De initiatiefnemers hebben zich laten leiden door de na
volgende overwegingen:
1Een laag welvaartsniveau is vanouds kenmerkend geweest
voor Westelijk Noord-Brabant. In hoofdzaak wordt dit
veroorzaakt door een groot tekort aan werkgelegenheid,
dat zich manifesteert in een omvangrijke pendel naar
andere delen van Noord-Brabant en overig Nederland en
in permanent optredende vertrekoverschotten.
Het beeld van de werkgelegenheid wordt verder overwe
gend bepaald door een grote structurele werkloosheid
welke zich ondanks bijzondere overheidsmaatregelen blij
vend heeft gehandhaafd.
In het kader van de industrialisatie van Noord-Brabant
na 1945 is West-Brabant sterk achtergebleven bij andere
delen van de provincie.
De uitbreiding van de werkgelegenheid in dit gebied is
niet in staat geweest de normale groei van de beroeps
bevolking op te vangen en heeft ook niet de afvloeiing
van de arbeidskrachten uit de landbouw kunnen verwer
ken.
In de periode 1950 - 1957 werd de industriële werkge
legenheid met slechts 1100 arbeidsplaatsen uitgebreid.
Hiertegenover stond een groei van de beroepsbevolking
van 2500 personen en een teruggang van de agrarische
werkgelegenheid van 6000 personen, welke ruim 32% be
droeg van het in 1950 nog aanwezige aantal arbeids
plaatsen.
2. Tussen deze slechte economische situatie en de gunsti
ge ligging van West-Brabant te midden van de grote in
dustriële agglomeraties van West—Europa bestaat een
duidelijke discrepantie. Deze wordt veroorzaakt door het
ontbreken van goede ontsluitingsmogelijkheden.
In tal van opzichten zijn er tekorten in de weg- en wa
terverbindingen met de omliggende industriële centra,
als gevolg waarvan de ontwikkeling van de industriali
satie wordt belemmerd.
Voor de oplossing van het probleem van de verkeersgeo-
grafische ontsluiting is een spoedige beslissing ten
aanzien van de Schelde-Rijnverbinding en van tal van an
dere daarmee samenhangende verbindingen een wezenlijke
voorwaarde.
Daarnaast zal de uitvoering van bestaande plannen tot
verbetering van het wegen- en waterwegennet voor de in
frastructuur van het gebied belangrijke gevolgen hebben.
3. Het provinciale welvaartsplan, neergelegd in de Brochu
re Noord-Brabant in het Nieuwe Westen, kan op het stuk
van de werkgelegenheidssituatie, een radicale oplossing
voor West-Brabant betekenen. De economische ontwikke
ling van West-Brabant zal geplaatst moeten worden in
het kader van de ontwikkeling van de Rijn - Maas en
Schelde-delta. Meer speciaal zal zij haar basis moeten
vinden in de spreidingsgedachte van onze nationale
industrie. Bij de verwezenlijking hiervan kan West-Bra
bant een belangrijke rol vervullen.
- 3 -