij met die opmerking over het verkeersonderwijs
op de basisscholen. Het verkeer eist jaarlijks nog zoveel slachtoffers
dat het in deze tijd nog steeds een erg nuttig, ja noodzakelijk vak is
op de basisscholen. Het idee cm dit onderwijs van het programma van de
basisscholen af te voeren, is verbijsterend. Als burgmeester wordt men
op de meest navrante wijze soms met de verkeersslachtoffers geconfron
teerd, dat men het niet voor mogelijk houdt dat men het belang van het
verkeersonderwi js niet inziet.
In het door de raad vastgestelde structuurplan is de uitbreiding van
Willemstad voor de toekomst in grote lijnen uitgezet. Nu is aan de Gede
puteerde Staten de vraag voorgelegd welke lob van het structuurplan het
eerste gerealiseerd moet worden. Op deze vraag is nog geen antwoord ont
vangen. De raad heeft echter al voor een uitbreiding in de richting Hei-
wijk geopteerd.
Het bestemmingsplan Buitengebied ligt voor vooroverleg bij de Pro
vinciale Planologische Dienst. De toezegging is gedaan dat het plan in
januari 1977. in de commissie gemeentelijke plannen behandeld wordt.
Door de planologen is er verband gelegd met het ruilverkavelingsplan.
Artikel 5 van de Ruilverkavelingswet zegt dat het ruilverkavelingsplan
het bestemmingsplan moet volgen. Het ruilverkavelingsplan strekt zich
over meerdere gemeenten uit.Ook over de gemeente waarmede we de langste
grens hebben namelijk Fijnaart en Heijningen. In het voorjaar kan de raad
hierover voorstellen verwachten.
Het bestemmingsplan Vesting ligt ook reeds geruime tijd bij de Pro
vinciale Planologische Dienst voor vooroverleg. De stedebouwkundige legt
nu de laatste hand aan dit plan; hij heeft toegezegd dat het definitieve
ontwerp-plan begin januari kan worden tegenoet gezien. Dit als gevolg van
de aanvullingen en wijzigingen bij het eerste vooroverleg. Daarna gaat
het ontwerp weer naar de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en naar de
Provinciale Planologische Dieast. Wanneer dit geschiedt, zal het college
u ook het ontwerp-plan doen toekomen.
Over de bejaardenwoningen kan de voorzitter niets meer mededelen
dan wat in de vorige vergadering al gezegd is. Wel hoopt hij in het vol
gende jaar de raad een plan voor te kunnen leggen voor de bouw van be
jaard enwoningen in de Achterstraat.
Wat betreft de verkeerssituatie waarmede iedere fractie zich heeft
beziggehouden, leefde eens de gedachte om een rondweg om Willemstad heen
te maken. Die rondweg zou met een boog om de vesting van de Steenpad op
de Lantaarndijk aansluiten. Wanneer het erg druk is kun je de Vesting
natuurlijk ook voor het autoverkeer afsluiten. Er moeten dan buiten de
kom wel parkeerplaatsen gecre'êerd worden. Gedeputeerde Staten waren op het
voetspoor van de Rijksdienst voor de Monumentenzorg destijds tegen deze
plannen. Met de verkeersdienst van de rijkspolitie van het district Breda
is overleg gepleegd over hetgeen gedaan kan worden wanneer er geen rond
weg komt. De deskundigen zien niet direct een manier om de verkeers
problemen afdoende op te lossen. Toen is onder andere wel de mogelijkheid
naar voren gekomen om een êênrichtingverkeer voor de vesting te maken of
het verkeer over de Noordlangeweg te leiden. Op deze manier kunnen de
mensen genieten van een ander prachtig aanzicht van Willemstad, namelijk
de wallen. Het is natuurlijk wel zo dat het niet de gehele week zo druk
-18-