4
-
S"V 1, 1 1
«sv <r*.
'i;
.- .-<■
Wtf- xs:lt-"" ....r-:-."
"A'. x_»: rj j:.j- I
-trioe-tv stews Jori n
ftfiv PxiisxwoC ob a
r
•i;'
ifiws nóop lp
'S'* t r-
-v.* ^-toa' ,,-^oS i^j-irr sr.
ïfli
*-'T »11x 1 lo
tisw si t&fJb
T»q JSfi se Jtóön a|6Êlq obf&v-i *b qO
n ,Xsne lourf ia»6 ><I .fneb-tadrfoH tc eowspneXö'
f :w„ïi
:l,' -r"r: -■ »j v.
r-
'I-
i
si
•t
slalfi 3b
men per dag in het seizoen op 3000 auto's# Dat is voor de kapaci-
teit van Willemstad teveel; de rust wordt verstoord. Willemstad is
niet van elastiek. Vandaar dat het wenselijk is het verkeer te re
guleren en wel door middel van de bebording. Het verkeer vanaf
Rotterdam neemt vanzelf de goede afslag. Bij de oprit Zevenbergen
zou men moeten doorrijden tot de laatste afslag naar Willemstad v66r
het Hellegatsplein. In Klundert zou het onderbord met aanduiding
richting Willemstad verwijderd moeten worden. Het toeristisch verkeer
kan van de Stadsedijk gebruik maken; deze is van voldoende breedte
cm het heen en weer verkeer te verwerken. Eenrichtingverkeer voor de
Noordlangeweg is voor de boeren niet doenlijk. Getracht moet worden
het verkeer te animeren een andere richting te volgen, op de wijze
zoals de voorzitter aangegeven heeft. Gaat men tegen een beleid in
wanneer men de Noordlangeweg verbreedt De heer De Visser heeft op
de kaart gezien, dat de verbreding beperkt is tot 4,50 meter. Dat is de
huidige breedte.
De heer Manneke heeft naar de recreatievoorzieningen gevraagd. Heel
vroeger was voor de buitengronden aktieve recreatie gepland. Tijdens
de werking van het streekplan zijn deze gronden gekocht door het rijk
cm ze als beschermd natuurgebied in stand te houden.
De raad hoeft van burgemeester en wethouders geen voorstel te ver
wachten tot uitbreiding van de recreatie op die gronden. Bovendien is
de toeloop naar Willemstad zo groot dat deze bijna niet meer te ver
werken is. Ten aanzien van punt 7 zegt de voorzitter, dat de daarin
genoemde 144 ha. zijn aangegeven door Staatsbosbeheer.
Burgemeester en wethouders gaan akkoord wanneer men aan de buiten
gronden de status "natuurwetenschappelijk eiy^f landschappelijk waarde
vol" geeft, maar niet aan het binnendijks land. De agrariërs zijn daar
zakelijk bezig» Burgmeester en wethouders willen niet dat deze in het
gebruik van de grond worden beperkt. Dan zou er onmiddellijk schade
zijn. Dat is moeilijk in geld uit te drukken bij een weidebedrijf of
met betrekking tot een graanoogst. De boer is geen parkwachter. Op
hetzelfde niveau ligt de zaak als het om bemesting gaat. De landbouw
hogeschool te Wageningen heeft bepaalde methodieken van bemesting
ontdekt, waarvan de boer gebruik maakt. Als hij niet mag gebruiken
zal hij toch wel zeggen: "Dit is mijn bedrijf". Dat wordt in punt 7
bedoeld.
De heer Manneke vraagt wat exact bedoeld wordt met de zinsnede dat
deze status de verdere uitbreiding van de gemeente in de toekomst niet
in de weg mag staan.
De voorzitter zegt, dat dit een juridische zaak is. Het is zo, dat de
blokgrens van de ruilverkaveling de planologie moet volgen en niet an
dersom. Verandert de planologie dan wordt ook de blokgrens verlegd.
De ruilverkaveling kan de ontwikkeling van de bebouwing niet tegen
houden.
De heer Manneke vraagt of de camping bij fort Bovensluis aan de oost
kant niet reeds ingeplant is.
De voorzitter antwoordt, dat dit een hint is aan de eigenaar van de
camping.
De heer Munters licht toe, dat wanneer de boomgaard van Nieuwkoop ge
rooid zou worden, de camping in alle openheid zou komen te liggen.
De heer Van den Enden heeft al op de verkeerssituatie gewezen. Het
pendelverkeer is op de Noordlangeweg de hoofdzaak en niet het toe-
rische verkeer. Het is een gegeven, dat de kruising Steenpad/Noord-
langeweg gevaarlijk is, maar dat kan door middel van verkeersmiddelen
worden geregeld. Men zal met deze situatie moeten leren leven.
De heer Munters zegt, dat de heer Van den Enden vijf minuten geleden
bij het voorlaatste agendapunt, een vurige lans gebroken heeft cm niet
nog een drukke verkeersweg te krijgen. Nu wil hij een drukke verkeers
weg tussen plan Noord«JLangeweg en Helwijk.
-13-