- 6 -
Wij betwijfelen of bij een niet verhoopte aanval met nucleaire wapens de
B.B. zelf nog wel tijd k rijgt op te treden.Dit nu is geen standpunt van
laisser faire laisser aller doch een gewoon niet geloven in het nut en de
kracht van de organisatie.De indrukwekkende voorlichting van regeringswege
is daarin ook geenszins duidelijk.Bovendien vindt mijn fractie dat de post
niet op de begroting van de gemeente thuishoort .Bescherming Bevolking is
wanneer men daartoe beslp.it een volledige taak van de Rijksoverheid en de
afwenteling van zelfs een deel der kosten op de gemeenten is onlogisch.
De door het Ministerie van Binnenlandse Zaken gegeven voorlichting is
borlist niet vertrouwenwekkend.
Er wordt in de aanhef van de publikatie van de Minister van Binnenlandse
Zaken slechts gerept over een windhoosramp,een spoorwegramp,watersnoodramp,
insneeuwingen etc.Over de kernoorlog wordt op blz. 4 en 5 dan slechts geeegd
dat ook wanneer dat zou dreigen vele levens zouden kunnen worden gered als de
juiste voorbereidingen maar zullen zijn getroffen.
Dit is naar onze smaak wel heel simplistisch.Wie de dreiging - en zij is
er - van de nucleaire wapens reëel beschouwt weet dat er geen levens zullen
worden gespaard en er geen overlevenden zullen zijn,althans geen overlevenden
in de vorm zoals de B.B. dit zich voorstelt.Het heeft dan ook geen zin de
civiele verdediging te begeleiden met een zo simplistische gedachte als deze
bescherming van de bevolking.Het heeft meer weg naar onze smaak van een in
slaap wiegen van diegenen die nu al net angst psychosen zijn behept aangaande
een komende strijd met kernbommen.ïïeemt U in mij aan dat de B.B. een overbodi-
ge zaak is geworden wanneer het zover zou komen.Moge het gezonde verstand in
deze echter zegevieren.
Post 144; van hoofdstuklV handelt over dè bijdrage aan de centrale ge-»
meente terzake kosten van de schoolartsendienst zijnde f. 6000,43»
Ik heb mij door de gemeente-sekretaxis laten voorrekenen dat dit neer
komt op een bedrag per leerling van f.40,per periode van 2 jaar,zijnde de
periode waarin elk kind 1x wordt onderzocht.
Ik meen dat dit rijkelijk veel is en mijn vraag luidt kan dit niet anders
worden opgezet en moet dit zo duur worden.
Post 152; van hoofdstuk IV subsidie terzake bad- en zweminrichting
blijft een post met een nasmaak.
Mijn fractie is natuurlijk verheugd dat er een begin van verbetering
is gemaakt bij het rivierbad.Wij blijven ook van mening dat die verbetering
moet blijven voortgaan zolang er geen kans bestaat op een andere inrichting.
Wij willen het echter gaarne versnellen.V/at gaat nu geschieden voor die
f.650,en wat meent het college dat vooralsnog,in overleg met de commissie
aan het rivierbad moet worden gedaan.
Hoe is de zwembad-commissie nu samengesteld cn vindt overleg nog steeds
of helemaal niet meer plaats.Zijn aan do subsidiëring nog voorwaarden ver
bonden.
Hoofdstuk VI Openbare werken;
Architect f. 10.150,
Auto f. 850,
Auto gem.
opzichter f. 300,
Reis en ver
blijfkosten f. 500,
Bouw- en wo
ningtoe zicht 4 8.296,
Vergoeding
eigen kosten f. 825,
Hoofdstuk VI Openbare werken.
Post 204*0nderhoud plantsoenen en beplantingen.
De indruk bestaat dat het onderhoud te wensen overlaat-,dat er voorheen
meer aan gedaan werd en dat de bezetting niet voldoende is of niet efficiënt
werkt.Hier is reeds meer opgewezen doch het is niet verbeterd.De vraag is
toen reeds gesteld of het niet veel beter en meer efficiënt zou zijn een
onderaannemer in te schakelen welke onder toezicht van de stadstuinman.' werkt.
Wat is er tegen dit voorstel aan te voeren?