-10- Lh-riqina ex art» Verder deelt de voorzitter nog mede, dat er een serieuze gegadigde I nJr gemeente- is voor het huren van het voormalig stadhuis; naar de mening van bunge ld vprhuur voorm. meester en wethouders zal het oude raadhuis een waardige bestemming IdViuis. krijgen omdat een aantal vooraanstaande antiquairs hiervoor interesse hebben. Hij verzoeKt de raad om krachtens artikel 212 der gemeentewet burgmeester en wethouders te machtigen om tot verhuur over te gaan; gedetailleerde gegevens zullen de raad t.z.t. worden verstrekt. De heer Van der Sluijs heeft hiertegen geen bezwaar, maar zou toch graag zien dat de nadere informatie aan de raadsleden verstrekt kan^ worden vóftrdat de handtekeningen gezet worden; de voorzitter zegt dit töe. Vervolgens wordt zonder hoofdelijke stemming het college van burgemeester en wethouders gemachtigd tot het verhuren van het voor malig stadhuis. Ldvraag. Van de heer Van den Enden (fractie Doelgericht 1974) ie de volgende schriftelijke vraag ingekomen die door de voorzitter wordt voorgefzen: Zoals U bekend kan zijn is door verschillende raadsleden uit de vorige zittingsperiode meerdere malen de wens uitgesproken tot aanleg van een voet-rijwielpad tussen Helwijk en de kern van Willemstad. Ge dacht werd daarbij aan een aanleg achter de bomen langs de weg. On danks dat realisatie daarvan -ook thans nog- vrij grote bezwaren met zich brengt, heeft D.*74 -en hebben ook andere fracties- deze wenszin het verkiezingsprogramma opgenomen. Het bevreemdt ons echter dat bij de verdere uitbouw van het plan Noord-Langeweg niet reeds rekening is en wordt gehouden met een mogelijke aanleg van zulk een pad; al- thahs, de reeds verrichte werkzaamheden aldaar wijzen er naar onze mening niet op. Daar is de grond reeds eigendom van de gemeente, evenals in Helwijk, en kSn er dus rekening mee worden gehouden. Res teert nog het gedeelte er tussen, n.l. bij de heren Dane en van Exel. Het is juist dat voor dit gedeelte nogal wat bezwaren zijn aan te voeren of beter gezegd, de kosten voor verwerving van de grond kunnen nogal bezwaarlijk zijn. Keulen en Aken zijn echter ook niet op een dag gebouwd en het wil ons voorkomen, dat, wanneer reeds een gedeelte van zulk een pad verwezenlijkt zou kunnen worden, het gevaar voor voet gangers en wielrijders al aanmerkelijk wordt verminderd. Immers, men behoeft dan nog slechts over een lengte van ongeveer 1200 meter van het steenpad gebruik te maken, wat inderdaad nog veel te veel is. Graag zouden wij willen worden ingelicht over: a. hoe denken burgemeester en wethouders hierover; b. kan op korte termijn de zaak bekeken en berekend worden en wel vftór het plan Noord-Langeweg zodanig is uitgevoerd dat aanleg niet meer mogelijk is en wij daardoor voor een voldongen feit komen te staan; c. hebben burgemeester en wethouders soms een andere route in gedachten d. indien het onder c veronderstelde inderdaad het geval is, zijn burgemeester en wethouders dan bereid dat op korte termijn in de raad te bespreken, zodat de raad daarop vijn visie zou kunnen geven. Wij zijn namelijk van mening, dat het argument dat uitvoerig van het gehele pad vanwege de hoge kosten voorshands niet haalbaar is, dat nog geen reden is on het nu dan maar zover te laten komen dat uit voering later niet meer mogelijk is." Naar aanleiding van deze vraag mer]ct de Voorzitter op dat in het bestemmingsplan Noord-Langeweg dit pad staat aangegeven. De vraag is of dit wat eerder uitgevoerd zou kunnen worden dan gepland is, en dit zal door het college van burge meester en wethouders met de uitvoerder van het plan worden besproken. Dit fietspad wordt vanaf Noordlangeweg een moeilijk stuk; eerst krijgen we een paar weilanden, maar we stuiten dan op de boomgaard van de heer B Dane; hier moeten een windsingel en een poort achter uit. Reeds vorig jaar is van gemeentewege deze zaak al bestudeerd, zo wel met het Waterschap De Striene als met technici. De^kosten zijn formidabel hoog. Op dit ogenblik kunnen we dit zeker financieel niet rond krijgen, maar wellicht is de verwezenlijking in een later sta-

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1974 | | pagina 66