:wCfir. -'>«*> I t mloIP">rf' tK-fhdrf Jc6 föf^ia mh rifiV n- ,fv. '?- TOOtl o b of> msbj i.'j J iöffl OOblJOfiSB L', Iy'« V. t 5 .v xuwtM- i i fOe wm -11- In tegenstelling met het kollege van burgemeester en wethouders ben ik van mening dat we als gemeentebestuur iedere kans moeten aan grijpen het wegennet te verbeteren, wanneer de kans daarvoor zich voordoet. Mocht de raad onverhoopt instemmen met het standpunt van het kollege van burgmeester en wethouders, dus niet verbreden, dan stel ik voor dat bij lbrief van burgemeester en wethouders aan de voorbereidingskommissie onveranderd gevoegd zullen worden deze door mij genaakte kanttekeningen. Voor het overige kan ik mij met de in houd van de brief verenigen. De heer De Visser zegt, dat hij gedeeltelijk met het betoog van de heer Van den Enden kan meegaan, namelijk het verbreden van de Noord- langeweg. Hij vraagt zich af waarom de Noordlangeweg niet wordt ver breed tot Zwingelspaan, Vanaf de Noordlangeweg kan het zware vracht verkeer rechtstreeks door naar de sluizen en naar de grote weg. Wanneer dit zware verkeer via de Zuidlangeweg komt moet men twee keer het Steenpad kruisen en die wagens hebben de hele weg nodig. Wanneer men het ene uitsluit sluit men ook het andere uit. Ook de fraktie van de Partij van de Arbeid zag graag, dat er iets aan de kruising van Steenpad/faoordlangeweg gedaan zou worden, want de situatie is niet zoals die zou moeten zijn. Voorts benadrukt hij ook het gestelde in punt 10, namelijk verbetering van de Fortweg nabij fort De Hel. Als dit gedeelte beter ontsloten wordt kan men van de Stadsedijk en vanuit Helwijk via een kortere weg naar de sluizen en de grote weg. Bovendien zou het verkeer in Willemstad ontlast kunnen worden. De heer Manneke vraagt of men bij de verbetering van de Noordlangeweg ook aan de mogelijkheid van êênrichtingverkeer heeft gedacht. Via de Noordlangeweg naar Willemstad en via de Fortweg de geneente weer ver laten. Zonder deze wegen te verbreden kan men ze toch verbeteren. Van af de Stadsedijk zou men ook een nieuwe oprit kunnen maken naar de Zoomweg (rijksweg 29). Dan zou er niet veel zwaar verkeer door Willem stad komen. Dan vraagt de heer Manneke wie de recreatieve voorzieningen maakt, die in punt 3 van het voorstel genoemd worden. Wat wordt be doeld met "in het kader van de ruilverkaveling"? Wordt het streekplan automatisch gewijzigd? Hinkt de zin van punt 7: "Wij kunn^idaarmede instemmen, mits geen strengere eisen aan deze landbouwgebieden worden gesteld dan elders in de polder, en deze status de verdere uitbreiding van de gemeente in de toekomst niet in de-weg staat", niet op twee gedachten. De voorzitter zegt, dat zich in deze regio een aantal verkeerss.tro- mingen voordoen. In de eerste plaats ziet men dan het grote vracht verkeer, dat vanuit Zuid-Holland en Zeeland komt. Deze verkeersstromen verenigen zich op het Hellegatsplein. Dan volgt men hetzij de richting Willemstad, hetzij Bergen op Zoom, hetzij Roosendaal-Zevenbergen. Na het gereedkomen van deze rijkswegen konstateert men vrijwel geen zwaar vrachtverkeer meer op de Stadsedijk naar Willemstad, dat daar niet duidelijk moet zijn, zoals voor bevoorrading en dergelijke. Er zijn wel chauffeurs, die met hun grote wagen alle borden voorbij rijden, maar daar is weinig kruid tegen gewassen; dat zal men altijd wel houden. Sinds het Hellegatsplein gereed is, betekent dat een enorme ontlasting voor Willemstad. Op de tweede plaats heeft men het pendelverkeer via de Noordlangeweg naar Rotterdam. Dat gaat heel snel, maar er worden geen kruispunten in acht genomen, daarom zijn er in het verleden al verschillende nare ongelukken gebeurd. De Noordlangeweg is niet te smal, maar de onveiligheid vloeit voort uit de kruispunten. Als men doorrijdt via de Volkerak dap zal dat in tijd nauwelijks uitmaken. Op de derde plaats heeft men toeristische verkeersstroom. Dat zijn mensen die hier willen zijn. De vraag is of het wenselijk is, dat het pendelverkeer en het toeristische verkeer over de polderwegen naar Willemstad komt. Wanneer men naar Willenstad komt kan men toch vanaf Roosendaal de afslag Zierikzee nemen en de grote weg dan volgen tot de afslag Willemstad. Wil men toch door de polder dan moet men de kaart raadplegen. Wanneer men al dat verkeer hierheen haalt komt -12-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 18