10
Pesif-"-1 cJnBtBpaJccisnsp 99.neb-
«li fifi- .C i.O -6i
-
JUrr<bp. nobgoy jfixsao
i.i J
-5ttiliaom s£> nx isist. -*^.üv-' '.»f> \o ,1s vr-r -"v/It J.s.h «1 dol?.-.
IT i"" vi'1 /OOblU'Tc'i fc?T.t
^*3 -
rso-. r. :.1„ >v >i teb fy5-.,,,,w
•Snxnal wxeaolle btjx als J:IK" ■'■y, Jfto ir£ J - - Jifc tbn3?jlTDV
p it amo.ii VY: tc.'o tbtow pnimmyJe »lf UoMoo.;. ^p.q :'.i •r-o' iwfcnoS
sstisv Jot a to biro fit 9 v ro taJaoanop^MiJ iu>v IsJ&stoov id rtev pnibxoIriBB xbbH brtorp q
-vtroS rase föJoXasd eiabiuoriJow as to J aaoiïöp i ud' nev 1stïbov J»ri p x J amoinss
-
T-:>Ori 9b j.W.T.8 Toxauloxs M .J36.& /tc.v w.j p /piJ Sm 0^£.8 rtev
-rtBfi JoJ e*»buorfJ9v rra taJesofligpiwd n»v laJstoov art rt^y pnibiDlnfis tsbW sfc
i.
tsnoartsB op,
;M „/TO ia.Xlt
£f& •'%A-
-3-
De rek ens cxn is: 40 weken x 5 dagen x 3 uur x £.20, (is loon medewerker)»
f.12.000,huidige kosten. Nieuwe situatie: loon 10% van £.12.000,
1.200,£.5.000,kosten busje £.6.200,5 voordelig verschil
f. 12.000,- £.6.200,£.5.800,Over de bijdrage vervoer het
volgende. Allereerst menen wij dat de procedure juister was geweest als
eerst overleg was gepleegd met besturen, oudercommissie en betrokken ouders
van de basisscholen, voordat dit voorstel aan de raad werd gedaan. Op de
tweede plaats is er een raadsbesluit van 9 oktober 1973, waarin geregeld
is dat het vervoer gebeurt voor rekening van de gemeente. Op de derde
plaats wil ik duidelijk stellen, dat het gaat om leerlingen van zowel de
Christelijke als van de Openbare scholen. Op de vierde plaats betreft het
hier een voorziening voor de inwoners die wonen in Oudemolen, Stadsedijk,
Helwijk en bij de sluizen, die vergeleken bij de bewoners van Plan Noord-
langeweg, Poortweide en de Oude Kern toch al aanmerkelijk zijn achterge
steld. Op de vijfde plaats vinden wij het voorgestelde bedrag te hoog.
Hoewel we begrip hebben voor het argument, dat volgens de wet de ouders
moeten bijdragenlijkt het ons dat dit ook zou kunnen gebeuren bijvoorbeeld
middels een symbolische bijdrage van bijvoorbeeld £.10,per jaar. Voor
de overige kosten zou dan een beroep kunnenworden gedaan op de uitkering
uit het gemeentefonds ingevolge de Financiële Verhoudingswet. Wij stellen
u voor dit voorstel, nadat u ook de mening van de andere raadsleden gevraagd
hebt, in deze zin te wijzigen, waarbij wij bijzonder belangstellend zijn
naar de mening van de speciale Helwijkse vertegenwoordiger in onze raad".
De heer Van den Enden heeft naar beide voorstellen geluisterd en overweegt
nog dat van de heer Van der Sluijs. Dat van de heer De Visser spreekt her-
echter meer aan. Het vervoer van de leerlingen van de openbare school is
in het leven geroepen om deze school te redden. Destijds betrof het een o£
twee kinderen, maar het werden er allengs meer. Het is een vervelende zaak,
dat de chauffeur van het busje steeds meer werk krijgt en dat de kosten
steeds hoger worden. Hij vraagt wat het verschil is tussen de extra kosten
van het totale vervoer en de extra kosten voor het vervoer van de leerlingen
van de bijzondere scholen.
De voorzitter zegt, dat deze geschiedenis een paar jaar geleden is begonnen
en daarbij speelden een paar zeiken samen» De openbare lagere school verkeer
de een reeks van jaren in een moeilijke situatie door het extreme verloop
van het aantal leerlingen. De school had twee leerkrachten en de tweede
dreigde boventallig te worden toen het aantal leerlingen 25 was. Een leer
ling kon deze boventalligheid voorkomen. Daarnaast was het Woningbedrijf
in moeilijkheden. Het onderhoud van de woningwetwoningen geschiedde door
de plaatselijke ambachtelijke bedrijven als deze toevallig eens niets
anders te doen hadden. Er kwamen protesten, dat veel dingen niet gebeurden.
De rekeningen waren extreem hoog, gezien het beschikbare onderhoudsfonds.
Toen is besloten het onderhoud in eigen beheer uit te voeren. Dat gebeurde
door een medewerker met eigen auto en eigen gereedschap. De achterstand
werd nagenoeg ingehaald. Toen kwam de oudercommissie van de openbare
lagere school om de tweede leerkracht te redden, wat mogelijk was door het
vervoer van êên leerling te verzorgen. Dat verzoek hebben burgemeester en
wethouders overwogen. Dit resulteerde in het besluit een volkswagenbusje
aan te schaffen, omdat het ondoenlijk werd om de medewerker met zijn eigen
auto te laten rijden. Het werk van het woningbedrijf en het vervoer van
die leerling werden gekombineerd. Toen vroeg iedereen of zijn kind ook kon
meerijden en al gauw was het maximum van acht kinderen bereikt. Ook de
kinderen van de bijzondere scholen wilden voor vervoer in aanmerking komen
en gelijke monniken gelijke kappen, dus daarvoor moest een oplossing ge
vonden worden. Als men naar Oudemolen moet rijden en dan ook nog naar de
sluizen en dat twee maal daags dan is het te begrijpen, dat het werk van
het woningbedrijf in het gedrang komt. Het kwantum werk is hevig toegenomen
als gevolg van de aanleg van centrale verwarming in de^woningwetwoningen
en het vervangen van lavetten door douches» De omstandigheid, dat burge
meester en wethouders de raad voorstelden tot aanschaf van een busje voor
een tweeledig doel, namelijk primair het onderhoud woningen en secondair
het vervoer leerlingen, is de reden dat in het eerste voorstel niet ge-
••ZJ,».