-9- nu in de modder blijven steken. Wanneer dit pad klaar is kan men te voet of per fiets van de Landpoortstraat tot aan de Noordlangeweg. De voorzitter is ermede bekend, dat het een ellendige zaak is voor de huismoeders. De automobilisten moeten voorzichtig zijn, maar er is toch een naar ongeluk gebeurd. Men zou de rijbreedte moeten kunnen versmallen. De heer Van der Sluijs wijst erop, dat is toegezegd de mogelijkheid te onderzoeken van het trekken van een witte streep op het Steenpad. De heer Van den Enden zegt, dat hij toen gezegd heeft op de bij de gemeente in eigendom zijnde grond van Helwijk tot aan de Landpoort. Het pad waar het om gaat komt niet op de weg uit. Zijn bedoeling is een pad langs de sloot. Desnoods legt men de riolering in de sloot. De voorzitter zegt, dat de vraag van de heer Van den Enden betrekking had op het voetpad in plan "Noord-Langeweg". Vorige keer is er niet gesproken over verbetering van het zgn. rode pad. De heer Van den Enden zegt, dat daar wel degelijk over is gesproken en wel in de groenstroken. De heer De Visser wijst erop, dat nu aan de orde is de verkoop van grond aan Netjes en niet het voetpad. De voorzitter beaamt dat de heer Van den Enden wel even buiten de orde is. De heer Kamp vraagt de heer Van den Enden of hij een apart voetpad naast de sloot bedoelff. Zelf is de heer Van den Enden destijds een voorstan der geweest van een brede sloot. De heer Van den Enden zegt, dat ook hij niet onfeilbaar is. De heer Manneke vraagt of de bestaande hout wallen bewaard blijven. De voorzitter antwoordt, dat de windsingels zoveel mogelijk gehandhaafd zullen blijven. Dan vraagt de heer Manneke of de gemeente enige zeggenschap heeft bij het bepalen van de ver koopprijs, die de firma Netjes verekent. Hij heeft vernomen dat er f, 100,per m2 gevraagd wordt. Wanneer hij echter een berekening maakt van de aankoopprijs en de kosten van bouwrijpmaken komt hij nog niet aan f. 100, De voorzitter zegt, dat men globaal wel aan die prijs komt, maar niet exact. Alle kosten zitten in die prijs maar ook de voorbereidings- kosten. Voor de vrije woningbouw lijkt deze prijs hoog, maar die be taalt men ook in andere gemeenten. De heer Manneke komt aan een be drag van ongeveer f. 60,Er blijft dan nog altijd een verschil van f. 40,Heeft de gemeente daar geen enkele zeggenschap over. De voorzitter zegt dat Netjes zakelijk bezig is en dat de gemeente daar geen greep op heeft. Dat is het vrije maatschappelijk verkeer. Boven dien doet dit er weinig toe, wanneer de grondprijzen voor de door de gemeente te bouwen woningwetwoningen maar aanvaardbaar zijn voor het rijk. De heer Manneke vindt het jammer, dat de gemeente die kans heeft laten liggen om het verschil niet zelf te incasseren. De voor zitter zegt, dat het plan landschappelijk en estetisch aanvaardbaar moet zijn. De gemeente kan twee dingen doen; aktieve of passieve grond- poli tiek. De gemeente heeft de middenweg gekozen. Zij werkt met gel den van het partikulier initiatief5 het freies Ermessen van de par- tikuliere ondernemer wordt gerespecteerd. De heer Manneke blijft het jammer vinden dat de gemeente daarin geen zeggenschap heeft. De heer Kamp vindt dat wanneer dat het geval zou zijn er geen enkel bouwbe drijf zou zijn ingetrapt. Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten aan het bouwbedrijf Netjes te Amstelveen en de BoV» Hollandsche In vestering Sociëteit een perceel bouwgrond te verkopen ter grootte van 6649 m2 tegen een prijs van f. 144.554,89 onder bepaalde voorwaar den in het besluit genoemd. ptauratie Zonder beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt overeen- ^jjigwerken. komstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten a) een krediet beschikbaar te stellen van f. 120.000,— voor het tweede ge deelte van het plan tot vernieuwing van de beschoeiing en van de binnen grachten; b) de door het Ministerie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk hiervoor toegezegde rijksbijdrage ad. f.48.000 te

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1974 | | pagina 82