Wijziging Bij schrijven van 22 november 1966 heeft het bestuur van het I.Z.A- rege- Instituut Ziektekostenvoorziening Ambtenaren Woord—Brabant oen concept— lings raadsbesluit met toelichting doen toekomen inzake een wijziging van de Intercommunale IZ.A.-regeling Noord-Brabant. Deze wijziging betreft verhoging van het maximumbedrag waarover I.Z.A.-bijdrage verschuldigd is van f.15000,totf.18000,en tevens een vereenvoudiging van de procedure om het maximumbedrag hoger te stollen, door te bepalen dat voortaan oen besluit van het bestuur van hot instituut daartoe volstaat, mits optrekking van hot plafond bedrag evenredig is aan salarisstijgingen van algemeen karakter. Burgemeester en wethouders stellen voor het overgelegde ontwerp besluit vast te stollen. Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad tot wijziging van de Intercommunale IZ.A»-regeling coform het ontwerp-besluit Openbare ver— ITaar aanleiding van de besprekingen in de vergadering van de raad lichting bui—d.d. 29 november 1966 over het verbeteren van de openbare verlichting ton bebouwde buiten do bebouwde kom, hebben burgemeester en wethouders contact opgc— koms nomen mot de Hoofdingenieur-Directeur van de provinciale waterstaat. Na een uitvoerige discussie is, gelet op hot belang van de verkeers veiligheid, overeengekomen de voorgestelde verlichting te handhaven met uitzondering van die bij het kruispunt Noord-Langewcg-Steonpad. Op genoemd kruispunt zal nu een oriënteringsverlichting worden aange bracht,bestaande uit een tweetal lichtpunten voorzien van diopstraal— armaturen mot H.P.L.lampen. Door do wijziging van hot plan worden do kosten f.2800,lager geraamd, zodat do totale kosten nu f.46.200,bedragen. Burgemeester en wethouders stellen voor het gewijzigde plan te aanvaarden De heer van Sprang zou de 6 lichtpunten bij de kruising Stoonpad- Noord-Langewog liever gehandhaafd zien. De voorgestelde wijziging geeft een kostenbesparing van f.2800,het geen op de totale kosten niet veel uitmaakt. De totale stroomkoston van do verlichting bedragen f.5000,per jaar. Vier lichtpunten meer of minder kunnen ook op dit bedrag niet veel invloed uitoefenen. Een goede verlichting breekt het lange donkere gedeelte van do Steonpad. Do heer Schuil zegt dat het hier niet omgaat. Het gaat er om het kruispunt behoorlijk te verlichten en dan is een aantal van 6 lichtpunten te voel voor oen kruising met oen landbouwweg. Ook bij Helwijk is er voldoende licht. Toch eist men dat daar 5 licht punten worden aangebracht. Als verkeersveiligheid het enige argument van de provinciale water staat is dan mogen burgemeester en wethouders wol eens wijzen op do slechte toestand van hot wegdek van Steonpad en Stadscdijk. Voor Helwijk ligt do zaak misschien iots anders. De voorzitter zegt dat wetenschappelijk is vastgesteld dat een ver lichting met 4 lichtpunten gevaar kan opleveren voor het verkeer. Er ontstaan dan lichte en duistere gedeelten. Met het oog op calamiteiten wil men bij de provincie niet van ver mindering van het aantal lichtpunten weten. Ook do A.N.W.B.neemt dit standpunt in. De heer Schuil zegt dat deze deskundigen geen risico willen nemen. Zij moeten zich gedekt weten door hun advies. Men moet ook rekening houden mot de intensiteit van hot vorkoor. Als de deltawerken hier klaar zijn, is er van een druk kruispunt helemaal geen sprake moor.

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1966 | | pagina 61