Bij hot hcoordclon van do vraag of Willemstad zelfstandig moot "blijven of deel moot gaan uitmaken van con grotere gemeente zitten hooi wat aspecten, waarvan jo 't gevoel hebt dat je zo niet allemaal goed kunt overzien. En toch moeten we ons nu uitsproken. Ik denk dan aan m'n winkeltje en do supermarkt!schaalvergroting. Zo ook bij dit plans schaalvergroting, Jo vraagt je af of we niet moer verliezen dan zullen winnen. Wat gaan wc verliezen? Wel ons winkeltje met alles war eraan vast zit, We verliezen iets eigens, wat altijd bij Willemstad hooft behoord. Bat is ons eigen bestuur. Bat oigon bestuur hooft altijd hot hart van onze gemeenschap gevormd en is daaruit moeilijk weg te donken. Hot wegnomen van dit clement zal daarom door vclon als oon brute ingreep wordon ervaren. Een 2e bezwaar is, dat jo door hot vormen van een grotere gomoento de de afstand tussen bestuurden en bestuurders gaat vergroten. Bat is oon verlies. Een 3o bezwaar is dat jo 't gevoel krijgt dat je door "anderen" bostuurd gaat worden. Trouwens oon oigon bestuur kan natuurlijk beter inspelen op do directe wensen en inzichten van de eigen bevolking. Maar mijnheer de voorzitter oen horindeling zal voor Willemstad niet alleen na- maar ook voordelen met zich meebrengen. Bonk aan het winkeltje. Het gaan naar een supermarkt geeft na- maar ook voordelen. Baarbij moeten we natuurlijk heel goed beseffen dat deze voor- en nadelen verschillend ervaren worden. Vandaar dat er vooral oudere monscn - zweren bij hun winkeltje, terwijl andoren de nadelen van een supermarkt nauwelijks ervaren en alloon maar de voordelen zien. Wat de voordelen van oen herindeling betroft zouden we alloroerst terecht moeten kunnen bij de concept-memorie van toelichting behorende bij dit ontwerp van wet. Tenminste dat dacht ik. Maar bij het bestuderen van dit stuk blijkt dit t.a.v. Willemstad weinig aanknopingspunten te bieden. Tenminste wanneer jo do functie van Willemstad - zoals dat in het streekplan West-Brabant en verder in do stukken van G.S, tot uit drukking komt, in aanmerking noemt. Willemstad hooft daarin geen functie voor hot ontwikkelen van industrie terrein en het heeft ook geen woonfunctie gekregen, Willemstad kan dq,n alleen nog oon rolletje gaan spelen op het gebied van do rocroatio. Ik zou in dat verband graag willen weten wat precies bedoeld wordt met "de afgcloidc functies van de industri'dlo projecten" en in hoeverre Willemstad daarbij betrokken zal zijn. Hoe, ik krijg do indruk dat de aangevoerde argumenten wol voor andore gemeenten maar nauwelijks voor Willomstad geldt. Willemstad toch heeft tot taaie gekregen! de zorg voor het bohoud van de noodzakelijk geachte rurale scheidingszönos tussen de industrieprojecten. En is voor die tn,akvulling herindeling nood zakelijk. Ik geloof dat dit hooi moeilijk aan te tonen is. Boor Willemstad toch op to nemen in hot horindolingsplan hebben andere motieven een rol gespeeld, die echter in het concept-memorie yan toelichting niet worden genoemd. Hot hoofdmotief daarbij is n,-m.m. do opvatting dat gemeenten van oen grootte als Willomstad(2500 in- wonors) heden ton dage te klein zijn voor een goede taakvervulling. Bit is een gedachte, die vrij algemeen aanvaard gaat worden. Boze gedachte is ook neorgelogd in do nota Bestuurlijke Organisatie van Minister Beornink. Mijnheer de voorzitter, ik bon hot in hot algemeen met dezo gedachte eens. Ik ga vanavond niet uitvoerig hierop in, om deze gedachte te ver dedigen, Baar is trouwens genoog over te lozen. Wol wil ik nagaan of do gehanteerde argumenten ook van toepassing zijn voor Willemstad. Of neemt Willemstad een uitzonderingspositie in? Ik meen van niet. Naarmate do functie en het karakter van het gemeentelijk bestuif gaan veranderen, naarmate de taken van het gemeentelijk bestuur toonmen en ingewikkelder gaan worden, wordt het voor een gemoento als Willomstad steeds moeilijker om op oen verantwoorde en efficibnte wijze haar taak ■w t*#

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1970 | | pagina 80