- 8 -
to vervullen. Dat is geen schandeDit is vooral geen verwijt aan wie
dan ook! Maar in z'n algemeenheid is dit zoj waar hot vroeger nog moge
lijk was op een verantwoorde wijze zelf het "bestuur uit te oefenen,kan
dat in sommige gevallen nu niet meer.
Enkclo voorbeelden,
1De bemanning van hot bestuursapparaat zal een steeds grotor probleem
gaan worden. Door de veelheid en ingewikkeldheid van de taken heb je
specialisten of een afdeling met specialsitcn nodig, dio uit de aard
dor zaak efficiënter kan werken. Bij deze taken donk ik niet alleen
aan hot realiseren van concrete plannen voor de bevolking, maar ook
aan dé stoods omvangrijker wordende taak voor het gcmoontclijk
bostuur ton aanzien van het meewerken aan de uitvoering van rege
lingen en wetten van provinciale en landolijkc overheid.
2. Een dienst als gemeentewerken is voor oen gomoento als Willemstad
in foito te klein. In een grotere gomoento zal ook doze dienst
efficiënter kunnonworkon en daardoor beter tot z'n recht kunnen komen,
3. Doordat or mot grotere contingenten kan worden gewerkt, zal ook
do woningbouw oen voel betere kan? kunnen krijgen.
4. Voorzieningen op het gebied vanb.v. do sport, rocroatio, sociale-
on maatschappelijke zorg, cultuur en voortgezet- en hogor onder
wijs kunnen steeds moeilijker door Willemstad alleen worden opgezet.
Nu realisoer ik me wol dat door samenwerking van gemeenten onder
ling hierin ook het eon on andor mogelijk is. Maar we woton allemaal,
dat op dozo wijze toch maar moeizaam iets tot stand gebracht kan
worden.
Zo geloof ik, mijnheer de voorzittor, dat de motiveringen in het con-
coptmemorio van toelichting moer voor de andere gemeenten dan voor
Willemstad golden, maar dat de inbreng van Willemstad gebruikt wordt om
oon grotero bestuurskracht te verkrijgen van de nieuw te vormen gemeente.
Deze niouwc gemeente - ik geloof dat wo hot"daar allemaal wél over eens
zullen zijn - zal deze vergroting van bestuurskracht bost kunnen ge
bruiken, gezien do omvangrijke taken die haar wachten. Bovendien zou op
deze wijze tegemoet gekomen kunnen worden aan do gedachte, dat Willemstad
als zelfstandige eenheid te klein is om in dit geheel efficiënt te
kunnen functioneren.
Ilc geloof mijnheer do voorzitter dat wc er goed aan doen positief tegen
over deze plannen te gaan staan.
Inderdaad nadelen, maar voor onze gomoonto ook heel wat voordelen.
Wo mogen aannomon dat het voorzicningspeil zal steigen.
Hot getuigt naar mijn gevoel van bijzonder weinig vertrouwen te veron
derstellen dat het toekomstig bestuur van do nieuwe gemoonto Willemstad
in oon hoekje zal drukken. Er is geen enkele roden dit to veronder
stellen.
Er zijn gonoeg vergelijkbare voorbooldon die aantonen, dat daartoe
geen enkele vrees behoeft te bestaan.
Wo kunnen ons dood staren op het ideo dat anderen zich straks met
Willomstad gaan bemoeien. Wc kunnen ons echter ook rcalisoron dat wij
als inwoners van Willemstad via onze vertegenwoordigers betrokken
zullen wordon bij heel do ontwikkeling van de Noord-Westhoek van
Brabant.
Via onze vertegenwoordigers zullen ook wij oon inbreng kunnen leveren
in allerlei beslissingen die genomen diénon te wordon op het gebied
van do industrialisatie, woningbouw enz.
Wc weton allen dat de financiële mogelijkheden van Willomstad erg
gering zijn. Dat komt voor een belangrijk gedeolto doordat de uitgaven
volgens hoofdstuk II van do gewone dienst - dat zijn dus do salarissen
van do burgomoestor,sokretaris en de overige ambtenaren, onevenredig
zwaar drukken op een gemeente als Willemstad.
In 1Q68 bedroog dit b.v. f.81,per inwoner, terwijl het gemiddelde
bedrag hiervoor in gemeenten van 10 - 20.000 inwoners f.47»por
inwoner bedroog.