-
«6b tmbaov vos i J? 1 la*- A>
S-r. h-
i
-ril
t"4; i5 Lr;
j.
i
fi
/V. v.a: t £êS If
.V x:t f' w i j. X
jll-rv :"V _.u- rib; i;os f t' rr". .'ti1.. iovd ar-
>.b&
éife3njuM i
fbiow jJH #i
99 SJTCUbSOOI
v soivbfi rteri «e
jddari bpisteivag lotatl xsi inb >M;.' fwqió.»^ .tsb jdpo;:
'"fi'-ïj:-; '}-* r '■■■■- .A; j 3 r\ ap x Jfi ff1^}
I
,U I ii-'X, .sart'.t
-12-
de voorzitter daar geen enkele moeite mee# De voorzitter belegt er met
plezier een vergadering voor# De heer Van der Slui.is zegt, dat er wel
een vergadering belegd kan worden maar dat men dan achter de feiten aan
loopt; als raad moeten we nu een oordeel geven. De voorzitter zegt,
dat de brief morgen weg moet. De heer Van den Enden zegt, dat hij in
het onderwerp van het voorstel leest: "voorstel streekgewest". De voor
zitter zegt, dat het rijk alleen de mening van de provincie heeft ge
vraagd. De provincie heeft daarop weer de mening van de gemeente ge
vraagd. Het onderhavige voorstel van burgemeester en wethouders is een
reaktie op de vraag van gedeputeerde staten. Aan het streekgewest is
geen mening gevraagd; dat geeft eigener beweging een mening. Die twee
zaken moet men uit elkaar houden. De inhoud van het voorstel van burge
meester en wethouders zal aan gedeputeerde staten ter kennis worden
gebracht. Het kommentaar van de raad zal worden genotuleerd en eveneens
ter kennis gebracht worden van gedeputeerde staten. De heer Munters
heeft in de Gewestraad gezegd, dat de gemeente Willemstad een krachtig
neen wil laten horen tegen de gemeentelijke herindeling. De heer Van
den Enden zegt, dat het standpunt van de gemeente onmogelijk los ge
zien kan worden van het standpunt van het streekgewest. Deze stand
punten moeten samen bekeken worden. Ook gedeputeerde staten zullen
een geforceerd standpunt naar voren brengen. Dan citeert de heer Van
doi Enden de argumenten van de afwijzing van de in het concept-ontwerp
voorgestelde territoriale indeling:
"a. de voorgestelde concentratie van taken en bevoegdheden bij de pro-
vinei e-nieuwe-s tij 1 worden in strijd geacht met de beginselen die
aan een bestuurlijke organisatie van Nederland ten grondslag be
horen te liggen.
b. in strijd met het beginsel van de territoriale decentralisatie
wordt aan de gemeenten de bevoegdheid ontnomen tot het voeren
van een zelfstandig samenhangend beleid.
c. in strijd met de eisen van de democratie wordt het bestuur van de
burgers verwijderd.
d. de gedachte ontwikkeling van het streekgewest Westelijk Noord-
Brabant wordt genegeerd en afgesneden.
e. de voorgestelde territoriale indeling gaat voorbij aan het voor
het streekgewest voorgestane draagvlak."
Het gaat er thans om of de raadsleden het met deze argumenten eens
zijn. De heer Manneke deelt deze opmerking van de heer Van den Enden,
maar hij is het niet eens met de punten d en e. De heer Van den Enden
vindt het een vervelende zaak, dat dit niet eerder besproken is. Met
de argumenten d en e is hij het ook niet eens. Men zit echter gebon
den aan de tijdslimiet.
De voorzitter resumeert, dat de heren Van den Enden en Manneke het
niet eens zijn met de punten d en e. De heer Munters zegt dat de
punten d en e door de Gewestraad in gewijzigde vorm worden doorgegeven
aan gedeputeerde staten. Hij heeft het niet letterlijk kunnen notuleren,
maar de gedachten zijn:
1de gewesten zullen hun taken blijven behouden en optreden als ge
meenschappelijke begeleiders van de gemeenten;
2# het Streekgewest Westelijk Noord-Brabant is niet tot in der eeuwig
heid aan de huidige grenzen gebonden;
3. alvorens over de grootte van de nieuwe provincies een besluit te
kunnen nemen moet bekend zijn welke de taken van die nieuwe pro
vincies zullen zijn.
De voorzitter leest vervolgens de brief van de fraktie van de Partij
van de Arbeid voor met betrekking tot de standpuntbepaling over de
bestuurlijke herindeling. Deze fraktie is van mening, dat het prae-
advies van het streekgewest vrij laat aan de raadsleden is toegezon
den en dat het standpunt van de gemeenteraad (dus niet alleen van de
vertegenwoordiger van Willemstad in die raad) op 13 oktober 1975 in
-13-