-4-
Nog minder leuk is het om in sommige gevallen reeds vroeg in de na
nacht wakker te worden gemaakt door startende en draaiende vracht-
wagenmotorenf doordat de meeste chauffeurs reeds vroeg op stap moeten»
Dat is allemaal inderdaad uitgesproken bezwaarlijk voor de omwonenden»
Dat begrijpen we en dat weten we. Maar, wat we ook dienen te weten en
te begrijpen is, dat de chauffeurs allemaal in dienst zijn van elders
gevestigde bedrijven» Dat kan zijn in Oud-Gastel, in Dinteloord, in
Klundert, maar ook in Roosendaal of in Bergen op Zoom» En dan kan men
wel zeggen: dan vertrekt men maar vanaf die vestigingsplaats, maar een
vrachtvervoersbedrijf is nu eenmaal niet een fabriek of autobusonder
neming met vastgestelde, werktijden, die voor iedere dag dezelfde zijn»
Vertrek vanaf de vestfiigsplaats heeft voor de chauffeurs en voor de
bedrijven zelf toch niet te onderschatten bezwaren, uiteraard voor de
een wat meer en voor de ander wat minder» Ik zei al, ook dat moeten
wij begrijpen en er begrip voor hebben» Helwijk is ondertussen uitge
groeid tot een woonkern die meespreekt en, gezien het aantal inwoners,
beslist ook meetelt» En zo goed als we in de oude kern van Willemstad
gezorgd hebben voor een parkeerplaats voor pleziervaartuigenbezitters
-en het vertrek daarmede gaat nu eens niet om den brode- zo lijkt het
ons dat we ook eens zullen moeten gaan zorgen voor ingezetenen, Willem-
stadters, die nog werken willen en nog wel op tijdstippen, waarop de
meesteivan ons zich nog eens omdraaien voor nog 2, 3 of meer uren
slaap» Ons lijkt de tijd gekomen om zich te gaan bezinnen op de moge
lijkheid tot uitbreiding van het bestemmingsplan Helwijk en we denken
daarbij mogelijk vanaf het bedrijf van de heer Sneep in de richting naar
de Stadsedijk» Daar liggen volgens ons nog mogelijkheden, wellicht zelfs
voor particuliere woningbouw, wie weet» Thans geldt een verbod voor
die voertuigen tussen zonsonder- en zonsopgang» In uw voorstel gaat dat
ook voor overdag, dus de volle 24 uur gelden» Hiermede worden de
chauffeurs vrijwel alleen in de weekenden getroffen en het is ergens
billijk te noemen dat men dan de wagens op de eigen ruimten bij de be
drijven laat» De verkeerssituatie in Helwijk is bepaald onbevredigend
/burgemeester met en zonder verbod en het is daarom dat wij/in ernstige overweging
en wethouders willen geven de mogelijkheid van uitbreiding van het bestemmingsplan
Helwijk te onderzoeken en zo spoedig mogelijk met een voorstel te ko
men. Ik hoop en vertrouw op de collega-raadsleden, dat men zal willen
meewerken om te komen tot een oplossing van, de voor velen onbehaag
lijke toestand op verkeersgebied in Helwijk"
De heer De Visser zegt, dat zijn fraktie ook zoiets zou kunnen voor
stellen, maar dat het van geen kanten haalbaar is» De voorzitter ant
woordt, dat het in principe onjuist is, dat de openbare weg wordt
gebruikt voor de uitoefening van een bedrijf» Als de openbare weg
wordt gebruikt als parkeerplaats is dat in beginsel ook onjuist en in
strijd met de bestemming "weg". Wanneer men een parkeerplaats zou ma
ken op dezelfde basis waarop de jachthaven wordt geëxploiteerd, dan
zouden een heleboel beroepsvervoerders niet thuis zijn; zij zouden dan
immers pacht moeten gaan betalen naar het aantal in beslag genomen of
gereserveerde vierkante meters» In beginsel is hier weinig bezwaar
tegen, maar er zal weinig belangstelling zijn» Het onderhavige ver
bod is niet bedoeld als slagboom voor elk parkeren» Middels het ver
gunningenstelsel zal een oplossing worden gevonden, die het minst
storend is voor de medemens» Er zal hierover overleg moeten plaats
vinden met de betrokkenen» Voor sommigen is er misschien geen oplossing»
Men kan tegen een Rotterdamse onderneming wel zeggen: spaar mij uw
grote trailer en laat de mensen maar per bus pendelen» Burgemeester en
wethouders zijn niet verantwoord als ze het woongenot in een speci
fieke woonwijk zodanig laten groeien dat het onder de maat blijft»
Vanuit de raad is dit kollege herhaaldelijk gewezen op het toenemend
aantal vrachtwagens» De heer Van den Enden is het daar volledig mee
eens en daar gaat het nu om. Met het alternatief "laat ze blijven waar
ze thuishoren" is hij het niet eens. De vergelijking met het exploi
teren van de jachthaven gaat zijns inziens niet op»