5 Mei 1955-
De ware vrijheid vindt in de vrijheid van een ander zijn
"begrenzing. Waar dus de vrijheid van de medemens "begint
eindigt die van ons zelf.
Valse vrijheid ontstaat zodra het egoisme de "boventoon voert
en het deel over het geheel, het hogere over het lagere wil,
heersen.
Het is een proees van ontbinding dat de waarachtige vrijheid
aantast en zodoende het leven doodt.
Ware vrijheid is harmonie - het welgeordend overeenstemmen -
van het moeten en het willen.
Wie dit vrijheidsbeginsel, dat tevens een Christelijk be
ginsel is, erkent, heeft zijn plaats gevonden, is in zijn
element, gelijk een vis in het water, als de spoortrein in
de rails.
De valse vrijheid negeert juist datgene,wat grond en voor
waarde is van alle vrijheid, n.l. gebondenheid aan de mede
mens en gebondenheid aan het gezag.
De weg tot de ware vrijheid leidt slechts door de poort van
gehoorzaamheid aan die binding.
Dan is vrijheid geen groot woord, humbug, zonder meer, maar
een zegenrijke dienënde daad.
In het verleden is vaak genoeg gebleken dat grote woorden
geen enkele waarde in zich droegen. Het grote woord vrijheid,
gelijkheid en broederschap, waarmede de Franse revolutie
zich eenmaal aandiende, werd een zeepbel gelijk,hun vrijheid
eindigde in een beestachtige terreur.Een terreur onder het
motto Ni Dieu,ni maitre, geen God en geen meester, vroeg
duizende offers ten behoeve van een aantal gedegenereerde
dictators.
Hoe staat het met de vrijheid van ons Volk? (in ons land)
Ons volk leeft en kan tot ontplooiing koman in een
constitutionele monarchie, een staatsvorm dus waarin de
macht van de regerende Vorst of Vorstin op de grondwet
berust
Onze vrijheden liggen hecht verankert in een grondwet en
vormen machtige zuilen waarop ons volksbetaan een rijke en
gelukkige toekomst tegemoet kan zien.
Vrijheid van drukpers,
Het petitierecht, dat is het recht om schriftelijke ver
zoeken te doen aan elke bevoegde macht,
Het recht van vereniging en vergadering,
Het recht om te kiezen en om gekozen te worden,
De godsdienstvrijheid, ieder belijdt zijn godsdienstige
meningen met volkomen vrijheid.
De vrijheid van onderwijs.
Een keur van vrijheden waarvan we met bezinning en overleg
dagelijks kunnen genieten.
Ik zeg met overleg en bezinning, want de mens kennendê heeft
de grondwetgever steeds bij elk der opgesomde vrijheden
moeten toevoegen: behoudens ieders verantwoordelijkheid
volgens de wet.
Elk onderdeel der vrijheid bezitten wij voor 100$, met as:
als enigste begrenzing de belangen van de medemens en de
gemeenschap.
Dit betekent dat wij onze vrijheid hebben te gebruiken tot
heil van medemens in het belang van land en volk, trouw aan
Vorstin en regering en verantwoordelijkheid aan God.
Leeft dit bij ons volk, bij ons allen?
Ik geloof dat ik niet anders kan zeggen dan dat ook ons volk
met de vrijheid, het stuk van haar edelste geestkracht en
volkskracht een spel speelt.
- Niet -