vs.^iajJ-wfJ'snosf st its rfivxiswrtariMH
W.v .5nsI 'H;c;cf a>;i.
r inT ".^ion
IE 5
A
»rï3fit>xae i it;
JA ii:-.; i'ii!
i
n - .i
U.v:bnt -9V 9J8BV 1>. 3 i Join StfxowJêiubC
JOH i -bünci - j -
I o ti .,y V
doiX .IX JJfl r)b ■-
rvnïb'
«»tA!
J X i V
-10-
De heer Van den Enden meent, dat wanneer tot onteigening wordt besloten
het misschien een stimulans is cm nog eens te praten; wellicht be
spoedigt dat ook de procedure.
De heer Kamp denkt ook aan een uitstel van twee drie weken maar het
moet geen jaren uitgesteld worden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
besloten het voorstel met betrekking tot onteigening van grond voor
de aanleg van een voet- en rijwielpad langs het Steenpad een maand
aan te houden ter nadere bestudering.
i)rontver£ Naar aanleiding van het voorstel van burgemeester en wethouders met
iïverkaveling betrekking tot het voorontwerp ruilverkaveling Willemstad geeft de
ïïaüstad.» voorzitter het woord aan de heer Van den Enden.
"Bij de door uw kollege gemaakte opmerkingen met betrekking tot het
voorontwerp ruilverkaveling Willemstad, meen ik toch enkele kantte
keningen te moeten plaatsen, voornamelijk bij de vijf punten onder ad
2, waar u een samenvatting geeft van de motieven met betrekking tot de
verbreding van de Noordlangeweg.
Ten eerste; er is naar mijn gevoelen geen rekening gehouden met de
toekomst. Landbouwmachines worden steeds groter en met de huidige
machines heeft men al moeilijkheden met de ruimte op de weg.
De huidige weg is niet meer dan een verhard karrespoor, bestend voor
paard en wagen met een vracht van 1 of 2 ton. U zult toe moeten geven,
dat daiPwel wat anders is geworden.
Ten tweede: aan de natuurwetenschappelijke betekenis en de rust wordt
naar mijn mening meer waarde gehecht dan noodzakelijk is, althans de
ze worden gesteld boven de moeitebesparende arbeid en afvoer van de
landbouwprodukten, wat voor de landbouwer van niet geringe betekenis
is. Natuurlijk zal het wat meer verkeer aantrekken, maar bij ver
breding is er dan ook ruimte om het te verwerken en zal noch de land
bouwer, noch de personenwagen de berm in moeten zoals nu steeds het
geval is. Zeker zal aan de kruising Noordlangeweg/steenpad wat ge
daan moeten worden, maar of die zo kostbaar is, kan ik niet inzien.
Het voorkomen van verlies aan mensenlevens is nimmer te kostbaar.
Dat een verbreding van de weg een zodanige verstoring en bemoeilijking
van de relatie Helwijk en Stad zou betekenen, dat er maar van ver
breding afgezien moet worden lijkt mij sterk overdreven. Ik acht on
ze bevolking heus wel in staat cm een kruispunt over te steken, al
moet ik toegeven, dat statistisch is bewezen dat plattelandsbevolking
meer moeite heeft met verkeersborden en -lichten dan de grootstede
lijke. Bij het praktijkexamen van onze schoolkinderen zijn de daarge-
maakte verkeersfouten het grootst, wat zijn oorzaak vindt in het
doorgaans ontbreken van lichten en borden.
Een verbreding van de weg betekent ook een ontsluiting van Willemstad
en vermindering van verkeersgevaar op de Stadsedijk, aan welke weg
veel meer woningen direct aan de weg staan dan in de Noordlangeweg.
U stelt dat de verbieding van de weg een goede stedebouwkundige uit
bouw van Willemstad in de weg zal staan. Dat is een gegeven da.t reeds
aanwezig is en nimmer weg te werken zal zijn. U hebt reeds maat
regelen getroffen ter ontlasting van het doorgaand verkeer in de stad.
Er is gewoon geen andere mogelijkheid welke uitbreiding U ook gaat
plannen. In dit verband moge ik u er op wijzen dat de verbreding van
de Noordlangeweg vanaf het Steenpad tot aan de sluizen door u buiten
beschouwing is gelaten en dat is nu iets, wat zeer zeker zou moeten
gebeuren, wil de stad ontlast worden van zwaar doorgaand verkeer. Nu
zult u zeggen het gaat nu toch ook, maar u oordeelt dan vanaf een ge
makkelijke zetel en niet van achter, het stuur van een zware combina
tie; die mensen hebben gegarandeerd een andere mening, dat verzeker
ik u. Verder zegt u, dat er goede alternatieven aanwezig zijn. Is zulk
een bewering niet ietwat misleidend. Waar liggen die alternatieven en
wat verstaat U onder goede geschikt voor het huidige en toekomstige
verkeer?
-11-