- 7 - 5 Mei 1955. Uit de wereldgeschiedenié "blijkt echter dat dit hoge dier bare goed aan millioenen ontbroken heeft. Duidelijk blijkt dan ook dat de vrijheid een broos bezit is. Ik meen wel te kunnen zeggen dat er geen enkele periode is te noemen, waarin niet de roep, het verlangen naar vrijheid gehoord werd, of door de enkele mens of door stammen of volken gezamelijk. Het zijn uitingen geweest in allerlei toonaarden en op veler lei wijzen, waarin de aard van de vrijheidsbeneming, slavernij of onderdrukking steeds valt waar te nemen. Geweend is er om verloren vrijheid; Gefluisterd over mensonterende banden; Gescholden, gevloekt op onderdrukkers en Gedemonstreerd voor de vrijheid en tegen de vijand. Het oude volk van Israël weende om de gevangenschap aan de rivieren van Babel. Het verlangen naar vrijheid, naar de terugkeer tot het eigen land uitten zij in de woürden "Indiër, ik U vergeet, 0 Jeruzalem, zo vergete mijn rechterhand zich- zelve" De Germaanse hoofdlieden slingerden, - om met Multatuli te spreken - hun klewang wettende krijgszangen in de gemoederen van hun landgenoten die door Romeinse overheersers werden onderdrukt Vele eeuwen later fluisterden Amerikaanse negerslaven el kaar het verlangen naar vrijheid toejï, terwijl zij op de alavènmarkten als vee werden verhandeld. In de laatste wereldoorlog openbaarde zich de roep en het verlangen om de vrijheid op velerlei wijze,door de groet mat Churchill's V-teken, door het dragen van kleine kenteken en, enz. Machtig klonk de oproep om de verloren vrijheid te herwinnen via geheime of verboden radiozenders. Hartstochte lijke aanmoedigingen om het vrijheidsprincipe trouw te zijn bereikten duizenden door middel van de illegale bladen. Vrijheid, een stuk van de edelste geestkracht en volskracht. En toch alle eeuwen door de roep, het verlangen naar vrij heid. Waarom ontbreekt het dan in de wereld van vroeger en ook in die van vandaag aan zovelen nog aan dat hoogste goed van de vrijheid? Waarom krommen zich nog millioenen mensen onder het slaven juk, in welke vorm dan ook? Er is maar één antwoord op deze vraag. Omdat er zo weinigen zijn die leven en streven naar het werkelijke vrijheidsbeginsel, omdat vrijheid maar al te vaak een groot woord is en geen daad. Want vrijheid is geenszins het doen en laten op eigen inge ving of goeddunken. Dat toch is de meest strakke gebondenheid aan het egoisme dat de mens gevangen houdt in eigen luim en gril en leidt tot breideloze passie. Deze valse vrijheid is louter inbeelding. De mens heeft door het feit dat hij een redelijk wezen is en een bepaalde aanleg in zich draagt een hogere bestaansorde Maar bestaan betekent altijd ook: in verhouding staan tot. De mens wordt uit - en in de gemeenschap geboren. Krachtens zijn aanleg en het feit dat hij een redelijk wezen is heeft de mens duseen dienende taak in de gemeenschap. Daarom moet de waarachtige menselijke vfijheid in de eerste plaats gebonden zijn aan bezinning en redelijk overleg. Ware vrijheid betekent verband, binding. De valse zoekt haar centrum in zichzelf. Ik las ergens deze mooie omschrijving van de ware menselijke vrijheid. - De -

Raadsnotulen

Willemstad: 1927-1995 | 1955 | | pagina 28