4 - S"V 1, 1 1 «sv <r*. 'i; .- .-<■ Wtf- xs:lt-"" ....r-:-." "A'. x_»: rj j:.j- I -trioe-tv stews Jori n ftfiv PxiisxwoC ob a r •i;' ifiws nóop lp 'S'* t r- -v.* ^-toa' ,,-^oS i^j-irr sr. ïfli *-'T »11x 1 lo tisw si t&fJb T»q JSfi se Jtóön a|6Êlq obf&v-i *b qO n ,Xsne lourf ia»6 ><I .fneb-tadrfoH tc eowspneXö' f :w„ïi :l,' -r"r: -■ »j v. r- 'I- i si •t slalfi 3b men per dag in het seizoen op 3000 auto's# Dat is voor de kapaci- teit van Willemstad teveel; de rust wordt verstoord. Willemstad is niet van elastiek. Vandaar dat het wenselijk is het verkeer te re guleren en wel door middel van de bebording. Het verkeer vanaf Rotterdam neemt vanzelf de goede afslag. Bij de oprit Zevenbergen zou men moeten doorrijden tot de laatste afslag naar Willemstad v66r het Hellegatsplein. In Klundert zou het onderbord met aanduiding richting Willemstad verwijderd moeten worden. Het toeristisch verkeer kan van de Stadsedijk gebruik maken; deze is van voldoende breedte cm het heen en weer verkeer te verwerken. Eenrichtingverkeer voor de Noordlangeweg is voor de boeren niet doenlijk. Getracht moet worden het verkeer te animeren een andere richting te volgen, op de wijze zoals de voorzitter aangegeven heeft. Gaat men tegen een beleid in wanneer men de Noordlangeweg verbreedt De heer De Visser heeft op de kaart gezien, dat de verbreding beperkt is tot 4,50 meter. Dat is de huidige breedte. De heer Manneke heeft naar de recreatievoorzieningen gevraagd. Heel vroeger was voor de buitengronden aktieve recreatie gepland. Tijdens de werking van het streekplan zijn deze gronden gekocht door het rijk cm ze als beschermd natuurgebied in stand te houden. De raad hoeft van burgemeester en wethouders geen voorstel te ver wachten tot uitbreiding van de recreatie op die gronden. Bovendien is de toeloop naar Willemstad zo groot dat deze bijna niet meer te ver werken is. Ten aanzien van punt 7 zegt de voorzitter, dat de daarin genoemde 144 ha. zijn aangegeven door Staatsbosbeheer. Burgemeester en wethouders gaan akkoord wanneer men aan de buiten gronden de status "natuurwetenschappelijk eiy^f landschappelijk waarde vol" geeft, maar niet aan het binnendijks land. De agrariërs zijn daar zakelijk bezig» Burgmeester en wethouders willen niet dat deze in het gebruik van de grond worden beperkt. Dan zou er onmiddellijk schade zijn. Dat is moeilijk in geld uit te drukken bij een weidebedrijf of met betrekking tot een graanoogst. De boer is geen parkwachter. Op hetzelfde niveau ligt de zaak als het om bemesting gaat. De landbouw hogeschool te Wageningen heeft bepaalde methodieken van bemesting ontdekt, waarvan de boer gebruik maakt. Als hij niet mag gebruiken zal hij toch wel zeggen: "Dit is mijn bedrijf". Dat wordt in punt 7 bedoeld. De heer Manneke vraagt wat exact bedoeld wordt met de zinsnede dat deze status de verdere uitbreiding van de gemeente in de toekomst niet in de weg mag staan. De voorzitter zegt, dat dit een juridische zaak is. Het is zo, dat de blokgrens van de ruilverkaveling de planologie moet volgen en niet an dersom. Verandert de planologie dan wordt ook de blokgrens verlegd. De ruilverkaveling kan de ontwikkeling van de bebouwing niet tegen houden. De heer Manneke vraagt of de camping bij fort Bovensluis aan de oost kant niet reeds ingeplant is. De voorzitter antwoordt, dat dit een hint is aan de eigenaar van de camping. De heer Munters licht toe, dat wanneer de boomgaard van Nieuwkoop ge rooid zou worden, de camping in alle openheid zou komen te liggen. De heer Van den Enden heeft al op de verkeerssituatie gewezen. Het pendelverkeer is op de Noordlangeweg de hoofdzaak en niet het toe- rische verkeer. Het is een gegeven, dat de kruising Steenpad/Noord- langeweg gevaarlijk is, maar dat kan door middel van verkeersmiddelen worden geregeld. Men zal met deze situatie moeten leren leven. De heer Munters zegt, dat de heer Van den Enden vijf minuten geleden bij het voorlaatste agendapunt, een vurige lans gebroken heeft cm niet nog een drukke verkeersweg te krijgen. Nu wil hij een drukke verkeers weg tussen plan Noord«JLangeweg en Helwijk. -13-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 19