De initiatiefnemers hebben zich laten leiden door de na volgende overwegingen: 1Een laag welvaartsniveau is vanouds kenmerkend geweest voor Westelijk Noord-Brabant. In hoofdzaak wordt dit veroorzaakt door een groot tekort aan werkgelegenheid, dat zich manifesteert in een omvangrijke pendel naar andere delen van Noord-Brabant en overig Nederland en in permanent optredende vertrekoverschotten. Het beeld van de werkgelegenheid wordt verder overwe gend bepaald door een grote structurele werkloosheid welke zich ondanks bijzondere overheidsmaatregelen blij vend heeft gehandhaafd. In het kader van de industrialisatie van Noord-Brabant na 1945 is West-Brabant sterk achtergebleven bij andere delen van de provincie. De uitbreiding van de werkgelegenheid in dit gebied is niet in staat geweest de normale groei van de beroeps bevolking op te vangen en heeft ook niet de afvloeiing van de arbeidskrachten uit de landbouw kunnen verwer ken. In de periode 1950 - 1957 werd de industriële werkge legenheid met slechts 1100 arbeidsplaatsen uitgebreid. Hiertegenover stond een groei van de beroepsbevolking van 2500 personen en een teruggang van de agrarische werkgelegenheid van 6000 personen, welke ruim 32% be droeg van het in 1950 nog aanwezige aantal arbeids plaatsen. 2. Tussen deze slechte economische situatie en de gunsti ge ligging van West-Brabant te midden van de grote in dustriële agglomeraties van West—Europa bestaat een duidelijke discrepantie. Deze wordt veroorzaakt door het ontbreken van goede ontsluitingsmogelijkheden. In tal van opzichten zijn er tekorten in de weg- en wa terverbindingen met de omliggende industriële centra, als gevolg waarvan de ontwikkeling van de industriali satie wordt belemmerd. Voor de oplossing van het probleem van de verkeersgeo- grafische ontsluiting is een spoedige beslissing ten aanzien van de Schelde-Rijnverbinding en van tal van an dere daarmee samenhangende verbindingen een wezenlijke voorwaarde. Daarnaast zal de uitvoering van bestaande plannen tot verbetering van het wegen- en waterwegennet voor de in frastructuur van het gebied belangrijke gevolgen hebben. 3. Het provinciale welvaartsplan, neergelegd in de Brochu re Noord-Brabant in het Nieuwe Westen, kan op het stuk van de werkgelegenheidssituatie, een radicale oplossing voor West-Brabant betekenen. De economische ontwikke ling van West-Brabant zal geplaatst moeten worden in het kader van de ontwikkeling van de Rijn - Maas en Schelde-delta. Meer speciaal zal zij haar basis moeten vinden in de spreidingsgedachte van onze nationale industrie. Bij de verwezenlijking hiervan kan West-Bra bant een belangrijke rol vervullen. - 3 -

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1960 | | pagina 15