- 11 - Do voorzitter stolt dat in Willemstad oon weerstand valt waar to nomon tegen do geopperde opheffing van de gemeente Willemstad als bo- stuursocnhcid. Men uit dat veolal door te stellen "Willemstad moot Willemstad blijven". Spreekt men ton einde deze gevoelens nader te definiëren nader mot met de ingezetenen dan stuit men op oen gevoel van tolcurstclling dat hot, noch sedert 1926, toon Willemstad als vosting word opgehovon, noch na do tweede wereldoorlog mogelijk is gebleken door een harmonische uitbouw hot draagvlak van do gemeenschap te versterken waardoor onderwijs, verenigingsleven,middenstand etc, een niveau konden bereiken welke oen modern vorzergingspeil van de bevolking garandoert. Dat dit is uitgebleven wordt niet in de eerste plaats geweten aan het plaatselijk bestuur maar aan de vele instanties welke menen zich met Willemstad te moeten inlaten en welke instanties bezet worden door personen welke geen doel uitmaken van de hier gevestigde gemeenschap, doch Willemstad meer zien als oen te bezichtigen object. Hot streekplan spreekt oen andere taal. Daarin staat aangegeven dat Willemstad moet uitgroeien tot het z.g.n, lokale niveau, d.i, een niveau van ca.5000 inwoners5 een niveau waarin inderdaad de zo brood nodige voorzieningen voor deze gemeenschap kunnen worden gevonden. Nu rijst do vraag: is de uitgroei tot hot lokaio niveau oen taak welke betor door een plaatselijk bestuur, dan wel door oen rogionaal bestuur kan geschieden. Wij menen -op( goede gronden- hef eerste. Gezien tegen do achtergrond van do nota van do minister van binnen landse zaken aan de tweede kamer inzake do bestuurlijke indeling van ons land en de daaraan door do staatssekretaris van dat departement op do recentelijk gehouden stadsgowostdag te s-Hcrtogcnbosch gegeven nadere toelichting is hot gemcontcbostuur van oordeel dat met do opheffing van Willemstad als bostuursoonhoid geen aanwijsbaar belang is gediend. Inzako hot rapport van do heren van dor Horst en Hclmstrijd kan worden gesteld dat dit rapport do mening terzake weergcaft van de beide auteurs. Aan dit rapport kunnen loden van de raad hun argumentering ontlenen, sconder het in allo opzichten mot de inhoud van dit rapport eens te zijn. Naar aanleiding van de opmerking van de heer van den Enden, dat hij niets hooft gemerkt van enig contact met do gemeente Dintoloord doelt do voorzitter mede, dat in hot over—logorgaan Dintolmondgemoentcn met do gemeente Dintoloord over de horindeling is gesproken. Dintoloord is ook tegen do herindoling, maar voert andere argumenten aan. Door oon andere structuur en ligging van do gemeente Willemstad is het niet mogelijk een algemene brief te schrijven. Burgomoostor en wethouders hebben daarom getracht hun ontwerp—brief toe te spitsen op do Willomstadso verhoudingen. Het door de hoor Boot aangehaa,ldc voorbeeld van het dorpswinkelt je is minder gelukkig gekozen. Vroeger, toon Willemstad nog garnizoensplaats was bostonden er hier ook zulke winkeltjes, wat men zich thans niet meer kan indenken. Willemstad moet eerst streven naar oen grotere draagkracht voor de middenstand en beslist niet teruggaan naar de winkels met de bolletjes. Ten dopartomonto is men bazig de normen van de verfijningsregeling kleine stedelijke gemeenten te herzien, waardoor wellicht ook onze gemeente in do toekomst meer financiële draagkracht krijgt. Het bestuur van do gemeente wordt stoods meer door rijks- en provin ciale organen overgenomen, maar wo hebben op bepaalde punten van zelf bestuur onze eigen inbreng. Vorder hooft hot gemeentebestuur in hot verleden in ruime mate medewerking verleend aan hot tot stand komen van gemeenschappelijke regelingen. De gomeonto is ermee gediend zichzelf te besturen on hot lokale niveau zo vlug mogelijk te halen. Het gezegde dat Willemstad met de rug naar het zuiden en het gelaat naar het noordon stond is gebruikt om tot uitdrukking te brengen dat Willemstad aan de poort van Brabant is gelegen,vanuit do Randstad gezien.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1970 | | pagina 84