4
19
8.6 Bestemmingsplan buitengebied agro-industriepark
De reaktie van het college, aldus de heer FLAMELING, stelt zijn fraktie teleur. De bedoeling is dat
Steenbergen zorgt dat zij klaar is voor de toekomst. De gemeente moet zich als faciliterend bedrijf
opstellen naar eventuele ontwikkelingen die zich in het buitengebied af gaan spelen. Een agro-
industriepark houdt in dat de gemeente sturend meewerkt en zorgt dat dié voorzieningen er zijn die
er bij bepaalde vormen van agro-industrie nodig zijn. Daardoor krijgt men geen versplintering van
allerlei aktiviteiten over het buitengebied. Dit kan in een stappen- en tijdsplan vastgelegd worden. Zo
een plan moet op de plank liggen voor het geval de gemeente weer een keer overvallen wordt door
een ontwikkeling zoals die nu niet wordt gezien. Het wiel is al uitgevonden. Zo veel werk hoeft het
in eerste instantie niet te geven. Eerst moet bekend zijn wat men met zijn buitengebied wil, welke
gebieden daarvoor aangewezen worden en welke rol men als gemeente daarin kan vervullen zonder
dat het direkt allerlei zware financiële consequenties heeft. Zijn fraktie stelt voor dat het college
deze zaak met grote energie ter hand zal nemen. De heer FLAMELING zal een notitie doen toekomen
aan het college dat enigszins de gedachte wat beter kan bepalen.
HOOFDFUNKTIE 9 FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.2 Hondenbelasting
In het kader van de afvoer van overleden cq gestorven/vernietigde dieren lag het handhaven van de
regels bij het Landbouwschap. De gemeente dient dit zelf te gaan regelen. Het werkt nu goed. De
gemeente zou moeten zorgen dat deze voorziening overeind blijft. D66/Gemeente Belangen wil dit
financieren uit de hondenbelasting. De hondenbelasting is geen geoormerkte belasting.
D66/Gemeente Belangen komt hier nog op terug.
Derde termijn. CDA
De heer RASENBERG spreekt namens het CDA.
HOOFDFUNKTIE 3 EKONOMISCHE ZAKEN
3.2 Glastuinbouw
Op welke termijn denkt het college dat de studie is afgerond. Hoe langer het gaat duren, hoe meer
het gaat kosten. Baatbelasting is niet met terugwerkende kracht te innen.
HOOFDFUNKTIE 5 KULTUUR EN REKREATIE
5.10 Kulturele accommodatie
Op pagina 39 van de begroting staat nog steeds een bedrag van f 150.000,- gereserveerd. Dat
bedrag is via de septembercirculaire ondertussen verrekend in de onroerendzaakbelasting. De
wethouder zou dit hebben medegedeeld in de commissievergadering. Elke begrotingswijziging dient
minimaal in de raad behandeld te worden. Het CDA betreurt het dat die begrotingswijziging niet aan
de raad is overgelegd. Het CDA wacht het antwoord van het college af ten aanzien van haar
voorstel voor een fonds kunst en kuituur.
De genoemde apparatuur niet aanschaffen maar huren daar heeft het CDA vrede mee. Overigens
ziet hij graag deze zaken nog terugkomen in de welzijnscommissie. Het is thans nog geen uitgewerkt
plan.
5.11 Verlichten stadhuis
Het CDA doet toch nog eens een beroep op de collega-raadsleden om met het voorstel tot het
verlichten van het stadhuis mee te gaan. Het stadhuis is het meest markante punt in de gemeente.
Het neemt een centrale rol in. Steenbergen wil een streekfunktie hebben, zeker na de herindeling.
De aanlegkosten zijn totaal f 10.500,- met exploitatiekosten van f 540,-.
Het CDA dient een voorstel in. De heer RASENBERG overhandigt de voorzitter het voorstel. Deze
leest het voorstel voor:
'Het CDA stelt de raad voor een krediet ter beschikking te stellen voor verlichting van het torentje
en het gemeentehuis. Na herstel en renovatie blijkt onze gemeente te beschikken over een
meesterwerk. Waar wij als raad Steenbergen een centrale rol willen toebedelen in West-Brabant
neemt het gemeentehuis die centrale plaats in. Mag het torentje daarbij overdag en in de avond de
blikvanger zijn.
Ondertekend door: M.J.J. Rasenberg, H.G. van Elzakker en M.H.C.M. Lambers'
HOOFDFUNKTIE 7 VOLKSGEZONDHEID EN MILIEU
7.8 Gft-container scholen
Het CDA is blij met het antwoord van het college.
HOOFDFUNKTIE 9 FINANCIERING EN ALGEMENE DEKKINGSMIDDELEN
9.1 Onroerendzaakbelasting
Als men kijkt naar datgene wat vermeld wordt op pagina 71 van de begroting over de belastingca
paciteit en artikel 12 beleid zit Steenbergen daar ver onder. Het CDA weet niet of Steenbergen daar
zo trots op moet zijn. Misschien ligt het ook wel aan het beleid. Als men geen geld durft uit te
geven, te besteden, dan komt men op dit beleid.