mm -19- derwijs, dat wil zeggen men onderscheidt schoolbegeleiding van de on derwijzers (educatief) en de schoolpsychologie (gelicht uit de school- artsendienst). Dat is de schoolbegeleidingsdienst; men heeft de voor lopige instemming van het departement. Thans is men bezig met het ontwerp van een struktuur. Op basis van dit ontwerp zal de subsidiëring straks geschieden. Met de nodige serieusheid moet dit beschouwd worden, maar we moeten weer geen begeleiding van de begeleidingsdienst gaan creëren. In deze regio zijn verschillende diensten op dat terrein be zig, zoals Bergen op Zoom, Roosendaal, Oosterhout en Zevenbergen. Men wil nu de grenzen van een schoolbegeleidingsdienst laten samenvallen met de grenzen van de streekgewesten. Uiteindelijk zal dan Zevenber gen worden opgeheven. Het is de taak nu om de eitjes in een mandje te leggen en fusering zal een moeilijke zaak zijn. Ten eerste om de begrenzing van de dienst aan te geven en ten tweede on de schoolpsychologie uit de schoolartsendienst te halen. Dan is er nog gevraagd hoe vaak de schoolarts de scholen in 1975 be zocht heeft. De kleuterschool in Helwijk en Willemstad beide twee *eer en de lagere scholen een keer. Het betreft dan niet steeds alle leerlingen maar een paar klassen van de school. Met betrekking tot het bestemmingsplan "Noord-Langeweg" betreurt de heer Manneke de passieve gronapolitiek van de gemeente in deze. Wat is nu aktieve en wat is passieve grondpolitiek? Bij aktieve grondpolitiek koopt de gemeente alle gronden, maakt deze bouwrijp en geeft ze dan weer uit. Bij passieve grondpolitiek laat de gemeente de eigendam bij de grondeigenaren en de bouwers moeten de grond zien te verwerven. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Bij passieve grondpolitiek heeft men de prijzen minder m de hand, terwijl een aktief beleid beter is voor de in frastructuur van een gebied. De gemeente Willemstad voert geen aktieve of passieve grondpolitiek, maar heeft een tussenvorm gekozen. Er kan dan ook niet van een projectontwikkelaar gesproken worden. Een pro- jektontwikkelaar heeft het totale beleid en bestuur in handen. Het bestemmingsplan "Noord-Langeweg" is een betrekkelijk klein plan en het bevatte twee dure objecten, namelijk Sneep en Dane. Deze gemeente was te arm of te klein om de verwezenlijking alleen te dragen. De gemeente voert de procedures en koopt de gronden aan. De bank is als het ware het grondbedrijf. Deze schiet het geld voor en verwerft daardoor de mogelijkheden om er huizen te bouwen. De grond voor de woningwet woningen, wegen, straten en pleinen wordt weer overgedragen aan de ge meente tegen de exploitatiekosten. Het technisch apparaat van de ge meente is te beperkt, terwijl men nu bewerktuigd is met een goed en modern ingenieursbureau, dat de berekeningen maakt voor leidingen en rioleringen enz^. a Vervolgens komt Ie heer Manneke ongewenst voor, dat de grond door de ge meente tegen kostprijs wordt verkocht. Dat is in die zin niet juist. Er is^ een hemelsbreed verschil tussen de agrarische grond en de bouwrijpe grond. Dit verschil zal ook nooit in de gemeentekas kunnen komen, ook met bij grotere gemeenten. Wat de heer Manneke opmerkt is zakelijk fout weergegeven en die opmerking is niet nodig. De gemeente koopt van dó eigenaar en het samenwerkingsteam zorgt voor het aanbrengen van groenvoorzieningen, leidingen,bestratingen, ver kavelingen, kortom voor het bouwrijpmaken van de grond. De grondprijs die aan de toekomstige bewoner in rekening wordt gebracht houdt dit allemaal in. Het verschil zit in de grond zelf. Bouwrijpe grond in de randstad kost f. 150,en dan heeft men er nog geen cent aan de grond verdiend. In de samenwerking zitten het gemeentebestuur, de planoloog, e bank en de bouwondernemer. In de samenwerkingsovereenkomst staat dat de grond voor woningwetwoningen tegen een door de minister vastge stelde prijs aan de gemeente moet worden overgedragen. Thans ziin 18 woningwetwoningen gereed en straks komen er nog een aantal. De grond voor woningen in de vrije sektor heeft dikwijls een marktprijs. Wanneer iemand een huis wil kopen dan zal hij moeten loven en bieden en -20-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1975 | | pagina 99