a
4
11
Het zou zo moeten zijn dat de politie al haar basistaken zou kunnen uitvoeren. De opleidingseisen
worden echter steeds hoger, waardoor een bepaalde minachting voor het gewone straatwerk
optreedt.
Het college zal het onderwerp aan de orde stellen in het samenvoegingsproces met Dinteloord en
Prinsenland en Nieuw-Vossemeer en in het distriktsdriehoeksoverleg in Bergen op Zoom.
De raad moet zich niet laten verleiden door artikelen in het Binnenlands Bestuur, De Nederlandse
Gemeente, ingezonden stukken van academici en dergelijke.
Het gaat dan bijna altijd over grote steden, terwijl het hier om plattelandsgemeenten gaat met een
uitgestrekt werkgebied.
Het college blijft werken aan versterking van de basispolitie.
1.4 Veelvoorkomende criminaliteit
Het college neemt graag de suggestie van D66/Gemeente Belangen over om dit bij bureau Halt te
deponeren. Bureau Halt is daar ook erg blij mee.
1.6 WSW-kracht, administratieve ondersteuning politie
Dit biedt geen strukturele oplossing. Verder zijn van de 5 gemeenten slechts 3 gemeenten bereid
voor de WSW-kracht te betalen, Dinteloord en Prinsenland, Nieuw-Vossemeer en Steenbergen.
Fijnaart en Heijningen en Willemstad weigeren dit. Dat deel komt op basis van inwonertal ten laste
van de politie zelf.
HOOFDFUNKTIE 2 VERKEER, VERVOER EN WATERSTAAT tweede termijn
Wethouder IJZERMANS gaat over tot antwoorden, met uitzondering van punt 2.7. Dit wordt
beantwoord door wethouder Onland.
2.1 Zwaar vrachtverkeer
Het uitsluiten van zwaar verkeer op openbare wegen en het afsluiten van openbare wegen voor
zwaar verkeer is een zeer moeilijke aangelegenheid als er niet voldoende redenen daarvoor zijn.
Steenbergen kent veel landbouwwegen. Het gebruik van landbouwwegen heeft in 1995 een heel
andere bestemming dan in vroegere jaren. Bij het onderhoud van de wegen wordt rekening
gehouden met de gewijzigde belasting van die wegen.
Wat betreft maatregelen tegen te brede voertuigen die gebruik of misbruik maken van de bebouwde
kom. De politie heeft in deze een belangrijke taak. Bij rekonstruktie van (woon)straten zal met deze
problematiek rekening worden gehouden. Straten met een doorstroomfunktie zullen niet kunnen
worden geblokkeerd.
2.2 Snelheidsremmende maatregelen Kruisland
De WETHOUDER is voornemens op hele korte termijn een gesprek te organiseren met de provincie
om te vernemen wat de provincie met Kruisland van plan is. Als dit gesprek op niets uit zou lopen
dan zegt de WETHOUDER toe dat het college zo snel mogelijk een plan zal ontwikkelen om binnen
het budget van f 150.000,- maatregelen te nemen op de Roosendaalseweg. De Roosendaalseweg
is in eigendom van de gemeente Steenbergen. Hij hoopt dat de maatregelen dan nog in 1996 uitge
voerd kunnen worden.
2.4 Verkeerscirculatieplan voor heel Steenbergen
In Steenbergen is reeds eerder een verkeerscirculatieplan gemaakt. Dit heeft een heleboel geld
gekost en is helaas in de la verdwenen. Het zal niet de bedoeling zijn dat hiervan een herhaling
plaatsvindt. Het college voelt er meer voor om projektmatig gericht onderzoek te laten doen. Op het
moment dat vaststaat welk tracé de Zoomweg krijgt kan een dergelijk onderzoek gedaan worden
naar de verkeersstromen.
Wat betreft de doortrekking van de Molenweg. Het is wijs te bezien of er op een andere manier een
ontsluitingsweg gemaakt kan worden ter ontlasting van de Burgemeester van Loonstraat en de
Franseweg. Het college denkt hierbij aan het doen van een onderzoek naar een verbindingsweg
tussen de rotonde Franseweg en de toekomstige rotonde Zeelandweg-oost.
2.6 Oversteekplaatsen
De Burgemeester van Loonstraat is in eigendom van Provinciale Waterstaat. Op een weg die een
ander toebehoort kan de gemeente niet zomaar maatregelen nemen. Het college is het ermee eens
dat de oversteek Burgemeester van loonstraat een groot probleem is. Het heeft een hoge prioriteit
als het gaat over de verkeersveiligheid en het oversteken van voetgangers. Het college denkt mee
om een oplossing aan te dragen. De WETHOUDER neemt dit mee naar zijn overleg met de provincie.
Als de gemeente toestemming krijgt van de provincie zelf maatregelen te nemen zullen daar
financiële middelen tegenover gesteld moeten worden.
2.7 Herstrukturering binnenstad
Wethouder ONLAND hoopt dat alle vertraging die mogelijk was en ook gekregen is nu voorbij is.
Zij hoopt dat in het voorjaar gestart kan worden met de herstrukturering en dat eind volgend jaar het
grootste deel gerealiseerd zal zijn.