M 3 M Do zo "bewerktuiging is momenteel "bepaald onaanvaardbaar zwak. In de eorsto plaats zij gewezen op do in deze gemeente bestaande kleine openbare en bijzondere scholen welke twee,drie of vier leer krachten tellen. Hierdoor moeten de onderwijzers meerdere leerjaren tegelijkertijd lesgeven, hetgeen in do tegenwoordige tijd,sprekende over onderworpen als bijv. verlaging van do locrlingonschaal, oen onaanvaardbare zaak is. Voortsg Van rijkswege zijn recentelijk aan do gemeente de wallen om niet ten overname aangeboden. Het aantal vierkante meters stadsplantsoon dat deze wallon thans por hoofd van de bevolking vormen, is zodanig groot dat het onderhoud daarvan niet door het gemeentelijk budget kan worden overgedragen. Deze voorbeelden zijn uiteraard nog met andere aan te vullen. Terugkerende tot hot onderwijs merken wij op dat een aanvaardbare bewerktuiging van 6Sn onderwijzer por leerjaar, uitgaande van de thans bestaande situatie, globaal neerkomt op eon verdubbeling van het aantal leerlingen, welke leerlingen komon van oen numeriek sterker aantal inwoners, welke sterkte zich proportioneel doorzet in kerken,do vereni gingen, do draagkracht van do middenstand en ook in het budget van do door de gemeenschap gevormde gemeente Willemstad als gevolg waarvan bijvoorbeeld de gemeente de wallon, welke uiteraard wel onze bestuurlijke aandaoht behoren te hebben, kan overnemen. Uitgaande van hot huidige inwoneraantal van globaal 2,5 duizend betekent deze gedachtengang een wenselijk inwonertal van ca. 5000 voor deze gemeenschap, een inwonertal dat ook door het streekplan voor deze gomoonto wordt voorzien, on als een minimum voor een zogenaamd "lokaal niveau" wordt aangemerkt. Gelet op do ligging van Willomstad en de thans roods ondervonden zeer grote druk vanuit do Randstad ligt deze groei door vestiging van forensen, binnen de gezichtskring. Hot moge U duidelijk zijn dat samenvoeging van gemeenten deze problemen niet oplossen.Er komen niet moor kinderen op do scholen, er gaan niet moer mensen naar de wihkols, noch komon gelden beschikbaar om verdere verschraling van de vorzorging van de gemeenschap togen te gaan. Men zou, voor wat de voorliggende horindoling aangaat mononi inte gendeel. Do praktijk elders toont aan dat -niet ten onrechte- do bestaande numerieke verhouding van globaal 5?5 duizend inwoners voor Fijnaart, 4,5 duizend voor Dintcloord en 2,5 duizend voor Willemstad zich zal gaan weerspiegelen in een gemeenteraad voor do drie gomoontcn gezamenlijk, waardoor de thans bestaande discussie over do vraagt waar moet een sterkere ontwikkeling plaats vindon, in Dintcloord of Fijnaart, ver sterkt wordt voortgezet, immers men zit dan bijeen in 6ón kamer, zomede dat Willomstad, zo al vertegenwoordigd, terzijde toeluistert en geen gelijkwaardige gesprekspartner kan zijn, ja zal moeten ervaren dat de thans bestaande bestuurskracht is weggenomen en do ook door Willem- stadse hectaren en ingezetenen opgobraohto gemeenschapsgelden aan de behartiging van do belangen van deze gemeenschap grotendeels worden onttrokken. Hot zijn al deze factoren wolko hot oordeel van de ingezetenen en de uit die ingezetenen voortgesproten gemeenteraad, hebben gevormd. Het moge ook duidelijk zijn dat deze factoren, tezamen ook oen beleidslijn doet zien wolko niet strijdig is mot do positie en taak van Dintcloord als woongebied van de Dintolmond en die van Fijnaart als rurale lcern in het rurale gebied. Willemstad staat -mirabclc dictu- nog steeds, en door zijn verbeterde ligging in steeds meerdere mate, met zijn rug naar het zuiden en het gelaatnaar hot noordon gericht. Uiteraard denkt en handelt het gomoontobcstuur vanuit deze oriëntatie strcckbowust.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1970 | | pagina 76