- 5 -
Sterk leeft thans het besef dat rijk,provincie en gemeen
te zich bevindend in een groots "iaatschappelijk gebeuren,een gi
gantische overheidstaak vervullen, een taak welke daarin kan be
staan dat het de maatschappelijke ontwikkelingen dient te volgen,
vorm te geven,te stimuleren en waar nodig,beletselen tot ontwik
keling weg te nemen.
Doordat die overheid niet zelve maatschappij is,is steeds
latent het gevaar aanwezig dat die overheid de maatschappelijke
ontwikkeling nauwelijks volgen kan. De gemeente, het laagste be
stuursorgaan, staande het dichtst bij dat maatschappelijk gebeuren,
draagt trots het grootste en zwaarste deel van die taak doch
trekt daardoor ook oen wissel op alle bovengemeentelijke organen
om schouder aan schouder, elkaar behulpzaam te zijn;in concr-eto:
de gemeente de bouwstoffen aan te reiken om te zijn wat haar na
tuurlijke taak isrhet huis der ingezetenen; de stad waarin wij
wonen.
Daarin heeft de bestuurder,ook de burgemeester een duide
lijke taak.
Het is het boeiende van de tijd waarin wij leven dat in
de relatie van overheid tot ingezetenen de relatie van de ene
mens tot de andere meer tot zijn recht komt.
Wij zijn dankbaar in deze tijd te mogen leven.
Wij zijn dankbaar grenzen te zien vervagen.
Wij zijn dankbaarmensen, als Gods schepselen te mogen
ontmoeten in en buiten het raadhuis.
De bestuurder in moderne zin is de man die de brug vormt
tussen gemeente en rijk, gemeente en provincie, gemeente en
streek, tussen de ene groep mensen en de andere groep mensen,
tussen de een en de ander.
De brug die - zoals ik onlangs las - op beide oevers zijn
rustpunt vindt.De brug waarvan beide oevers zeggen; gij drukt
op mij en leidt naar de ander.
De bestuurder in moderne zin is de man die: zoekt en moet
vinden het evenwicht tussen dat wat wenselijk wordt geacht en
dat wat mogelijk is,d.w.z. dat wat zich kan ontplooien,zonder
iets anders onevenredig te schaden, waarbij - zoals duidelijk
moge zijn - vooral de zo licht te beschadigen belangen van
zwakken, zowel kwalitatief als numeiiek,als de meest kwetsbare,
meer intense aandacht moet verkrijgen.Blijft het bij het zoeken,
maar wordt het niet gevonden, dat lijdt het belang dat de bestuur
der meent te dienen, schade. Besturen is kiezen. Steeds weer kie
zen uit meerdere mogelijkheden.Besturen is beslissen,antwoorden
op vragen.
Dn het is juist, dat vandaag gevraagd wordt dat dat kie
zen, dat besluiten, duidelijk, doorzichtig, is.
Dat men verantwoordelijk is,d.i. dat men antwoord geeft
op de vraag welk belang met welke beslissing is gediend.
Het ambt van burgemeester wordt veelal geassocieerd met
het begrip "gezag" en de wijze van uitoefenen van dat gezag.
Het mag positief worden gewaardeerd dat tegenwoordig deze zaken
open worden behandeld en besproken. Daardoor is bereikt dat het
gezag niet om haarszelfswil wordt aanvaard en ondergaan,maar dat
de drager van het gezag door zijn wijze van gezagdragen iets laat
zien van de beweegredenen welke hem tot het doen uitoefenen van
gezag leiden.Alleen dan zal de bestuurde zichzelf in het bestuur
herkennen, en kunnen geloven in het bestuur dat hem in zijn ge
meenschap bestuurt.
Dan reflecteert dat bestuur in de bevolking.
Dan resoneren de daden van dat bestuur in het denken van
de mensen.
- 6 -