'■'X.VlVift,-ir S VBBASBYBf BB a .ïtlw ti:y/. - - fc. ":>r - ■tvhl J' .f}Y* -B-V- V. J «9g9"J %0 -TOOV w ris •tfp'löv Si V'f'ïtïf I«»1 siSupits 9S9b v ;n |i- -T9V epitov ab nl iees 's>sob ismat sin •M ^vkinxt^I yf> fip n[h li h.;'lB! r-uH -■'V VBbi - i'ffibi: bo "-bp 4. - *- r jV"-" :jv arö: 21 •f'° 'OifiXTJV aj noiola bfDfbaq .01', t - V paxn Ïo* sTobuö/fr-b :-;b;TB- V - „y noh -VT vv afovaT ri ix rta^ïsp A r-,o 4. bibbi' "V//"- Br'.V' l 'A,- v -yVbVj^v B V-,V axVi.;,' -- 'Jl XQ2X.J. 3£mbhbb -9- duurder, omdat daar diverse kunstwerken en andere konstrukties zitten. Aan de oostzijde is het enkel bouwland, waar geen kunstwerken zijn aangebracht. Men moet er rekening mee houden, dat de cijfers die hij gaat geven een benadering van de werkelijke kosten zijn. Het zijn bedragen, die door technische mensen zijn begroot en dus geen besteksbedragen. De geschatte bedragen zijn all-in. Aan de westkant zijn de geraamde kosten ongeveer f. 203.280,— en aan de oostzijde f. 132.044,Het verschil zit in de aanwezige kunstwerken aan de westzijde. De voorzitter attendeert er nogmaals op, dat het geschatte kosten van technici zijn. De prijs heeft burgemeester en wethouders ertoe gebracht de oplossing te zoeken aan de oostzijde van het Steen pad met een zebrapad nabij het pompgemaal. Daarbij had men te maken met vijf grondeigenaren, namelijk de provincie, waterschap "De Striene" en de heren Bom, Dane en Knook. Na de overname van het Steenpad van de provincie bestonden van die zijde geen problemen. Van de zijde van Waterschap "De Striene" is deze zaak bestudeerd en men heeft alle me dewerking toegezegd. De problemen ontstonden bij de agrariërs. Deze hadden diverse bezwaren, bijvoorbeeld het pad loopt te dicht langs het huis en het gaat ten koste van de privacy. Er zijn vele tekeningen genaakt, waarop alternatieve mogelijkheden zijn aangegeven. Voor elke oplossing was echter een nieuwe moeilijkheid. Er is bijna een jaar onderhandeld, vandaar nu dit voorstel tot onteigening. De keuze aan de oostzijde is gedaan om financiële redenen. De heer De Visser zegt, dat het verschil ongeveer f.71.000,be draagt. In het ruilverkavelingsplan is de waterloop aan de westzijde niet als blijvend opgenomen. Als deze gemist kan worden, wordt het kostenbedrag waarschijnlijk ook minder, want dan heeft men die kunstwerken niet nodig. Bovendien is er dan een vaste verbinding? tevens betekent het terreinwinst, wat weer kostendrukkend werkt. Het zou tevens de mogelijkheid geven cm het kruispunt bij de Noordlangeweg te verbeteren. Al met al zou het aan de westzijde voordeliger zijn en bovendien veiliger en sneller voor de voetgangers en de fietsers. De heer Versteeg stelt burgemeester en wethouders voor om het voorstel terug te nemen. Nu besloten is tot uitbreiding van Willemstad ten westen van het Steenpad is het wellicht mogelijk om het voet- en rij wielpad in het toekomstig bestemmingsplan op te nanen. De zegt, dat inderdaad deze zaak nu in een heel ander licht komt te staan» Aan weerskanten een fietspad is overigens ook gerief lijk. Wanneer de meerderheid van het kollege het voorstel wil terug nemen dan gaat hij daarmede akkoord. De heer Van den Enden vreest, dat het lange tijd zal gaan duren, voor dat het pad er ligt, als het voorstel wordt teruggenomen. De goed keuringsprocedure van een bestemmingsplan is erg lang. Hij vraagt of burgemeester en wethouders kans zien binnen niet al te lange tijd het voet- en rijwielpad te realiseren; 10 A 12 jaar is veel te lang. De voorzitter zegt, dat het afhangt van het tempo, waarin de grondver werving plaatsvindt. Wanneer twee jaar niet al te lang is, dan kan hij de heer Van den Enden zeggen, dat men met deze onteigening aan de oostkant ook twee jaar kwijt is. De heer De Visser zegt, dat hen de bezwaren van de agrariërs niet be kend zijn. Als het aan de westzijde van het Steenpad eenvoudiger is, is het dan niet mogelijk cm met de grondeigenaren toch tot een minne lijke schikking te komen. Misschien is een nieuw voorstel hen welge- valliger, De voorzitter zegt, dat de keuze is gedaan vanwege de financiële kon sequenties. De bezwaren gelden voor beide kanten. Er zal echter weer met de betrokkenen worden overlegd. De raad is unaniem van mening, dat er iets moet gebeuren terwille van de veiligheid van de voetgangers en fietsers. De heer De Visser zegt, dat de kinderen van deze grondeigenaren toch ook van dit pad gebruik maken. -10-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1976 | | pagina 16