4 19 8.6 Bestemmingsplan buitengebied agro-industriepark De reaktie van het college, aldus de heer FLAMELING, stelt zijn fraktie teleur. De bedoeling is dat Steenbergen zorgt dat zij klaar is voor de toekomst. De gemeente moet zich als faciliterend bedrijf opstellen naar eventuele ontwikkelingen die zich in het buitengebied af gaan spelen. Een agro- industriepark houdt in dat de gemeente sturend meewerkt en zorgt dat dié voorzieningen er zijn die er bij bepaalde vormen van agro-industrie nodig zijn. Daardoor krijgt men geen versplintering van allerlei aktiviteiten over het buitengebied. Dit kan in een stappen- en tijdsplan vastgelegd worden. Zo een plan moet op de plank liggen voor het geval de gemeente weer een keer overvallen wordt door een ontwikkeling zoals die nu niet wordt gezien. Het wiel is al uitgevonden. Zo veel werk hoeft het in eerste instantie niet te geven. Eerst moet bekend zijn wat men met zijn buitengebied wil, welke gebieden daarvoor aangewezen worden en welke rol men als gemeente daarin kan vervullen zonder dat het direkt allerlei zware financiële consequenties heeft. Zijn fraktie stelt voor dat het college deze zaak met grote energie ter hand zal nemen. De heer FLAMELING zal een notitie doen toekomen aan het college dat enigszins de gedachte wat beter kan bepalen. HOOFDFUNKTIE 9 FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN 9.2 Hondenbelasting In het kader van de afvoer van overleden cq gestorven/vernietigde dieren lag het handhaven van de regels bij het Landbouwschap. De gemeente dient dit zelf te gaan regelen. Het werkt nu goed. De gemeente zou moeten zorgen dat deze voorziening overeind blijft. D66/Gemeente Belangen wil dit financieren uit de hondenbelasting. De hondenbelasting is geen geoormerkte belasting. D66/Gemeente Belangen komt hier nog op terug. Derde termijn. CDA De heer RASENBERG spreekt namens het CDA. HOOFDFUNKTIE 3 EKONOMISCHE ZAKEN 3.2 Glastuinbouw Op welke termijn denkt het college dat de studie is afgerond. Hoe langer het gaat duren, hoe meer het gaat kosten. Baatbelasting is niet met terugwerkende kracht te innen. HOOFDFUNKTIE 5 KULTUUR EN REKREATIE 5.10 Kulturele accommodatie Op pagina 39 van de begroting staat nog steeds een bedrag van f 150.000,- gereserveerd. Dat bedrag is via de septembercirculaire ondertussen verrekend in de onroerendzaakbelasting. De wethouder zou dit hebben medegedeeld in de commissievergadering. Elke begrotingswijziging dient minimaal in de raad behandeld te worden. Het CDA betreurt het dat die begrotingswijziging niet aan de raad is overgelegd. Het CDA wacht het antwoord van het college af ten aanzien van haar voorstel voor een fonds kunst en kuituur. De genoemde apparatuur niet aanschaffen maar huren daar heeft het CDA vrede mee. Overigens ziet hij graag deze zaken nog terugkomen in de welzijnscommissie. Het is thans nog geen uitgewerkt plan. 5.11 Verlichten stadhuis Het CDA doet toch nog eens een beroep op de collega-raadsleden om met het voorstel tot het verlichten van het stadhuis mee te gaan. Het stadhuis is het meest markante punt in de gemeente. Het neemt een centrale rol in. Steenbergen wil een streekfunktie hebben, zeker na de herindeling. De aanlegkosten zijn totaal f 10.500,- met exploitatiekosten van f 540,-. Het CDA dient een voorstel in. De heer RASENBERG overhandigt de voorzitter het voorstel. Deze leest het voorstel voor: 'Het CDA stelt de raad voor een krediet ter beschikking te stellen voor verlichting van het torentje en het gemeentehuis. Na herstel en renovatie blijkt onze gemeente te beschikken over een meesterwerk. Waar wij als raad Steenbergen een centrale rol willen toebedelen in West-Brabant neemt het gemeentehuis die centrale plaats in. Mag het torentje daarbij overdag en in de avond de blikvanger zijn. Ondertekend door: M.J.J. Rasenberg, H.G. van Elzakker en M.H.C.M. Lambers' HOOFDFUNKTIE 7 VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU 7.8 Gft-container scholen Het CDA is blij met het antwoord van het college. HOOFDFUNKTIE 9 FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN 9.1 Onroerendzaakbelasting Als men kijkt naar datgene wat vermeld wordt op pagina 71 van de begroting over de belastingca paciteit en artikel 12 beleid zit Steenbergen daar ver onder. Het CDA weet niet of Steenbergen daar zo trots op moet zijn. Misschien ligt het ook wel aan het beleid. Als men geen geld durft uit te geven, te besteden, dan komt men op dit beleid.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1996 | | pagina 19