mm
-19-
derwijs, dat wil zeggen men onderscheidt schoolbegeleiding van de on
derwijzers (educatief) en de schoolpsychologie (gelicht uit de school-
artsendienst). Dat is de schoolbegeleidingsdienst; men heeft de voor
lopige instemming van het departement. Thans is men bezig met het
ontwerp van een struktuur. Op basis van dit ontwerp zal de subsidiëring
straks geschieden. Met de nodige serieusheid moet dit beschouwd worden,
maar we moeten weer geen begeleiding van de begeleidingsdienst gaan
creëren. In deze regio zijn verschillende diensten op dat terrein be
zig, zoals Bergen op Zoom, Roosendaal, Oosterhout en Zevenbergen. Men
wil nu de grenzen van een schoolbegeleidingsdienst laten samenvallen
met de grenzen van de streekgewesten. Uiteindelijk zal dan Zevenber
gen worden opgeheven.
Het is de taak nu om
de eitjes in een mandje te leggen en fusering zal een moeilijke zaak
zijn. Ten eerste om de begrenzing van de dienst aan te geven en ten
tweede on de schoolpsychologie uit de schoolartsendienst te halen.
Dan is er nog gevraagd hoe vaak de schoolarts de scholen in 1975 be
zocht heeft. De kleuterschool in Helwijk en Willemstad beide twee
*eer en de lagere scholen een keer. Het betreft dan niet steeds alle
leerlingen maar een paar klassen van de school. Met betrekking tot het
bestemmingsplan "Noord-Langeweg" betreurt de heer Manneke de passieve
gronapolitiek van de gemeente in deze. Wat is nu aktieve en wat is
passieve grondpolitiek? Bij aktieve grondpolitiek koopt de gemeente
alle gronden, maakt deze bouwrijp en geeft ze dan weer uit. Bij passieve
grondpolitiek laat de gemeente de eigendam bij de grondeigenaren en
de bouwers moeten de grond zien te verwerven. Beide systemen hebben
voor- en nadelen. Bij passieve grondpolitiek heeft men de prijzen
minder m de hand, terwijl een aktief beleid beter is voor de in
frastructuur van een gebied. De gemeente Willemstad voert geen aktieve
of passieve grondpolitiek, maar heeft een tussenvorm gekozen. Er kan
dan ook niet van een projectontwikkelaar gesproken worden. Een pro-
jektontwikkelaar heeft het totale beleid en bestuur in handen. Het
bestemmingsplan "Noord-Langeweg" is een betrekkelijk klein plan en het
bevatte twee dure objecten, namelijk Sneep en Dane. Deze gemeente was
te arm of te klein om de verwezenlijking alleen te dragen. De gemeente
voert de procedures en koopt de gronden aan. De bank is als het ware
het grondbedrijf. Deze schiet het geld voor en verwerft daardoor de
mogelijkheden om er huizen te bouwen. De grond voor de woningwet
woningen, wegen, straten en pleinen wordt weer overgedragen aan de ge
meente tegen de exploitatiekosten. Het technisch apparaat van de ge
meente is te beperkt, terwijl men nu bewerktuigd is met een goed en
modern ingenieursbureau, dat de berekeningen maakt voor leidingen en
rioleringen enz^. a
Vervolgens komt Ie heer Manneke ongewenst voor, dat de grond door de ge
meente tegen kostprijs wordt verkocht. Dat is in die zin niet juist.
Er is^ een hemelsbreed verschil tussen de agrarische grond en de
bouwrijpe grond. Dit verschil zal ook nooit in de gemeentekas kunnen
komen, ook met bij grotere gemeenten. Wat de heer Manneke opmerkt is
zakelijk fout weergegeven en die opmerking is niet nodig. De gemeente
koopt van dó eigenaar en het samenwerkingsteam zorgt voor
het aanbrengen van groenvoorzieningen, leidingen,bestratingen, ver
kavelingen, kortom voor het bouwrijpmaken van de grond. De grondprijs
die aan de toekomstige bewoner in rekening wordt gebracht houdt dit
allemaal in. Het verschil zit in de grond zelf. Bouwrijpe grond in de
randstad kost f. 150,en dan heeft men er nog geen cent aan de grond
verdiend. In de samenwerking zitten het gemeentebestuur, de planoloog,
e bank en de bouwondernemer. In de samenwerkingsovereenkomst staat
dat de grond voor woningwetwoningen tegen een door de minister vastge
stelde prijs aan de gemeente moet worden overgedragen. Thans ziin 18
woningwetwoningen gereed en straks komen er nog een aantal. De grond
voor woningen in de vrije sektor heeft dikwijls een marktprijs. Wanneer
iemand een huis wil kopen dan zal hij moeten loven en bieden en
-20-