- 5 Ik doe Gon beroep op oen io&er die daartoe kan meewerken om onnodige onrust, gobassoerd op eenzijdige onvolledige en emotionele persberichten tegen te gaan. Tot zover over de rapportering en de wijze van openbare discussie daarover. Een andere zaak is uiteraard de vraag of wij met een luchthaven in deze regio gelukkig behoren te zijn. Er zijn er die stellen dat in het spanningsveld tussen Antwerpen en Rotterdam een luchthaven nodig is. Zulks mede omdat de luchthaven Schiphol vrijwel het maximum aantal vliegbewegingen heeft bereikt of binnenkort zal bereiken en uitbreiding van deze luchthaven niet mogelijk is in verband met de ligging van grote bevolkingsconcentraties in o.a. Amsterdam-Zuid, Amstelveen en Haarlem in de naaste omgeving van deze luchthaven. Men kan rustig stellen dat de vestiging van een luchthaven in West Brabant, het gelaat van deze streek zal veranderen. Wiet in de laatste plaats omdat een zodanige vestiging gepaard gaat met ca. 30.000 arbeidsplaatsen en deswege voor de werkgelegenheid duidelijke voordelen heeft voordelen die een vestiging van een bedrijf als Shell-Moerdijk bijvoorbeeld in veel mindere mate biedt. Een andere vraag is waar de ruimte voor deze luchthaven kan worden gevonden. Het college behoort niet tot dezulken die afbraak van een aantal bestaande woonkernen, als Willemstad,HeIwijk,Heijningen,Dinteloord, Kruisland,Stampersgat,Standdaarbuiten etc. binnen de mogelijkheden ziet liggen. Dit soort fantasieön verwijzen wij naar het rijk der fabelen. Een andere vraag is of, indien de luchthaven sec. op bestaande agrarische gronden wordt gesticht, de leefbaarheid in de kernen rond deze luchthaven niet onaanvaarbaar wordt verlaagd. Wij zijn geneigd bij de huidige stand van de techniek met betrekicing tot de lawaaihinder, deze vraag bevestigend te beantwoorden, waarbij wij derhalve duidelijk open laten de mogelijkheid dat door het toe passen van technische voorzieningen deze hinder in zodanige mate kan afnemen dat de voordelen van een vestiging van deze luchthaven in deze streek gaan prevaleren, boven de nadelen. Wij zullen deze ontwikkeling derhalve rustig afwachten tot het ogen blik waarop van de raad een oordeel wordt gevraagd. Vraagstukken van deze aard zullen zich voor ons uiteraard niet voor doen bij een andere locatie als bijv. de gedachte van een aantal ingenieurs om een stuk aan Goeree te spuiten en daarop een tweede luchthaven aan te leggen.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1972 | | pagina 5