10 Pesif-"-1 cJnBtBpaJccisnsp 99.neb- «li fifi- .C i.O -6i - JUrr<bp. nobgoy jfixsao i.i J -5ttiliaom s£> nx isist. -*^.üv-' '.»f> \o ,1s vr-r -"v/It J.s.h «1 dol?.-. IT i"" vi'1 /OOblU'Tc'i fc?T.t ^*3 - rso-. r. :.1„ >v >i teb fy5-.,,,,w •Snxnal wxeaolle btjx als J:IK" ■'■y, Jfto ir£ J - - Jifc tbn3?jlTDV p it amo.ii VY: tc.'o tbtow pnimmyJe »lf UoMoo.;. ^p.q :'.i •r-o' iwfcnoS sstisv Jot a to biro fit 9 v ro taJaoanop^MiJ iu>v IsJ&stoov id rtev pnibxoIriBB xbbH brtorp q -vtroS rase föJoXasd eiabiuoriJow as to J aaoiïöp i ud' nev 1stïbov J»ri p x J amoinss - T-:>Ori 9b j.W.T.8 Toxauloxs M .J36.& /tc.v w.j p /piJ Sm 0^£.8 rtev -rtBfi JoJ e*»buorfJ9v rra taJesofligpiwd n»v laJstoov art rt^y pnibiDlnfis tsbW sfc i. tsnoartsB op, ;M „/TO ia.Xlt £f& •'%A- -3- De rek ens cxn is: 40 weken x 5 dagen x 3 uur x £.20, (is loon medewerker)» f.12.000,huidige kosten. Nieuwe situatie: loon 10% van £.12.000, 1.200,£.5.000,kosten busje £.6.200,5 voordelig verschil f. 12.000,- £.6.200,£.5.800,Over de bijdrage vervoer het volgende. Allereerst menen wij dat de procedure juister was geweest als eerst overleg was gepleegd met besturen, oudercommissie en betrokken ouders van de basisscholen, voordat dit voorstel aan de raad werd gedaan. Op de tweede plaats is er een raadsbesluit van 9 oktober 1973, waarin geregeld is dat het vervoer gebeurt voor rekening van de gemeente. Op de derde plaats wil ik duidelijk stellen, dat het gaat om leerlingen van zowel de Christelijke als van de Openbare scholen. Op de vierde plaats betreft het hier een voorziening voor de inwoners die wonen in Oudemolen, Stadsedijk, Helwijk en bij de sluizen, die vergeleken bij de bewoners van Plan Noord- langeweg, Poortweide en de Oude Kern toch al aanmerkelijk zijn achterge steld. Op de vijfde plaats vinden wij het voorgestelde bedrag te hoog. Hoewel we begrip hebben voor het argument, dat volgens de wet de ouders moeten bijdragenlijkt het ons dat dit ook zou kunnen gebeuren bijvoorbeeld middels een symbolische bijdrage van bijvoorbeeld £.10,per jaar. Voor de overige kosten zou dan een beroep kunnenworden gedaan op de uitkering uit het gemeentefonds ingevolge de Financiële Verhoudingswet. Wij stellen u voor dit voorstel, nadat u ook de mening van de andere raadsleden gevraagd hebt, in deze zin te wijzigen, waarbij wij bijzonder belangstellend zijn naar de mening van de speciale Helwijkse vertegenwoordiger in onze raad". De heer Van den Enden heeft naar beide voorstellen geluisterd en overweegt nog dat van de heer Van der Sluijs. Dat van de heer De Visser spreekt her- echter meer aan. Het vervoer van de leerlingen van de openbare school is in het leven geroepen om deze school te redden. Destijds betrof het een o£ twee kinderen, maar het werden er allengs meer. Het is een vervelende zaak, dat de chauffeur van het busje steeds meer werk krijgt en dat de kosten steeds hoger worden. Hij vraagt wat het verschil is tussen de extra kosten van het totale vervoer en de extra kosten voor het vervoer van de leerlingen van de bijzondere scholen. De voorzitter zegt, dat deze geschiedenis een paar jaar geleden is begonnen en daarbij speelden een paar zeiken samen» De openbare lagere school verkeer de een reeks van jaren in een moeilijke situatie door het extreme verloop van het aantal leerlingen. De school had twee leerkrachten en de tweede dreigde boventallig te worden toen het aantal leerlingen 25 was. Een leer ling kon deze boventalligheid voorkomen. Daarnaast was het Woningbedrijf in moeilijkheden. Het onderhoud van de woningwetwoningen geschiedde door de plaatselijke ambachtelijke bedrijven als deze toevallig eens niets anders te doen hadden. Er kwamen protesten, dat veel dingen niet gebeurden. De rekeningen waren extreem hoog, gezien het beschikbare onderhoudsfonds. Toen is besloten het onderhoud in eigen beheer uit te voeren. Dat gebeurde door een medewerker met eigen auto en eigen gereedschap. De achterstand werd nagenoeg ingehaald. Toen kwam de oudercommissie van de openbare lagere school om de tweede leerkracht te redden, wat mogelijk was door het vervoer van êên leerling te verzorgen. Dat verzoek hebben burgemeester en wethouders overwogen. Dit resulteerde in het besluit een volkswagenbusje aan te schaffen, omdat het ondoenlijk werd om de medewerker met zijn eigen auto te laten rijden. Het werk van het woningbedrijf en het vervoer van die leerling werden gekombineerd. Toen vroeg iedereen of zijn kind ook kon meerijden en al gauw was het maximum van acht kinderen bereikt. Ook de kinderen van de bijzondere scholen wilden voor vervoer in aanmerking komen en gelijke monniken gelijke kappen, dus daarvoor moest een oplossing ge vonden worden. Als men naar Oudemolen moet rijden en dan ook nog naar de sluizen en dat twee maal daags dan is het te begrijpen, dat het werk van het woningbedrijf in het gedrang komt. Het kwantum werk is hevig toegenomen als gevolg van de aanleg van centrale verwarming in de^woningwetwoningen en het vervangen van lavetten door douches» De omstandigheid, dat burge meester en wethouders de raad voorstelden tot aanschaf van een busje voor een tweeledig doel, namelijk primair het onderhoud woningen en secondair het vervoer leerlingen, is de reden dat in het eerste voorstel niet ge- ••ZJ,».

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 38