vs.^iajJ-wfJ'snosf st its rfivxiswrtariMH W.v .5nsI 'H;c;cf a>;i. r inT ".^ion IE 5 A »rï3fit>xae i it; JA ii:-.; i'ii! i n - .i U.v:bnt -9V 9J8BV 1>. 3 i Join StfxowJêiubC JOH i -bünci - j - I o ti .,y V doiX .IX JJfl r)b ■- rvnïb' «»tA! J X i V -10- De heer Van den Enden meent, dat wanneer tot onteigening wordt besloten het misschien een stimulans is cm nog eens te praten; wellicht be spoedigt dat ook de procedure. De heer Kamp denkt ook aan een uitstel van twee drie weken maar het moet geen jaren uitgesteld worden. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt besloten het voorstel met betrekking tot onteigening van grond voor de aanleg van een voet- en rijwielpad langs het Steenpad een maand aan te houden ter nadere bestudering. i)rontver£ Naar aanleiding van het voorstel van burgemeester en wethouders met iïverkaveling betrekking tot het voorontwerp ruilverkaveling Willemstad geeft de ïïaüstad.» voorzitter het woord aan de heer Van den Enden. "Bij de door uw kollege gemaakte opmerkingen met betrekking tot het voorontwerp ruilverkaveling Willemstad, meen ik toch enkele kantte keningen te moeten plaatsen, voornamelijk bij de vijf punten onder ad 2, waar u een samenvatting geeft van de motieven met betrekking tot de verbreding van de Noordlangeweg. Ten eerste; er is naar mijn gevoelen geen rekening gehouden met de toekomst. Landbouwmachines worden steeds groter en met de huidige machines heeft men al moeilijkheden met de ruimte op de weg. De huidige weg is niet meer dan een verhard karrespoor, bestend voor paard en wagen met een vracht van 1 of 2 ton. U zult toe moeten geven, dat daiPwel wat anders is geworden. Ten tweede: aan de natuurwetenschappelijke betekenis en de rust wordt naar mijn mening meer waarde gehecht dan noodzakelijk is, althans de ze worden gesteld boven de moeitebesparende arbeid en afvoer van de landbouwprodukten, wat voor de landbouwer van niet geringe betekenis is. Natuurlijk zal het wat meer verkeer aantrekken, maar bij ver breding is er dan ook ruimte om het te verwerken en zal noch de land bouwer, noch de personenwagen de berm in moeten zoals nu steeds het geval is. Zeker zal aan de kruising Noordlangeweg/steenpad wat ge daan moeten worden, maar of die zo kostbaar is, kan ik niet inzien. Het voorkomen van verlies aan mensenlevens is nimmer te kostbaar. Dat een verbreding van de weg een zodanige verstoring en bemoeilijking van de relatie Helwijk en Stad zou betekenen, dat er maar van ver breding afgezien moet worden lijkt mij sterk overdreven. Ik acht on ze bevolking heus wel in staat cm een kruispunt over te steken, al moet ik toegeven, dat statistisch is bewezen dat plattelandsbevolking meer moeite heeft met verkeersborden en -lichten dan de grootstede lijke. Bij het praktijkexamen van onze schoolkinderen zijn de daarge- maakte verkeersfouten het grootst, wat zijn oorzaak vindt in het doorgaans ontbreken van lichten en borden. Een verbreding van de weg betekent ook een ontsluiting van Willemstad en vermindering van verkeersgevaar op de Stadsedijk, aan welke weg veel meer woningen direct aan de weg staan dan in de Noordlangeweg. U stelt dat de verbieding van de weg een goede stedebouwkundige uit bouw van Willemstad in de weg zal staan. Dat is een gegeven da.t reeds aanwezig is en nimmer weg te werken zal zijn. U hebt reeds maat regelen getroffen ter ontlasting van het doorgaand verkeer in de stad. Er is gewoon geen andere mogelijkheid welke uitbreiding U ook gaat plannen. In dit verband moge ik u er op wijzen dat de verbreding van de Noordlangeweg vanaf het Steenpad tot aan de sluizen door u buiten beschouwing is gelaten en dat is nu iets, wat zeer zeker zou moeten gebeuren, wil de stad ontlast worden van zwaar doorgaand verkeer. Nu zult u zeggen het gaat nu toch ook, maar u oordeelt dan vanaf een ge makkelijke zetel en niet van achter, het stuur van een zware combina tie; die mensen hebben gegarandeerd een andere mening, dat verzeker ik u. Verder zegt u, dat er goede alternatieven aanwezig zijn. Is zulk een bewering niet ietwat misleidend. Waar liggen die alternatieven en wat verstaat U onder goede geschikt voor het huidige en toekomstige verkeer? -11-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 17