- 4 - Was hot vroeger zo dat de zelfstandige "bestuurskracht van de gemeente moor nadrukkelijk werd gesteldj in de huidige "bestuurlijke en maatschappe lijke verhoudingen verschuift het accent gelukkig moer en moer naar samen doen wat samen gedaan kan worden. Voorts moge wij op hot volgende wijzen: Door de houw van hot Hcllcgatsploin en het daarover aanleggen van grote, deels internationale verbindingen hebben hot Hollands Diep, hot Volkerak en het Haringvliet hun scheidende werking verloren. Het is derhalve juist de provincies en gemeenten welke liggen in de invloedssfeer van de verbinding Rotterdam-Antwerpen in een gewest samen te brongen. Een gewest waarin 66n politiek verantwoordelijk bostuursorgaan 1 mot daarbij behorende technischo diensten die taken van de provincies en do gemeenten overneemt welke zich daartoe lenen. Als voorbeelden voor deze in groter verband liggende—verzorgingsge bieden kunnen worden genoemds gas- water en elektriciteitsvoorziening, rioolwaterzuivering, havcnaan- leg, havenaccomodatic en havoncxploitatie, gemeenschappelijke recreatie gebieden, ontwikkeling van industrieterreinen, planologie in streckver— band, regionale structuurschetsen, wegen, bruggen, tunnels van interlokale betekenis, reiniging, brandweer (voor wat do duurdere, gecentraliseerde accomodatie betreft), ziekenhuisruimte in zoor gespecialiseerde vormen, sport- en zwembadvoorzieningen, verkeer en vervoer, congres- en expositieruimte, culturele voorzieningen en manifestaties. Op deze wijze kan een z.g.n. functionele grenswijziging tot stand komen welke langs do weg der geleidolijkhoid hot openbaar bestuur in do pas kan laten lopen"met de maatschappelijke ontwikkeling Het lokale"bostuur krijgt daarin de kans uit te groeien tot meer wclzijnsbestuur waarin de culturele en maatschappelijke aspecten meer aandacht kunnen krijgen. De werkvlakken welke zich daarvoor hot beste lonen zijns onderwijs, maatschappelijk werk, jeugdwerk, volkshuisvesting in uitvoerende zin, sport, volksgezondheid, mot name ook de geestelijke volksgezondheid, in gedecentraliseerde zin en cultureel gericht werk. Aan deze ontwikkeling zal het gomeentebostuur van Willemstad, wanneer de aangekondigde gowcstwot in werking treedt, gaarne meewerken. Wij verzoeken U bij Uw verdere besluitvorming met het bovenstaande rekening te houden. De voorzitter vraagt wie van de horen naar aanleiding van dit voor stel hot woord wenst. De hoor van don Enden zegt hierna het volgende s Mijnheer do voorzitter, Bij hot lezen van Uw ontwerpbrief bon ik enkele dingen togengekomon, waarover ik toch wel iets zou willen zoggen. Na oen klein stukje geschiedenis van Willomstad, waarin U schrijft dat Willemstad niet alleen door oorlogsgeweld maar ook door natuur rampen veelvuldig is geteisterd, schrijft U: ik citeer: "Daarnaast heeft Willemstad, noch na 1926, noch na 1945 zich kunnen ontwikkelen zoals van oen dorgclijko gemeenschap mocht worden verwacht on zoals vergelijkbare gomeonschappen ook elders te zien hebben gegeven. Als oorzaken noomt do crisistijd,de wereldoorlog, de sterk gede centraliseerde ligging van Willemstad, maar ook, bemociienisson van rijks en provinciale instanties, die sterke aandacht hadden voor de vorm geving van de wallen en straten. Moet ik daaruit lozen dat die instanties do ontwikkeling on uitbouw van Willemstad hebben tegengehouden,althans niet do nodige medewerking daartoe hebbon verleend. Als dat zo is, waarom dat dan niet in Uw schrijven ook gezegd, waardoor tot uitdrukking zou komen dat het bepaald niet aan hot gemeentebestuur heeft gelogen dat Willemstad niet tot grotore ontplooiing is gekomen.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1970 | | pagina 77