2
1. OPENING
De VOORZITTER opent de vergadering en heet iedereen welkom. Hij schetst de procedure van de
begrotingsbehandeling 1996, de laatste van de gemeente Steenbergen als zelfstandige gemeente in
haar huidige vorm.
3. BEHANDELING BEGROTING 1996
TWEEDE TERMIJN
De VOORZITTER stelt de woordvoerders van de frakties in de gelegenheid om in tweede instantie te
reageren op de antwoorden van burgemeester en wethouders.
Tweede termijn. D66/Gemeente Belangen
De heer GORISSEN spreekt als volgt:
'Mijnheer de voorzitter,
D66/Gemeente Belangen wil graag in samenvatting reageren op de begroting voor het jaar 1996. Bij
het inzien van de begroting dachten wij allereerst aan het vele werk dat hieraan vooraf ging. Wij
danken de ambtenaren die dit weer tot stand konden brengen. Het verheugt ons dat u kunt
konkluderen dat het fundament onder het gemeentebeleid een stevige basis levert voor het verdere
reilen en zeilen van het werk in de gemeente en met u willen wij de toekomst vol vertrouwen
tegemoet zien. De datum van de gemeentelijke herindeling komst steeds dichterbij en er zal op dit
gebied nog veel werk verzet moeten worden. Wij hopen dat de eenwording in alle openheid en met
respekt voor eikaars waardigheid zijn beslag mag krijgen. De kracht van een gemeente ligt in de
uitstraling naar buiten. Wanneer de burger zich prettig voelt in zijn leefomgeving dan heeft het
bestuur zijn werk goed gedaan. Wanneer bedrijven zich graag vestigen in een gemeente kan dit als
een positieve ontwikkeling gezien worden. Groei en bloei kunnen in eikaars verlengde liggen, maar
het kan elkaar ook verstikken. D66/Gemeente Belangen blijft streven naar een voortdurende
afweging van het individuele belang van de burger en het algemene belang van de gemeente. Onze
kanttekeningen naar aanleiding van de begroting zijn dan ook steeds vanuit deze visie geformuleerd.
We wensen het ambtelijk apparaat, het college van burgemeester en wethouders en de gemeente
raad veel wijsheid en inzicht toe bij alles wat op hen afkomt.
HOOFDFUNKTIE 0 OPENBAAR BESTUUR
0.1 Gemeentelijke herindeling
Wij ondersteunen het besluit van uw college de beraadslaging inzake de herindeling een meer
struktureel karakter te geven. Wij vragen ons af of het begrote bedrag van f 100.000,- op de
investeringsstaat van 1995 doorgeschoven gaat worden naar het jaar 1996 en gebruikt gaat
worden voor de kontakten van strukturele aard. Wij dringen er bij het college op aan om in 1996
zoals in 1995 is beloofd de raden van Nieuw-Vossemeer en Dinteloord en Prinsenland uit te nodigen
voor beraadslagingen ten aanzien van het proces van de herindeling.
HOOFDFUNKTIE 1 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID
1.2 Stadswachten
De goede ervaringen elders leren dat de invoering van stadswachten een positieve bijdrage levert
aan de gevoelens van onveiligheid voor de burgers. Te denken valt aan parkeerbeleid, hondenover-
last etcetera. Wij dringen er op aan in overleg met het Streekgewest dit voorstel met andere
gemeenten te bespreken en daar op zeer korte termijn gezamenlijk beleid voor te ontwikkelen.
HOOFDFUNKTIE 2 VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT
2.1 Zwaar vrachtverkeer
De toename van onze wegen in het buitengebied komt door toename van het verkeersaanbod en
met name door het steeds hoger wordende tonnage voor het vrachtverkeer steeds meer onder druk
te staan. Vooral doorgaand zwaar verkeer dient in de toekomst op gepaste wijze in goede banen te
worden geleid. Graag vernemen wij de visie van het college.
2.2 Snelheidsremmende maatregelen Kruisland
Kruisland wacht nog steeds op snelheidsremmende maatregelen. Wij pleiten er voor niet te wachten
tot de uitvoering van Den Darink is gerealiseerd, maar de snelheidsremmende maatregelen voor de
Roosendaalseweg reeds nu uit te voeren. Wij zijn van mening dat het college bij de provincie moet
blijven aandringen op een adequate oplossing voor de verkeersveiligheid van de doorgaande wegen
in Kruisland.