- in ansa pxfIsvsol asob ai» *t fx' fme sittiijalsfllq -36,0. .rcstaov si iiu Tsariad no?n ru r: r-ti-tn :v tad «slolaad ai n ï-xaJdoe oü .qedoafeatop ropis oios .sap h x taiTawabom rsa i Cfidnoqo ob fisv axseintrromabuo sb r.cvot asoï Liberia gfti: paofopsn b sew XlHsfgom dew ,no5boT at ijio6"rf«t99l elxowï 96 aio loorioa 973 :'_OitDpxr"'.i ;£9dc9(f -iocs'.') ».;i <0 r >:rt v i. .-. ..I rt '•- toOV ,is J9fli xad 'ob--»i i 9b iDO bx>v attxiojofrn; j£ ,ro ,n9ll£rioa 3} ejovtov tori no qtxt bodp.rixhow tori :o,v inow joH nobr,in notei ot o "C'-OO'"" n.j L<> -Uwe: ;h .a.v no rob t. ,n eon ioo nsb no r»bt** Jsora noIoiiebuQ zes aXA .naft^ow mb sw Jod debiZ.'-zlbzQod sJ Jsd ax nebag»* r." ii,em asvrt i&b-m assi r •ovjtoveninow ab nx pnio-aswrav sls-ruis-o 00 ovainoo. 9bnsv gfovyg -4- rept is over een bijdrage in de kosten van de ouders of verzorgers van de kinderen. De medewerker zegt, dat de toename van het werk niet in de laatste plaats te danken is aan de nieuwe door de minister vastgestelde huurprijzen. Het loopt gewoon fout. Het onderhoud van de woningen krijgt weer een achter stand. Toen is overwogen een tweede busje aan te schaffen. Het is wel een hele luxe voor deze gemeaite en er is niet êên gemeente in de omgeving die dat heeft. Daarbij moest wel de keuzemogelijkheid van de openbare lagere school en de bijzondere scholen zoveel mogelijk gehandhaafd blijven. Burge meester en wethouders hebben tooi gezegd: "Laten we het maar doen." Wel wordt getracht iemand te krijgen in het kader van de Wet Sociale Werkvoor ziening. De exploitatie van het busje-sec komt dan voor rekening van de gemeente, dus niet het salaris van de chauffeur. De Lager-onderwijswet 1920 voorziet in het vervoer van de leerlingen naar de school. In de wet staat "een billijke bijdrage van de ouders of verzorgers". Het zou dus in strijd met de wet zijn de kosten van vervoer voor rekening van de gemeente te doen komen. Over het begrip billijke bijdrage kan men twisten. Er zijn gemeenten, die een toeringcarbedrijf inschakelden. De ouders kunnen de bus betalen of de gemeente doet dat. Burgemeester en wethouders meenden voor twee ritten per dag een billijke bijdrage aan de ouders te kunnen vragen. In de gemeente Dinteloord wordt het vervoer van de kinderen geregeld door een vervoers- commissie, waarin hoofden van de scholen zijn vertegenwoordigd. Voor de bus- kosten betalen de scholen gezamelijk f. 6.000,— per jaar en de gemeente f. 14.000,— per jaar. De ouders betalen aan de vervoerder per week f.5, tot f.7,50 per gezin. Burgemeester en wethouders vonden toen een bedrag van f. 5,— per kind/per week redelijk. Artikel 13 van de Lager-onderwi jswet 1920 schrijft een billijke bijdrage van de ouders voor, dus men ontkomt er in deze nieuwe situatie niet aan. Burgemeester en wethouders hebben zich daarbij afgevraagd hoever men daarbij kan gaan met extra subsidies. De heer Van den Enden heeft naar de verhouding gevraagd van de kosten tussen het openbaar en bijzonder onderwijs. In de jaren 1973 tot 1975 was dat res- pektievelijk f. 217,69 en f.34,58. De voorzitter zegt, dat men dat met el kaar gewild heeft. Men hoeft er geen spijt van te hebben. Iemand van het openbaar onderwijs heeft gezegd: "Was er maar nooit aan begonnen, dan had je nu geen problemen". Toen ging het om êèn leerling, die een leerkracht moest redden. De heer Van der Sluijs heeft voorgesteld dit hele onderwerp aan te houden tot een volgende vergadering. Wanneer de raad nu het voorstel zou aanvaarden, gedeputeerde staten zouden het goedkeuren en er zou een chauffeur beschikbaar komen, dan is het toch niet mogelijk deze zaak nog dit schooljaar te realiseren. Dat kan pas het volgend cursusjaar. Er is dus nog een maand tijd. De voorzitter is het in zoverre met de heer Van der Sluijs eens, dat voorkomen moet worden, dat men later kapseist. De heer De Visser zegt, dat het busje belangrijk is, het onderhoud is heel belangrijk en het is een duidelijke zaak dat het voor de medewerker ook be langrijk is. De inkomsten van de ouders zullen volgens het voorstel f.3.000, bedragen. De heer De Visser gaat daar niet van uit. De ouders zullen erop terugkomen. Hij verwacht niet dat de inkomsten zo groot zullen zijn. Als het busje alleen 's winters rijdt dan zijn de inkomsten ook veel minder. Het zal in veel gevallen een financiële aderlating voor de ouders betekenen. Het bedrag van f.3.000,— gaat uit van een volle bezetting. Bovendien rijst de vraag o?^e ouders kan verplichten cm voor een heel jaar te betalen als maar alleen in de wintermaanden van het vervoer gebruik wordt gemaakt. De voorzitter meent, dat wanneer men naar Tofrftb linos op vakantie wil, f.5.000,in veel gevallen ook geen bezwaar is. Als het kind niet op e fiets kan en de ouders hebben geen f.5,— over voor het vervoer dan gaan ze misschien naar de dichtbij zijnde bijzondere school. In augustus zullen waarschijnlijk 32 leerlingen de openbare school bezoeken. De raad is on bevoegd de zaak te splitsen in enerzijds het busje en anderzijds geen billijke bijdrage. Een billijke bijdrage is overigens iets anders dan een symbolisch bedrag, f.5,— per week is al niet veel. Er zijn dan nog twee mogelijkheden, namelijk voor een gezin dat bijstand geniet of in soortge lijke omstandigheden verkeert is het vervoer gratis en voor de overige -5-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 39