3 isJessmsgiuc
9ft J£>5 lb-IOC
3W9insto/n0B aft
aa *i
9I>9<
tl
ipsa TV as CI .ex Isvsg dsri Isslnaftiox
rrsvfcilcf pnxnom nev lirfoeiav law Iss j
deb fftg9S9B9oi ïiaari isHixioov sb i
dadeelqag datilnsdnsmunom sb qo 1i9vi
93ffcxis:tn99m9g ns9 qo nseteelq a* 93
tfsosisv nas si aloO .namosfsp bioowdrte
brtsl6q9dbl99d els mlqs^atvuos^ vebeïa"
-xrsgaXsp dlasd spssni not iiruHoJirioie
9d 9b aew nstupxl sbraaoflXXewitsB rev
IsrI ntxld stlisw iari nev siJeioI
e'odol sbtfo Jlosri noddixioov 9a •eisbne
bnois sisftne isrf qo azieer!
»8i ba9lsq9dbl99d vuod9g tti
Biilda9V" nelqagnimimadasd-qiswdfto rtari
JsH •bnsijsqscfMsgd els nsmonsgqo afcl
10ov ^ansibssftlfl sb nev xtsdosdxrfcrts 3
dab «naggss isxn liw 1&CE .nagibcanlwu
Isom isH bvjjodisrf nsbiow nejf ns nsjto
•siotsboBiov 19in gon blsad Lssiol lad
~*ne iblsg {T95i;jjri si Is toov deft lo
gnlnsjlai sgiqolioov sb rev gnilaoftsd a
situtsd. nslsHue9i 9b nsv rtsllsle si Is
19911
nabiov nsnoux uos
3 lecilnslnamunom
ssdoe 9ft mo nssb9g
noasd «naman si qo
i9d nsl si nabnsllsleprtslsd
.xt9ft9£cft&ei 9b Ism
nxsnssaul 9b Isb .rxoglnsis
•nslslaggsw ibiov silom nc
nev gnllsbisrvXsfii 9b qo nsrno^gxn
nsdi9w sisdnsqo
«gniftsg l9d ai isIn neb
tsom 1o nsbiow nsXisw 93H
id nev Dnii9beDi9v 9b
el uK «nsdisw stsdnsqc
•nsxsomsd al asm Jjsisv
neb 19 Imo* isisl ns n
Imod neb ,nsns3tedl6 1
ll99d eiabuorilsw sb
esw slmluiissaCiea isbni
in i99nneV »ei,3"iuIao<
X9bns qo ^t-tXs&tsmsi
is&d n9gX9 sXsx1ios<
iv nsbn3 gsb reV 19;
&wnsv nsvsrfnsTXkrd sj
-26-
De heer Van den Enden is van mening, dat de motie omtrent de vuilver
brandingsinstallatie beter gericht zou kunnen worden aan Roosendaal»
Dat is eleganter dan rechtstreeks aan gedeputeerde staten.
De voorzitter is het daarmede eens.
De heer De Visser heeft geprobeerdJ^form^Eie te verkrijgen om duide
lijk te maken wat in WillemgiadH'eïtelijk leeft. Kan deze zaak niet in
tern geregeld wor^en-meT^eri lid van het bestuur. Nu heeft men nog geen
inzicht_Jja-dezS~~zaak.
De heer De Visser wil ook wel hoffelijk zijn, maar meent dat het
Willemstads standpunt in Roosendaal al ter kennis is gebracht.
De voorzitter zegt, dat toen er in de bestuursvergadering deze kre
dietoverschrijding ter tafel kwam gevraagd is een ingenieursbureau
in te schakelen en te laten nagaan of dit zo kon en juist was. De
meerderheid van het bestuur wilde dat niet. Het zou een desavouering
zijn van de heer ir. Hendrikse. Een motie van de raad is echter sterker.
Dan leest de voorzitter de motie nog eens voor met weglating van de
zinsnede naar de oorzaken en achtergronden". De raad gaat met deze
motie akkoord en besluit deze te richten aan gedeputeerde staten en
ter kennis te brengen van de gemeenschappelijke regelinh. Dan leest de
heer Van den Enden zijn concept-motie inzake de vuilverbrandingsin
stallatie voor.
De voorzitter zegt, dat deze wat uitgebreider is, doch inhoudelijk
hetzelfde. De motie van de heer Manneke was het eerst aan de orde, zo
dat dat de motie van de raad is.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
daarna overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders be
sloten vast te stellen de begroting van de dienst voor 1976 en van
Nhet woningbedrijf voor 1976.
goedbe- Naar aanleiding van het voorstel van burgemeester en wethouders tot
vaststelling van de Verordening op de heffing en invordering van on—
roerend-goedbelastingen zegt de heer De Visser:
"In het voorstel tot invoering van de onroerendgoedbelastingen kunnen
wij niet terugvinden, welke belasting de gebruikers en welke belasting
de eigenaren betaalden onder de oude regeling en wat zij moeten gaan
betalen onder de nieuwe regeling. Enige afzonderlijke toetsing ont
breekt. Gaarne willen wij concreet vernemen wat een huurder, die een
woning met een economische waarde van f.40.000,— voorheen betaalde
en wat hij nu moet gaan betalen. Hetzelfde willen wij weten van de
eigenaar-gebruiker voor hetzelfde pand. Een uitsplitsing van voorbeelden
over enkele woningen met verschillende economische waarden maakt het
mogelijk om inzicht te krijgen of er binnen de totale belasting op
brengst verschuivingen optreden ten nadele of ten voordele van de
eigenaar of huurder. Wij staan thans op het standpunt dat noch voor
de huurder, noch voor de eigenaar een lastenverzwaring mag optreden,
anders dan een trendmatige verhoging."
De heer Munters zegt, dat zijn fraktie er moeite mee heeft, dat de
rioolbelasting in de onroerend-goedbelastingen wordt geïncorporeerd.
Diegenen, die in het buitengebied wonen moeten dan toch de kosten be
talen van riolering. Hij heeft er begrip voor dat gemeente-admini
stratie door de incorporatie wordt ontlast. Zijn fraktie staat achter
het voorstel. Maar wanneer de rioolbelasting toch geïncorporeerd wordt
zouden de taxateurs rekening moeten houden met het feit, dat sommige
woningen niet op de riolering zijn aangesloten. De fraktie wil zich
niet binden aan cijfers; de concrete héffingscijfers komen pas als
de taxatie gebeurd is.
De voorzitter antwoord; op de vraag van de fraktie van de Partij van
de Arbeid, dat hij deze verwacht had en hij er zodoende rekening mee
heeft gehouden. Er zijn een aantal onbekende faktoren. Wanneer tot
invoering wordt besloten volgen twee fasen namelijk de taxatie en de
tariefstelling. Deze onroerend-goedbelasting is geen bedenksel van
burgemeester en wethouders, maar van de regering. De onroerend-
goedbelastmg komt in de plaats van een aantal andere belastingen.
-27-