die daarop een natuurlijke aanspraak kunnen maken,naar ook voor- anderen.Deze taak,deze opdracht is vertaald in het streekplan waar Willemstad betrokken wordt zowel bij vraagstukken welke in dit gewest aanwezig zijn,als die welke ontleend zijn aan de zo moeilijke situatie van het wonen in de randstad.De problemen van de randstad zijn op dit stuk reeds thans en in de toekomst in steeds toenemende mate,ook de vraagstukken van Willemstad. Het is de ligging van deze stad welke het karakter van de t.ak en de opdracht in hoofdzaak bepaalt. Binnen dit kader bevindt zich immer het spanningsveld van wenselijkheden enerzijds en mogelijkheden anderzijds,een span ningsveld dat voor een groot deel ook de bestuurlijke zorg, ge lukkig niet steeds "zorgelijkheid", bepaalt. Zowel de ene taakstelling,die met betrekking tot het be staande karakter,als de zojuist genoemde, legt een zware verant woordelijkheid op hot gemeentebestuur.Het trekt een wissel op raad, burgemeester en wethouders, de gemeentesecretaris en alle medewerkers van hoog tot laag,die in dit boeiende spel een taak hebben. Dn alleen als mag blijken dat hot lukt om Willemstad als een geschenk uit het verloden gaaf te houden cn een functie te geven in een levende en moderne toekomst,als het niet alleen maar is een kostbaar stuk antiek,maar ook een levend middelpunt van een moderne woon- en werkgemeenschap,alleen dan zal de uit voering van die taak, het brengen van harmonie tussen verleden en toekomst, geslaagd genoemd mogen worden. Dan zal Willemstad als een flonkerend juwefel zijn gevat in een passende lijst en nog stralender,want levend,zijn schoonhe den aan zijn bewoners en bezoekers kunnen tonen. het betrekking tot de nogelijkheden terzake dient te worden gesteld dat deze in de huidige verhoudingen niet in de laatste plaats ook door bovengeraeentelijke bestuursorganen worden be paald en begeleid, een begeleiding welke een gemeente door de vele banden welke zij heeft met de streek waarin zij ligt,niet kan missen. Inzake de verhouding met de provincie en het rijk mogen wij constateren,dat de tijd voorbij is dat er scherp onderscheiden wordt tussen de gebieden waarbinnen deze drie bestuursorganen hun bevoegdheden uitoefenen,alhoewel ik mij niet verheel dat er nog velen zijn die tegen deze achtergrond denken over bestuur lijke verhoudingen. Hen kan ook stellen dat deze drie bestuurslagen het samen doen,als één ondeelbare overheid,welke niet om haarszelfswil, in drie hiërarchisch onderscheiden bestuurslagen is verdeeld, maar alleen uit oogpunt van doelmatig bestuur. Evenzeer kan men stellen dat gemeente- en provinciegrenzen minder absoluut zijn dan wel eens is gedacht.Dat zodanige gren zen een dienend karakter hebber, ten opzichte van het welzijn van het grotere geheel.Voorts ook dat de ene gemeente tegenover de andere en de ene provincie tegenover de andere, niet los van el kaar staan, doch op vele wijzen functioneren in de streek.In het maatschappelijk leven functioneren zodanige bestuurlijke grenzen niet of nauwelijks. Niemand uwer die van verder komt heeft iets bemerkt van het overschrijden van deze grenzen. Zij zijn alleen maar belangrijk voor een meer doelmatig functioneren van het be stuur. Gemeentebestuurders beseffen tegenwoordig in moderne, staatkundige verhoudingen dat zij behalve gemeentebestuurders ook streekbestuurders zijn die samen de inter- en bovengemeen- telijke vraagstukken moeten oplossen.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1969 | | pagina 38