8 -
Dg h.cor W.J.Schuil zegt dat hot duidelijk moet zijn dat hot tijdelijke
parkocrtorrein te klein is. De jachthaven "biedt plaats aan 140 160
jachten. Hiervan zullen er weinig van Willemstadters zijn, zodat zeker
op oen honderd auto's moet worden gerekend.
De heer W.J.Schuil vestigt do aandacht op het feit dat de afvoer
pijpen van de douche-cellen in de nieuwe woningen in Holwijk uit
plastic bestaan, dat geen hoge temporatuur kan verdragen.
Sommige mensen plaatsen automatische wasmachines in de douche-cellen.
De hoge temperatuur van het afgevoerde water veroorzaakt lekkages.
De voorzitter zal hieraan aandacht schonken.
De heer W.J.Schuil dringt verder nog aan op hot aanbrengen van een
brievenbus bij het gemeentehuis en het plaatsen van een bord bij
Holwijk mot do naam van dozo woonwijk. Do bezoekers raken in do war
bij het zoeken naar Willemstad.
De voorzitter zal bezien in hoeverre hot mogelijk is aan deze
wensen tegemoet te komen.
Do heer W.J.Schuil vraagt of het mogelijk is dat de mensen die op
hot gemeentehuis gold komen halen op grond van do Algemene Bijstandswet
voortaan via het postkantoor worden uitbetaald.
Sommige mensen zien er tegenop naar hot gemeentehuis te gaan omdat
iedereen hen cp do vingers kijkt.
Wc hebben hier te maken met een soort valse schaamte van dikwijls
oudere mensen.
De voorzitter wil in deze graag naar oen oplossing zoeken. Hot
afgeven van cheque's geeft moeilijkheden omdat daarvoor weer een
ontvangstbewijs moot worden getekend.
Do heer W.J.Schuil heeft geconstateerd dat hot zand, bestemd voor
de nieuwe toegangsweg, vanaf de buitenhaven met vrachtauto's naar het
werk wordt vervoerd. Do haven is nu in beheer bij do gemeente. Op hot
uiterste puntje van de haven lag op een bepaald moment een grote
hoeveelheid zand opgeslagen van - 1400 ton op een betrekkelijk kleine
oppervlakte en tot op grote hoogte.
Het gevaar was niet denkbeeldig dat de havenwand zou zijn bezweken
en het zand in do haven zou zijn terechtgekomen mot alle gevolgen van
dien. Rijkswaterstaat hooft hetzelfde ondervonden bij de vuurtoren.
Bij informatie is gebleken dat de maximaï.t/'belasting van de kade
1 ton por bedraagt. Daarom werd vroeger gelost via zandtrechtcrs.
Spreker is van mening dat de havenmeester hierin zelfstandig geen
beslissing had mogen nemen.
Later hebben burgemeester en wethouders toegestaan dat het zand op
de wal werd gelost. Hot moest toen over een grotere oppervlakte worden
verdeeld.
Ook is getracht de hoofduitvoerdcr een garantieverklaring te laten
tekenen namens de aannemer, waartoe hij niet bevoegd b.leek te zijn.
Deze maatregelen waren onvoldoende. Spreker vraagt of hot burgemeester
en wethouders bekend was dat de wegenbouwer zand zou laten lossen en
of hot collego op de hoogte was van de maximum toelaatbare belasting.
De voorzitter zegt dat ook het college van burgemeester en wethouders
van mening was dat er dergelijke grote hoeveelheid zand op do loswal
niet verantwoord was. Wq hebben de hoofduitvoerder er van in kennis
gesteld dat het zand meer naar binnen moest worden opgeslagen, en dat
er geen grotere hoeveelheid dan 900 ton mocht liggen, die binnen
enkele dagen moest zijn afgevoerd. Wij wisten niet dat de hoofduit
voerder niet gemachtigd was garantie te geven.
Aanvankelijk liep do zaak de havenmeester uit de hand. Deze wist
niet dat er schepen zouden komen die zo groot waren.
De voorzitter deelt de zorg van de heer Schuil maar dacht toch wel
do maatregelen te hebben genomen die hot risico tot oen minimum
terugbracht
Na de oorlog hoeft op dezelfde plaats een grote hoeveelheid puin
gelegen terwijl do toestand van de havenbeschoeiïng toen veel slechter