-4- Nog minder leuk is het om in sommige gevallen reeds vroeg in de na nacht wakker te worden gemaakt door startende en draaiende vracht- wagenmotorenf doordat de meeste chauffeurs reeds vroeg op stap moeten» Dat is allemaal inderdaad uitgesproken bezwaarlijk voor de omwonenden» Dat begrijpen we en dat weten we. Maar, wat we ook dienen te weten en te begrijpen is, dat de chauffeurs allemaal in dienst zijn van elders gevestigde bedrijven» Dat kan zijn in Oud-Gastel, in Dinteloord, in Klundert, maar ook in Roosendaal of in Bergen op Zoom» En dan kan men wel zeggen: dan vertrekt men maar vanaf die vestigingsplaats, maar een vrachtvervoersbedrijf is nu eenmaal niet een fabriek of autobusonder neming met vastgestelde, werktijden, die voor iedere dag dezelfde zijn» Vertrek vanaf de vestfiigsplaats heeft voor de chauffeurs en voor de bedrijven zelf toch niet te onderschatten bezwaren, uiteraard voor de een wat meer en voor de ander wat minder» Ik zei al, ook dat moeten wij begrijpen en er begrip voor hebben» Helwijk is ondertussen uitge groeid tot een woonkern die meespreekt en, gezien het aantal inwoners, beslist ook meetelt» En zo goed als we in de oude kern van Willemstad gezorgd hebben voor een parkeerplaats voor pleziervaartuigenbezitters -en het vertrek daarmede gaat nu eens niet om den brode- zo lijkt het ons dat we ook eens zullen moeten gaan zorgen voor ingezetenen, Willem- stadters, die nog werken willen en nog wel op tijdstippen, waarop de meesteivan ons zich nog eens omdraaien voor nog 2, 3 of meer uren slaap» Ons lijkt de tijd gekomen om zich te gaan bezinnen op de moge lijkheid tot uitbreiding van het bestemmingsplan Helwijk en we denken daarbij mogelijk vanaf het bedrijf van de heer Sneep in de richting naar de Stadsedijk» Daar liggen volgens ons nog mogelijkheden, wellicht zelfs voor particuliere woningbouw, wie weet» Thans geldt een verbod voor die voertuigen tussen zonsonder- en zonsopgang» In uw voorstel gaat dat ook voor overdag, dus de volle 24 uur gelden» Hiermede worden de chauffeurs vrijwel alleen in de weekenden getroffen en het is ergens billijk te noemen dat men dan de wagens op de eigen ruimten bij de be drijven laat» De verkeerssituatie in Helwijk is bepaald onbevredigend /burgemeester met en zonder verbod en het is daarom dat wij/in ernstige overweging en wethouders willen geven de mogelijkheid van uitbreiding van het bestemmingsplan Helwijk te onderzoeken en zo spoedig mogelijk met een voorstel te ko men. Ik hoop en vertrouw op de collega-raadsleden, dat men zal willen meewerken om te komen tot een oplossing van, de voor velen onbehaag lijke toestand op verkeersgebied in Helwijk" De heer De Visser zegt, dat zijn fraktie ook zoiets zou kunnen voor stellen, maar dat het van geen kanten haalbaar is» De voorzitter ant woordt, dat het in principe onjuist is, dat de openbare weg wordt gebruikt voor de uitoefening van een bedrijf» Als de openbare weg wordt gebruikt als parkeerplaats is dat in beginsel ook onjuist en in strijd met de bestemming "weg". Wanneer men een parkeerplaats zou ma ken op dezelfde basis waarop de jachthaven wordt geëxploiteerd, dan zouden een heleboel beroepsvervoerders niet thuis zijn; zij zouden dan immers pacht moeten gaan betalen naar het aantal in beslag genomen of gereserveerde vierkante meters» In beginsel is hier weinig bezwaar tegen, maar er zal weinig belangstelling zijn» Het onderhavige ver bod is niet bedoeld als slagboom voor elk parkeren» Middels het ver gunningenstelsel zal een oplossing worden gevonden, die het minst storend is voor de medemens» Er zal hierover overleg moeten plaats vinden met de betrokkenen» Voor sommigen is er misschien geen oplossing» Men kan tegen een Rotterdamse onderneming wel zeggen: spaar mij uw grote trailer en laat de mensen maar per bus pendelen» Burgemeester en wethouders zijn niet verantwoord als ze het woongenot in een speci fieke woonwijk zodanig laten groeien dat het onder de maat blijft» Vanuit de raad is dit kollege herhaaldelijk gewezen op het toenemend aantal vrachtwagens» De heer Van den Enden is het daar volledig mee eens en daar gaat het nu om. Met het alternatief "laat ze blijven waar ze thuishoren" is hij het niet eens. De vergelijking met het exploi teren van de jachthaven gaat zijns inziens niet op»

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1975 | | pagina 4