M 3 M
Do zo "bewerktuiging is momenteel "bepaald onaanvaardbaar zwak.
In de eorsto plaats zij gewezen op do in deze gemeente bestaande
kleine openbare en bijzondere scholen welke twee,drie of vier leer
krachten tellen.
Hierdoor moeten de onderwijzers meerdere leerjaren tegelijkertijd
lesgeven, hetgeen in do tegenwoordige tijd,sprekende over onderworpen
als bijv. verlaging van do locrlingonschaal, oen onaanvaardbare zaak is.
Voortsg Van rijkswege zijn recentelijk aan do gemeente de wallen om
niet ten overname aangeboden.
Het aantal vierkante meters stadsplantsoon dat deze wallon thans por
hoofd van de bevolking vormen, is zodanig groot dat het onderhoud daarvan
niet door het gemeentelijk budget kan worden overgedragen.
Deze voorbeelden zijn uiteraard nog met andere aan te vullen.
Terugkerende tot hot onderwijs merken wij op dat een aanvaardbare
bewerktuiging van 6Sn onderwijzer por leerjaar, uitgaande van de thans
bestaande situatie, globaal neerkomt op eon verdubbeling van het aantal
leerlingen, welke leerlingen komon van oen numeriek sterker aantal
inwoners, welke sterkte zich proportioneel doorzet in kerken,do vereni
gingen, do draagkracht van do middenstand en ook in het budget van do
door de gemeenschap gevormde gemeente Willemstad als gevolg waarvan
bijvoorbeeld de gemeente de wallon, welke uiteraard wel onze bestuurlijke
aandaoht behoren te hebben, kan overnemen.
Uitgaande van hot huidige inwoneraantal van globaal 2,5 duizend
betekent deze gedachtengang een wenselijk inwonertal van ca. 5000 voor
deze gemeenschap, een inwonertal dat ook door het streekplan voor deze
gomoonto wordt voorzien, on als een minimum voor een zogenaamd "lokaal
niveau" wordt aangemerkt.
Gelet op do ligging van Willomstad en de thans roods ondervonden
zeer grote druk vanuit do Randstad ligt deze groei door vestiging van
forensen, binnen de gezichtskring.
Hot moge U duidelijk zijn dat samenvoeging van gemeenten deze
problemen niet oplossen.Er komen niet moor kinderen op do scholen, er
gaan niet moer mensen naar de wihkols, noch komon gelden beschikbaar om
verdere verschraling van de vorzorging van de gemeenschap togen te gaan.
Men zou, voor wat de voorliggende horindoling aangaat mononi inte
gendeel.
Do praktijk elders toont aan dat -niet ten onrechte- do bestaande
numerieke verhouding van globaal 5?5 duizend inwoners voor Fijnaart,
4,5 duizend voor Dintcloord en 2,5 duizend voor Willemstad zich zal gaan
weerspiegelen in een gemeenteraad voor do drie gomoontcn gezamenlijk,
waardoor de thans bestaande discussie over do vraagt waar moet een
sterkere ontwikkeling plaats vindon, in Dintcloord of Fijnaart, ver
sterkt wordt voortgezet, immers men zit dan bijeen in 6ón kamer,
zomede dat Willomstad, zo al vertegenwoordigd, terzijde toeluistert en
geen gelijkwaardige gesprekspartner kan zijn, ja zal moeten ervaren dat
de thans bestaande bestuurskracht is weggenomen en do ook door Willem-
stadse hectaren en ingezetenen opgobraohto gemeenschapsgelden aan de
behartiging van do belangen van deze gemeenschap grotendeels worden
onttrokken.
Hot zijn al deze factoren wolko hot oordeel van de ingezetenen en de
uit die ingezetenen voortgesproten gemeenteraad, hebben gevormd. Het
moge ook duidelijk zijn dat deze factoren, tezamen ook oen beleidslijn
doet zien wolko niet strijdig is mot do positie en taak van Dintcloord
als woongebied van de Dintolmond en die van Fijnaart als rurale lcern
in het rurale gebied.
Willemstad staat -mirabclc dictu- nog steeds, en door zijn verbeterde
ligging in steeds meerdere mate, met zijn rug naar het zuiden en het
gelaatnaar hot noordon gericht.
Uiteraard denkt en handelt het gomoontobcstuur vanuit deze oriëntatie
strcckbowust.