a
K
10
ANTWOORD COLLEGE IN TWEEDE TERMIJN
HOOFDFUNKTIE O OPENBAAR BESTUUR tweede termijn
De VOORZITTER gaat over tot antwoorden.
0.1 Gemeentelijke herindeling
Gesproken is over het bedrag van f 100.000,-.
Dit bedrag is éénmalig opgevoerd in 1995. Niet precies was te traceren wanneer de discussie
noodzakelijk zou zijn. Die is in 1996 noodzakelijk ter voorbereiding van het fusiegebeuren per
1 januari 1997. Eind deze maand heeft het college een gesprek met Dinteloord c.a. en
Nieuw-Vossemeer. Het college gaat er van uit dat ook in de begrotingen van die gemeenten een
bedrag is opgenomen. Gezamenlijk kan dan worden beschikt over een bedrag van zo'n f 200.000,-.
Alle kosten die te maken hebben met de herindeling van de drie gemeenten zullen weggeschreven
worden en bekostigd worden uit deze gereserveerde gelden. De gelden hebben geen struktureel
karakter.
Wat betreft het personeel. Een van de eerste zaken die afgesproken zullen worden met de
vakbonden in het Bijzonder Georganiseerd Overleg zal een werkgelegenheidsgarantie voor het
personeel zijn.
0.3 Personeelsaantallen en automatisering
Het antwoord is bevestigend.
0.5 Tijdschrijven
Het tijdschrijven heeft twee funkties. Enerzijds wordt het tijdschrijven gebruikt om te komen tot de
kostprijs van het produkt. Anderzijds is het een registratie van bestede uren door de medewerkers
naar de hoofdonderdelen die de organisatie kent. Dit om de begroting en de bemensing die daarvoor
nodig is goed te kunnen inschatten. De tijdschrijving wordt ook gelegd bij de jaarrekening om te
komen tot een afweging.
0.6 Commissiestruktuur
Deze maand is daar nog een uniforme afspraak over gemaakt. De struktuur blijft tot de herindeling
zoals die is. Gevraagd wordt om een welzijns- en sportraad. Dit zijn prima instituten, maar primair
liggen deze bij de organisaties zelf. De meerwaarde van een welzijns- en sportraad zou daar moeten
liggen bij de door de gemeente gesubsidieerde organisaties.
0.7 Openbaarheid van stukken
Die klachten bereiken het college niet. Het college heeft daarom navraag gedaan binnen de organisa
tie. Als de stukken opgeraken worden deze door de baliemedewerkers aangevuld.
0.8 Verruiming openstelling buro sociale zaken
De inloop bij het buro sociale zaken is 's morgens en 's middags wordt eventueel op afspraak
gewerkt. De openstelling blijft tot de gemeentelijke herindeling zoals die is. Daarna wordt de zaak
opnieuw bezien.
0.9 Inkoop- en aankoopbeleid
Het standpunt in eerste instantie gegeven lijkt het college bijzonder helder. De omvang van de
gemeenten, het op een juiste wijze definiëren van wat er precies nodig is, het wakend oog van
financiën er overheen, het meerdere offertes aanvragen en de kennis en techniek van de mensen die
met deze bestellingen belast zijn achten wij op dit moment voldoende aanwezig. Een gemeente van
24.000 inwoners straks zal wellicht andere eisen stellen.
HOOFDFUNKTIE 1 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID tweede termijn
De VOORZITTER gaat over tot antwoorden.
1.1 Politie
Macro-economisch is het zo dat al het geld dat gaat zitten in rapporten niet op andere wijze kan
worden ingezet. Soms zijn dit echter bekostigingen die de Tweede Kamer afdwingt.
De samenwerking met de Koninklijke Marechaussee gebeurt met name in Roosendaal en Bergen op
Zoom, de grensplaatsen ten aanzien van het internationaal treinverkeer. De marechaussee aan de
basis zou zeker graag verder willen in haar samenwerking, maar het is een militaire organisatie die
anders aangestuurd wordt dan de politie. Incidenteel wordt er samengewerkt.
1.2 Stadswachten
Stadswachten hebben geen bevoegdheden en zij kosten veel geld. De gemeente krijgt slechts
eenmalig een klein bedrag daarvoor.
Politie-surveillanten werkt op fifty-fifty basis. Zij worden echter volledig in de omvang van het korps
ingezet. Gesurveilleerd wordt altijd met een politieagent. Indien de gemeente wil participeren in
Bergen op Zoom krijgt zij een paar uur per week de beschikking over een politieagent, die gestatio
neerd is in Bergen op Zoom.