ft
-*• i- -■
•-
I
6:1' r.c:>r. *v
hytiriBP**
b
.- .i rrsv
nt-s:i-
V
^.»4."v.Tr- .v p? '.v
;s,.,y; -yi 94 yyi-rsE .9 It;
vs.; "5p
•iri I L"
fr ï/Vi- '.u: vi
v V'"3
VGI-t'i-
xh'&:~S 's5;
o 112 9
fypH. .Vf'" a
Rondvraag
'k
'liv XtoY
- ,i -
r'-'#
i
i-\,
■/v.- -.1
-rfj;;
v'vVrvéii;
m.
- 'X.
;ÏP:1C
V.y-1 -
1 l;
UilDvr
■■PIrMÊl
*.S£H! I
-5-
en wethouders de raad informeren. De heer Van der Slui.is merkt op,
dat het onderhavige perceel niet in gebruik is als weiland maar als
bouwland. De voorzitter zegt toe, dat dit gewijzigd zal worden.
Zonder verdere beraadslaging en zonder hoofdelijke stemming wordt
overeenkomstig het voorstel van burgemeester en wethouders besloten
voorlopig goed te keuren het plan tot onteigening ten name van de
gemeente Willemstad van het perceel sektie D nummer 809,
Van de fraktie van de Partij van de Arbeid zijn een vië^al vragen
ingekomen. Gevraagd wordt het rijverbod op de wegverbinding Helsedijk
Malta op te heffen in verband met gewijzigde omstandigheden van het
wegverkeer. Vervolgens wordt gevraagd het rookverbod op te heffen voor
belangstellenden tijdens de raadsvergaderingen. Verzocht wordt in
woners der gemeente in de gelegenheid te stellen om hun benzinevoor
raad op te slaan. Hierbij zou de brandweer ingeschakeld kunnen worden.
Tenslotte wordt gevraagd of er op 12 november 1973 een brief van een
inwoner der gemeente is ingekomen, die gericht was aan de raad. In
dien dit het geval is, waarom is deze dan niet ter kennis van de raad
gebracht. Met betrekking tot de opheffing van het rijverbod op de weg
verbinding Helsedijk - Malta, antwoordt de voorzitter met plezier
hierover kontact op te nemen met de wegbeheerders. Het betreft hier
de weg om fort De Hel, Verkeer voor vrachtauto*s is ter plaatse niet
mogelijk, misschien echter wel ruimere mogelijkheden voor de Hel-
wijkers om naar het Hellegatsplein te gaan. Ter zake van het rookver
bod zegt de voorzitter geen bezwaar te hebben tegen opheffing daarvan.
Ten aanzien van het opslaan van bezinevoorraad van inwoners der ge
meente merkt de voorzitter op dat deze vraag niet zonder meer te be
antwoorden is. Hij zegt toe, in overleg met de brandweer, te zullen
bekijken hoe dit zou kunnen worden gerealiseerd. Wat betreft de laatste
vraag zegt de voorzitter, dat hier kennelijk bedoeld wordt de brief
van A.Lodders met betrekking tot de bouw van twee nissenhutten. De heer
de Visser beaamt dit, en zegt dat het wel niet zo moeilijk moet zijn
geweest om hier achter te komen, want zoveel stukken aan de raad ge
richt zullen er wel niet geweest zijn. Aan de hand van de kaart, waarop
is aangegeven dat gedeelte van de gemeente dat onder het beschermd
stadsgezicht valt geeft de voorzitter vervolgens een nadere toelichting.
Alles wat op de kaart in bruine kleur is weergegeven valt onder het
beschermd stadsgezicht» Na de inschrijving als beschermd stadsgezicht
in de daartoe bestemde registers is de gemeenteraad verplicht binnen
een jaar voor dat gebied een bestemmingsplan vast te stellen. Tot op
heden is dat niet gebeurd, omdat dit een tijdrovende zaak is. Elk
straatje moet beschreven en getekend worden. Bovendien is het zeer
kostbaar. Een stedebouwkundige vraagt f80,= per uur. Daarom heeft
het kollege van burgemeester en wethouders tegen de stedebouwkundige
gezegd de zaak op een laag pitje te zetten? het ministerie van C.r.M,
heeft er blijkbaar geen geld voor? misschien bestaat de mogelijkheid
een gedeelte van het tekenwerk in D0A«>C,W.- verband te laten doen.
Hangende die tijd moet elke bouwaanvrage ter beoordeling worden ge
zonden aan de Rijksdienst voor de Monumentenzorg. Dat gebeurt met
elke bouwaanvrage. Soms is dat een moeizame procedure. Bij restauraties
is het gemakkelijker. Er zijn veel moeilijkheden geweest met een ge
deelte van het plan "Noord Langeweg". Lodders heeft een weitje tegen
de vesting. De aanvrage voor het bouwen van nissenhutten moest al op
grond van het bestaande bestemmingsplan worden afgewezen. Op verzoek
van Lodders is toch de procedure ingezet om het plan aan Monumenten
zorg ter beoordeling toe te zenden. Ofschoon het voor burgemeester
en wethouders al vast stond dat het een vruchteloze poging zou zijn.
En voordat je dan de eindklap geeft stuur je het plan door naar
Monumentenzorg. DSSrom is het eerst aan meergenoemde dienst voorge
legd. Nu is het een feit, dat architecten iets tegen nissenhutten
hebben ook in het buitengebied. Er zijn al vaker aanvragen geweest
en men probeert een vergunning er door te krijgen door het geheel in