8 - Dg h.cor W.J.Schuil zegt dat hot duidelijk moet zijn dat hot tijdelijke parkocrtorrein te klein is. De jachthaven "biedt plaats aan 140 160 jachten. Hiervan zullen er weinig van Willemstadters zijn, zodat zeker op oen honderd auto's moet worden gerekend. De heer W.J.Schuil vestigt do aandacht op het feit dat de afvoer pijpen van de douche-cellen in de nieuwe woningen in Holwijk uit plastic bestaan, dat geen hoge temporatuur kan verdragen. Sommige mensen plaatsen automatische wasmachines in de douche-cellen. De hoge temperatuur van het afgevoerde water veroorzaakt lekkages. De voorzitter zal hieraan aandacht schonken. De heer W.J.Schuil dringt verder nog aan op hot aanbrengen van een brievenbus bij het gemeentehuis en het plaatsen van een bord bij Holwijk mot do naam van dozo woonwijk. Do bezoekers raken in do war bij het zoeken naar Willemstad. De voorzitter zal bezien in hoeverre hot mogelijk is aan deze wensen tegemoet te komen. Do heer W.J.Schuil vraagt of het mogelijk is dat de mensen die op hot gemeentehuis gold komen halen op grond van do Algemene Bijstandswet voortaan via het postkantoor worden uitbetaald. Sommige mensen zien er tegenop naar hot gemeentehuis te gaan omdat iedereen hen cp do vingers kijkt. Wc hebben hier te maken met een soort valse schaamte van dikwijls oudere mensen. De voorzitter wil in deze graag naar oen oplossing zoeken. Hot afgeven van cheque's geeft moeilijkheden omdat daarvoor weer een ontvangstbewijs moot worden getekend. Do heer W.J.Schuil heeft geconstateerd dat hot zand, bestemd voor de nieuwe toegangsweg, vanaf de buitenhaven met vrachtauto's naar het werk wordt vervoerd. Do haven is nu in beheer bij do gemeente. Op hot uiterste puntje van de haven lag op een bepaald moment een grote hoeveelheid zand opgeslagen van - 1400 ton op een betrekkelijk kleine oppervlakte en tot op grote hoogte. Het gevaar was niet denkbeeldig dat de havenwand zou zijn bezweken en het zand in do haven zou zijn terechtgekomen mot alle gevolgen van dien. Rijkswaterstaat hooft hetzelfde ondervonden bij de vuurtoren. Bij informatie is gebleken dat de maximaï.t/'belasting van de kade 1 ton por bedraagt. Daarom werd vroeger gelost via zandtrechtcrs. Spreker is van mening dat de havenmeester hierin zelfstandig geen beslissing had mogen nemen. Later hebben burgemeester en wethouders toegestaan dat het zand op de wal werd gelost. Hot moest toen over een grotere oppervlakte worden verdeeld. Ook is getracht de hoofduitvoerdcr een garantieverklaring te laten tekenen namens de aannemer, waartoe hij niet bevoegd b.leek te zijn. Deze maatregelen waren onvoldoende. Spreker vraagt of hot burgemeester en wethouders bekend was dat de wegenbouwer zand zou laten lossen en of hot collego op de hoogte was van de maximum toelaatbare belasting. De voorzitter zegt dat ook het college van burgemeester en wethouders van mening was dat er dergelijke grote hoeveelheid zand op do loswal niet verantwoord was. Wq hebben de hoofduitvoerder er van in kennis gesteld dat het zand meer naar binnen moest worden opgeslagen, en dat er geen grotere hoeveelheid dan 900 ton mocht liggen, die binnen enkele dagen moest zijn afgevoerd. Wij wisten niet dat de hoofduit voerder niet gemachtigd was garantie te geven. Aanvankelijk liep do zaak de havenmeester uit de hand. Deze wist niet dat er schepen zouden komen die zo groot waren. De voorzitter deelt de zorg van de heer Schuil maar dacht toch wel do maatregelen te hebben genomen die hot risico tot oen minimum terugbracht Na de oorlog hoeft op dezelfde plaats een grote hoeveelheid puin gelegen terwijl do toestand van de havenbeschoeiïng toen veel slechter

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1967 | | pagina 48