- 4 -
Was hot vroeger zo dat de zelfstandige "bestuurskracht van de gemeente
moor nadrukkelijk werd gesteldj in de huidige "bestuurlijke en maatschappe
lijke verhoudingen verschuift het accent gelukkig moer en moer naar samen
doen wat samen gedaan kan worden.
Voorts moge wij op hot volgende wijzen:
Door de houw van hot Hcllcgatsploin en het daarover aanleggen van
grote, deels internationale verbindingen hebben hot Hollands Diep, hot
Volkerak en het Haringvliet hun scheidende werking verloren.
Het is derhalve juist de provincies en gemeenten welke liggen in de
invloedssfeer van de verbinding Rotterdam-Antwerpen in een gewest samen
te brongen.
Een gewest waarin 66n politiek verantwoordelijk bostuursorgaan 1 mot
daarbij behorende technischo diensten die taken van de provincies en do
gemeenten overneemt welke zich daartoe lenen.
Als voorbeelden voor deze in groter verband liggende—verzorgingsge
bieden kunnen worden genoemds
gas- water en elektriciteitsvoorziening, rioolwaterzuivering, havcnaan-
leg, havenaccomodatic en havoncxploitatie, gemeenschappelijke recreatie
gebieden, ontwikkeling van industrieterreinen, planologie in streckver—
band, regionale structuurschetsen, wegen, bruggen, tunnels van interlokale
betekenis, reiniging, brandweer (voor wat do duurdere, gecentraliseerde
accomodatie betreft), ziekenhuisruimte in zoor gespecialiseerde vormen,
sport- en zwembadvoorzieningen, verkeer en vervoer, congres- en
expositieruimte, culturele voorzieningen en manifestaties.
Op deze wijze kan een z.g.n. functionele grenswijziging tot stand
komen welke langs do weg der geleidolijkhoid hot openbaar bestuur in do
pas kan laten lopen"met de maatschappelijke ontwikkeling
Het lokale"bostuur krijgt daarin de kans uit te groeien tot meer
wclzijnsbestuur waarin de culturele en maatschappelijke aspecten meer
aandacht kunnen krijgen.
De werkvlakken welke zich daarvoor hot beste lonen zijns onderwijs,
maatschappelijk werk, jeugdwerk, volkshuisvesting in uitvoerende zin,
sport, volksgezondheid, mot name ook de geestelijke volksgezondheid,
in gedecentraliseerde zin en cultureel gericht werk.
Aan deze ontwikkeling zal het gomeentebostuur van Willemstad, wanneer
de aangekondigde gowcstwot in werking treedt, gaarne meewerken.
Wij verzoeken U bij Uw verdere besluitvorming met het bovenstaande
rekening te houden.
De voorzitter vraagt wie van de horen naar aanleiding van dit voor
stel hot woord wenst.
De hoor van don Enden zegt hierna het volgende s
Mijnheer do voorzitter,
Bij hot lezen van Uw ontwerpbrief bon ik enkele dingen togengekomon,
waarover ik toch wel iets zou willen zoggen.
Na oen klein stukje geschiedenis van Willomstad, waarin U schrijft
dat Willemstad niet alleen door oorlogsgeweld maar ook door natuur
rampen veelvuldig is geteisterd, schrijft U: ik citeer:
"Daarnaast heeft Willemstad, noch na 1926, noch na 1945 zich kunnen
ontwikkelen zoals van oen dorgclijko gemeenschap mocht worden verwacht
on zoals vergelijkbare gomeonschappen ook elders te zien hebben
gegeven.
Als oorzaken noomt do crisistijd,de wereldoorlog, de sterk gede
centraliseerde ligging van Willemstad, maar ook, bemociienisson van rijks
en provinciale instanties, die sterke aandacht hadden voor de vorm
geving van de wallen en straten. Moet ik daaruit lozen dat die instanties
do ontwikkeling on uitbouw van Willemstad hebben tegengehouden,althans
niet do nodige medewerking daartoe hebbon verleend. Als dat zo is,
waarom dat dan niet in Uw schrijven ook gezegd, waardoor tot uitdrukking
zou komen dat het bepaald niet aan hot gemeentebestuur heeft gelogen
dat Willemstad niet tot grotore ontplooiing is gekomen.