6
6.5 WVG-gelden
De WVG-gelden dienen zolang dit duidelijk herkenbaar is, slechts te worden aangewend voor deze
doelgroep. De VVD is nog in afwachting van uw visie op de KAPs, Kleinschalig Aanvullend
Personenvervoerssysteem
Wij zijn van mening dat de voorstellen van het Streekgewest niet over dienen te worden genomen.
Dit vormt immers opnieuw lastenverhoging voor de gebruikers.
6.6 Overige sociale voorzieningen
TBA heeft betrekking op de uitvoering van de Wet Terugdringing Beroep Arbeidsongeschiktheid.
Vindt hierover geen overleg plaats tussen gemeente/gewest en bedrijfsvereniging?
6.7 Fraudebestrijding
Op fraude is maar een antwoord: kordaat optreden en streng straffen. Dit laatste ter beoordeling
van de rechter, die hiertoe het materiaal aangeleverd dient te krijgen van de opsporingsambtenaren
van de sociale dienst.
6.8 Jongerencafé Big Foot
Is er verschil van opvatting tussen de meerderheid van uw college en haar voorzitter? Herroept de
burgemeester van Steenbergen zijn opmerkingen gedaan in het café 'Bier en Ballen' op 1 september
1995, toen werd gezegd, dat de Big Foot een mislukking was?
HOOFDFUNKTIE 7 VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
7.1 Onderzoek verslavingsproblematiek
Wij delen de bezorgdheid van het college. Wij ondersteunen beleid tot weerhouding van een
koffieshop in Steenbergen. Alle legale ten dienste staande middelen, dienen hiertoe te worden
ingezet.
7.4 Milieu-uitvoeringsplan, Lokale agenda 21
7.6 Milieubeheer
Wij zijn kontent met de toezegging van uw college gedaan in de raadsvergadering van september
jongstleden dat op korte termijn in de commissie milieu met de uitvoerenden kan worden gesproken.
HOOFDFUNKTIE 8 RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING
8.4 Relatie woningbouwcorporatie
In een van de naderende commissievergaderingen wil de VVD graag 'brainstormend' overleg plegen
om te komen tot een nauwere relatie tussen gemeente en woningstichting.
HOOFDFUNKTIE 9 FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.3 Vervangingsaanschaffingen
Wij blijven bij ons standpunt dat voor vervangingsinvesteringen, zolang de raad hierover geen nadere
afspraken heeft gemaakt, deze voorstellen in de funktionele commissie dienen te worden voorge
legd.
9.4 Risicobeoordeling
Moeten wij uit uw antwoord opmaken, dat er inderdaad geen bestuurlijke toezeggingen zijn?
9.7 Kwijtscheldingsbeleid
Kwijtschelding dient zeer terughoudend te worden toegepast. Er dreigt daarmee een onevenredig
scheve verhouding te ontstaan tussen werkenden en niet-werkenden. De verschillen zullen het
schrijnendst zijn bij hen die door middel van arbeid een inkomen verdienen, juist boven de minimum
loongrens.
9.8 Verlaging onroerendzaakbelasting
Waarom neemt uw college geen besluit over een kulturele accommodatie? Als deze kostenpost
immers voor jaren vooruit wordt geschoven, kan deze wellicht beter worden geschrapt. Dit fnuikt
een goed kultureel beleid, maar geeft wel duidelijkheid, naar zowel degenen die met een open hart
voor kuituur deze voorziening wensen, als alle onroerendzaakbelastingplichtigen in Steenbergen.
Dank u wel.'
Tweede termijn. Werknemers Partij Steenbergen
Mevrouw BAARTMANS spreekt als volgt:
'Voorzitter,
Wij danken het college van burgemeester en wethouders voor hun aandacht. Onze opmerkingen
over de antwoorden volgen hieronder:
HOOFDFUNKTIE 0 OPENBAAR BESTUUR
0.7 Openbaarheid van stukken
Volgens de Werknemers Partij Steenbergen zijn wij in onze algemene beschouwingen eerste termijn
met betrekking tot de openbaarheid van stukken en de moeilijkheden die burgers ondervinden om
inzage te krijgen in deze stukken duidelijk genoeg geweest. Notulen van vergaderingen en agenda's
zijn vaak niet in voldoende mate voorradig. Wij vinden dat deze stukken voor burgers beschikbaar
moeten zijn. Wij vragen u hiervoor zorg te dragen.