- 11 -
Do voorzitter stolt dat in Willemstad oon weerstand valt waar to
nomon tegen do geopperde opheffing van de gemeente Willemstad als bo-
stuursocnhcid.
Men uit dat veolal door te stellen "Willemstad moot Willemstad
blijven".
Spreekt men ton einde deze gevoelens nader te definiëren nader mot
met de ingezetenen dan stuit men op oen gevoel van tolcurstclling dat
hot, noch sedert 1926, toon Willemstad als vosting word opgehovon, noch
na do tweede wereldoorlog mogelijk is gebleken door een harmonische
uitbouw hot draagvlak van do gemeenschap te versterken waardoor onderwijs,
verenigingsleven,middenstand etc, een niveau konden bereiken welke oen
modern vorzergingspeil van de bevolking garandoert.
Dat dit is uitgebleven wordt niet in de eerste plaats geweten aan het
plaatselijk bestuur maar aan de vele instanties welke menen zich met
Willemstad te moeten inlaten en welke instanties bezet worden door
personen welke geen doel uitmaken van de hier gevestigde gemeenschap,
doch Willemstad meer zien als oen te bezichtigen object.
Hot streekplan spreekt oen andere taal. Daarin staat aangegeven dat
Willemstad moet uitgroeien tot het z.g.n, lokale niveau, d.i, een
niveau van ca.5000 inwoners5 een niveau waarin inderdaad de zo brood
nodige voorzieningen voor deze gemeenschap kunnen worden gevonden.
Nu rijst do vraag: is de uitgroei tot hot lokaio niveau oen taak welke
betor door een plaatselijk bestuur, dan wel door oen rogionaal bestuur
kan geschieden. Wij menen -op( goede gronden- hef eerste.
Gezien tegen do achtergrond van do nota van do minister van binnen
landse zaken aan de tweede kamer inzake do bestuurlijke indeling van
ons land en de daaraan door do staatssekretaris van dat departement op
do recentelijk gehouden stadsgowostdag te s-Hcrtogcnbosch gegeven
nadere toelichting is hot gemcontcbostuur van oordeel dat met do opheffing
van Willemstad als bostuursoonhoid geen aanwijsbaar belang is gediend.
Inzako hot rapport van do heren van dor Horst en Hclmstrijd kan
worden gesteld dat dit rapport do mening terzake weergcaft van de beide
auteurs. Aan dit rapport kunnen loden van de raad hun argumentering
ontlenen, sconder het in allo opzichten mot de inhoud van dit rapport eens
te zijn.
Naar aanleiding van de opmerking van de heer van den Enden, dat hij
niets hooft gemerkt van enig contact met do gemeente Dintoloord doelt do
voorzitter mede, dat in hot over—logorgaan Dintolmondgemoentcn met do
gemeente Dintoloord over de horindeling is gesproken. Dintoloord is ook
tegen do herindoling, maar voert andere argumenten aan. Door oon andere
structuur en ligging van do gemeente Willemstad is het niet mogelijk een
algemene brief te schrijven. Burgomoostor en wethouders hebben daarom
getracht hun ontwerp—brief toe te spitsen op do Willomstadso verhoudingen.
Het door de hoor Boot aangehaa,ldc voorbeeld van het dorpswinkelt je
is minder gelukkig gekozen. Vroeger, toon Willemstad nog garnizoensplaats
was bostonden er hier ook zulke winkeltjes, wat men zich thans niet
meer kan indenken.
Willemstad moet eerst streven naar oen grotere draagkracht voor de
middenstand en beslist niet teruggaan naar de winkels met de bolletjes.
Ten dopartomonto is men bazig de normen van de verfijningsregeling
kleine stedelijke gemeenten te herzien, waardoor wellicht ook onze
gemeente in do toekomst meer financiële draagkracht krijgt.
Het bestuur van do gemeente wordt stoods meer door rijks- en provin
ciale organen overgenomen, maar wo hebben op bepaalde punten van zelf
bestuur onze eigen inbreng. Vorder hooft hot gemeentebestuur in hot
verleden in ruime mate medewerking verleend aan hot tot stand komen van
gemeenschappelijke regelingen. De gomeonto is ermee gediend zichzelf
te besturen on hot lokale niveau zo vlug mogelijk te halen.
Het gezegde dat Willemstad met de rug naar het zuiden en het gelaat
naar het noordon stond is gebruikt om tot uitdrukking te brengen dat
Willemstad aan de poort van Brabant is gelegen,vanuit do Randstad gezien.