- 2 - De gemeente Willemstad, ligt in het geheel wat uitmiddelpuntig,hetgeen tot gevolg heeft dat vele vraagstukken in oen ander deel van West-Brabant een groter accent hebben. Niettemin hebben wij gemeend onze partij in dit geheel mee te moeten blazen en constructief bezig te zijn in deze ontwikkeling. Wel zijn wij van mening dat geen maatrogelen behoren te worden beraamd die niet ook ten voordele van de gemeente Willemstad strekken. Geofford heeft Willemstad, naar ons oordeel, reeds meer dan genoeg. Inzake het voorstel van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant om de gemeenten Willemstad, Fijnaart en Dinteloord tot êêri te doen versmelten kan worden geconstateerd dat de procedure inmiddels zover is gevorderd dat het voorstel thans ter tafel van de minister van binnenlandse zaken ligt. Zowel de gemeenten Dinteloord als Willemstad, en ten dele ook Pijnaart, zijn er van overtuigd dat de ontwikkeling van deze gemeenten, en daarmede die van de strook welke door deze gemeenten worden gevormd, mot de huidige gemeentelijke indeling het meest gediend is. Het is onze vaste overtuiging dat indien wij in Willemstad voldoende bestuurskracht kunnen opbrengen om de eigen huishouding der gemeente te voeren, onze zelfstandigheid voor nu en de toekomst is gewaarborgd. Uiteraard geldt dit ook voor do gemeenten Dinteloord en Fijnaart. En wij moeten de wetgever nog zien die uit drie gezonde gemeenten de bestuurskracht wegneemt ten faveure van iets wat wij met Thorbecke als de waan van de dag, kenschetsen. Wij zijn van oordeel dat bestuurskracht slechts ten dele met grootte en draagkracht te maken heeft, maar veel meer met ijver, enthousiasme en werkkracht welke de bestuurders collectief en individueel zelf inbrengt. De vestiging van een Tweede nationale luchthaven heeft in West—Brabant de gemoederen fel bewogen. De toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat heeft een oommissie ingesteld onder voorzitterschap van ir.C.A.F.Falkenhagen, hoofd van do afdeling luchtvaartinspectie op Schiphol. In deze commissie, welke de commissie planologie luchtvaartterreinen werd genoemd, waren de volgende diensten vertegenwoordigd; de Bijksluchtvaartdienst, de Bijkswaterstaatde Eijksplanologische Dienst, het Centraal Planbureau, het ministerie van Verkeer en Water staat, het toenmalige ministerie van C.B.M,het ministerie van Volks huisvesting en Ruimtelijke Ordening, hot ministerie van Landbouw, en het ministerie van Financien, Uit deze opsomming moge U blijken dat met betrekking tot de stichting van een tweede nationale luchthaven ook de milieu-hygienischc aspecten

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1972 | | pagina 2