'■'X.VlVift,-ir
S VBBASBYBf BB
a .ïtlw
ti:y/.
-
- fc.
":>r
-
■tvhl J' .f}Y* -B-V- V. J
«9g9"J %0 -TOOV w ris •tfp'löv Si V'f'ïtïf I«»1
siSupits 9S9b v ;n |i-
-T9V epitov ab nl iees 's>sob
ismat
sin
•M
^vkinxt^I yf> fip n[h li h.;'lB! r-uH
-■'V VBbi - i'ffibi: bo
"-bp 4. - *-
r jV"-"
:jv arö: 21 •f'° 'OifiXTJV aj noiola
bfDfbaq
.01', t - V paxn
Ïo* sTobuö/fr-b
:-;b;TB-
V
- „y
noh
-VT vv afovaT
ri ix rta^ïsp
A
r-,o 4.
bibbi'
"V//"- Br'.V' l
'A,- v -yVbVj^v
B V-,V axVi.;,' --
'Jl
XQ2X.J.
3£mbhbb
-9-
duurder, omdat daar diverse kunstwerken en andere konstrukties zitten.
Aan de oostzijde is het enkel bouwland, waar geen kunstwerken zijn
aangebracht. Men moet er rekening mee houden, dat de cijfers die hij
gaat geven een benadering van de werkelijke kosten zijn.
Het zijn bedragen, die door technische mensen zijn begroot en dus geen
besteksbedragen. De geschatte bedragen zijn all-in. Aan de westkant
zijn de geraamde kosten ongeveer f. 203.280,— en aan de oostzijde
f. 132.044,Het verschil zit in de aanwezige kunstwerken aan de
westzijde. De voorzitter attendeert er nogmaals op, dat het geschatte
kosten van technici zijn. De prijs heeft burgemeester en wethouders
ertoe gebracht de oplossing te zoeken aan de oostzijde van het Steen
pad met een zebrapad nabij het pompgemaal. Daarbij had men te maken
met vijf grondeigenaren, namelijk de provincie, waterschap "De Striene"
en de heren Bom, Dane en Knook. Na de overname van het Steenpad van de
provincie bestonden van die zijde geen problemen. Van de zijde van
Waterschap "De Striene" is deze zaak bestudeerd en men heeft alle me
dewerking toegezegd. De problemen ontstonden bij de agrariërs. Deze
hadden diverse bezwaren, bijvoorbeeld het pad loopt te dicht langs het
huis en het gaat ten koste van de privacy. Er zijn vele tekeningen
genaakt, waarop alternatieve mogelijkheden zijn aangegeven. Voor
elke oplossing was echter een nieuwe moeilijkheid. Er is bijna een
jaar onderhandeld, vandaar nu dit voorstel tot onteigening. De keuze
aan de oostzijde is gedaan om financiële redenen.
De heer De Visser zegt, dat het verschil ongeveer f.71.000,be
draagt. In het ruilverkavelingsplan is de waterloop aan de westzijde
niet als blijvend opgenomen. Als deze gemist kan worden, wordt het
kostenbedrag waarschijnlijk ook minder, want dan heeft men die
kunstwerken niet nodig. Bovendien is er dan een vaste verbinding?
tevens betekent het terreinwinst, wat weer kostendrukkend werkt. Het zou
tevens de mogelijkheid geven cm het kruispunt bij de Noordlangeweg te
verbeteren. Al met al zou het aan de westzijde voordeliger zijn en
bovendien veiliger en sneller voor de voetgangers en de fietsers.
De heer Versteeg stelt burgemeester en wethouders voor om het voorstel
terug te nemen. Nu besloten is tot uitbreiding van Willemstad ten
westen van het Steenpad is het wellicht mogelijk om het voet- en rij
wielpad in het toekomstig bestemmingsplan op te nanen.
De zegt, dat inderdaad deze zaak nu in een heel ander licht
komt te staan» Aan weerskanten een fietspad is overigens ook gerief
lijk. Wanneer de meerderheid van het kollege het voorstel wil terug
nemen dan gaat hij daarmede akkoord.
De heer Van den Enden vreest, dat het lange tijd zal gaan duren, voor
dat het pad er ligt, als het voorstel wordt teruggenomen. De goed
keuringsprocedure van een bestemmingsplan is erg lang. Hij vraagt of
burgemeester en wethouders kans zien binnen niet al te lange tijd het
voet- en rijwielpad te realiseren; 10 A 12 jaar is veel te lang.
De voorzitter zegt, dat het afhangt van het tempo, waarin de grondver
werving plaatsvindt. Wanneer twee jaar niet al te lang is, dan kan hij
de heer Van den Enden zeggen, dat men met deze onteigening aan de
oostkant ook twee jaar kwijt is.
De heer De Visser zegt, dat hen de bezwaren van de agrariërs niet be
kend zijn. Als het aan de westzijde van het Steenpad eenvoudiger is,
is het dan niet mogelijk cm met de grondeigenaren toch tot een minne
lijke schikking te komen. Misschien is een nieuw voorstel hen welge-
valliger,
De voorzitter zegt, dat de keuze is gedaan vanwege de financiële kon
sequenties. De bezwaren gelden voor beide kanten. Er zal echter weer met
de betrokkenen worden overlegd. De raad is unaniem van mening, dat er
iets moet gebeuren terwille van de veiligheid van de voetgangers en
fietsers.
De heer De Visser zegt, dat de kinderen van deze grondeigenaren toch
ook van dit pad gebruik maken.
-10-