- 8 - to vervullen. Dat is geen schandeDit is vooral geen verwijt aan wie dan ook! Maar in z'n algemeenheid is dit zoj waar hot vroeger nog moge lijk was op een verantwoorde wijze zelf het "bestuur uit te oefenen,kan dat in sommige gevallen nu niet meer. Enkclo voorbeelden, 1De bemanning van hot bestuursapparaat zal een steeds grotor probleem gaan worden. Door de veelheid en ingewikkeldheid van de taken heb je specialisten of een afdeling met specialsitcn nodig, dio uit de aard dor zaak efficiënter kan werken. Bij deze taken donk ik niet alleen aan hot realiseren van concrete plannen voor de bevolking, maar ook aan dé stoods omvangrijker wordende taak voor het gcmoontclijk bostuur ton aanzien van het meewerken aan de uitvoering van rege lingen en wetten van provinciale en landolijkc overheid. 2. Een dienst als gemeentewerken is voor oen gomoento als Willemstad in foito te klein. In een grotere gomoento zal ook doze dienst efficiënter kunnonworkon en daardoor beter tot z'n recht kunnen komen, 3. Doordat or mot grotere contingenten kan worden gewerkt, zal ook do woningbouw oen voel betere kan? kunnen krijgen. 4. Voorzieningen op het gebied vanb.v. do sport, rocroatio, sociale- on maatschappelijke zorg, cultuur en voortgezet- en hogor onder wijs kunnen steeds moeilijker door Willemstad alleen worden opgezet. Nu realisoer ik me wol dat door samenwerking van gemeenten onder ling hierin ook het eon on andor mogelijk is. Maar we woton allemaal, dat op dozo wijze toch maar moeizaam iets tot stand gebracht kan worden. Zo geloof ik, mijnheer de voorzittor, dat de motiveringen in het con- coptmemorio van toelichting moer voor de andere gemeenten dan voor Willemstad golden, maar dat de inbreng van Willemstad gebruikt wordt om oon grotero bestuurskracht te verkrijgen van de nieuw te vormen gemeente. Deze niouwc gemeente - ik geloof dat wo hot"daar allemaal wél over eens zullen zijn - zal deze vergroting van bestuurskracht bost kunnen ge bruiken, gezien do omvangrijke taken die haar wachten. Bovendien zou op deze wijze tegemoet gekomen kunnen worden aan do gedachte, dat Willemstad als zelfstandige eenheid te klein is om in dit geheel efficiënt te kunnen functioneren. Ilc geloof mijnheer do voorzitter dat wc er goed aan doen positief tegen over deze plannen te gaan staan. Inderdaad nadelen, maar voor onze gomoonto ook heel wat voordelen. Wo mogen aannomon dat het voorzicningspeil zal steigen. Hot getuigt naar mijn gevoel van bijzonder weinig vertrouwen te veron derstellen dat het toekomstig bestuur van do nieuwe gemoonto Willemstad in oon hoekje zal drukken. Er is geen enkele roden dit to veronder stellen. Er zijn gonoeg vergelijkbare voorbooldon die aantonen, dat daartoe geen enkele vrees behoeft te bestaan. Wo kunnen ons dood staren op het ideo dat anderen zich straks met Willomstad gaan bemoeien. Wc kunnen ons echter ook rcalisoron dat wij als inwoners van Willemstad via onze vertegenwoordigers betrokken zullen wordon bij heel do ontwikkeling van de Noord-Westhoek van Brabant. Via onze vertegenwoordigers zullen ook wij oon inbreng kunnen leveren in allerlei beslissingen die genomen diénon te wordon op het gebied van do industrialisatie, woningbouw enz. Wc weton allen dat de financiële mogelijkheden van Willomstad erg gering zijn. Dat komt voor een belangrijk gedeolto doordat de uitgaven volgens hoofdstuk II van do gewone dienst - dat zijn dus do salarissen van do burgomoestor,sokretaris en de overige ambtenaren, onevenredig zwaar drukken op een gemeente als Willemstad. In 1Q68 bedroog dit b.v. f.81,per inwoner, terwijl het gemiddelde bedrag hiervoor in gemeenten van 10 - 20.000 inwoners f.47»por inwoner bedroog.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1970 | | pagina 81