a K 10 ANTWOORD COLLEGE IN TWEEDE TERMIJN HOOFDFUNKTIE O OPENBAAR BESTUUR tweede termijn De VOORZITTER gaat over tot antwoorden. 0.1 Gemeentelijke herindeling Gesproken is over het bedrag van f 100.000,-. Dit bedrag is éénmalig opgevoerd in 1995. Niet precies was te traceren wanneer de discussie noodzakelijk zou zijn. Die is in 1996 noodzakelijk ter voorbereiding van het fusiegebeuren per 1 januari 1997. Eind deze maand heeft het college een gesprek met Dinteloord c.a. en Nieuw-Vossemeer. Het college gaat er van uit dat ook in de begrotingen van die gemeenten een bedrag is opgenomen. Gezamenlijk kan dan worden beschikt over een bedrag van zo'n f 200.000,-. Alle kosten die te maken hebben met de herindeling van de drie gemeenten zullen weggeschreven worden en bekostigd worden uit deze gereserveerde gelden. De gelden hebben geen struktureel karakter. Wat betreft het personeel. Een van de eerste zaken die afgesproken zullen worden met de vakbonden in het Bijzonder Georganiseerd Overleg zal een werkgelegenheidsgarantie voor het personeel zijn. 0.3 Personeelsaantallen en automatisering Het antwoord is bevestigend. 0.5 Tijdschrijven Het tijdschrijven heeft twee funkties. Enerzijds wordt het tijdschrijven gebruikt om te komen tot de kostprijs van het produkt. Anderzijds is het een registratie van bestede uren door de medewerkers naar de hoofdonderdelen die de organisatie kent. Dit om de begroting en de bemensing die daarvoor nodig is goed te kunnen inschatten. De tijdschrijving wordt ook gelegd bij de jaarrekening om te komen tot een afweging. 0.6 Commissiestruktuur Deze maand is daar nog een uniforme afspraak over gemaakt. De struktuur blijft tot de herindeling zoals die is. Gevraagd wordt om een welzijns- en sportraad. Dit zijn prima instituten, maar primair liggen deze bij de organisaties zelf. De meerwaarde van een welzijns- en sportraad zou daar moeten liggen bij de door de gemeente gesubsidieerde organisaties. 0.7 Openbaarheid van stukken Die klachten bereiken het college niet. Het college heeft daarom navraag gedaan binnen de organisa tie. Als de stukken opgeraken worden deze door de baliemedewerkers aangevuld. 0.8 Verruiming openstelling buro sociale zaken De inloop bij het buro sociale zaken is 's morgens en 's middags wordt eventueel op afspraak gewerkt. De openstelling blijft tot de gemeentelijke herindeling zoals die is. Daarna wordt de zaak opnieuw bezien. 0.9 Inkoop- en aankoopbeleid Het standpunt in eerste instantie gegeven lijkt het college bijzonder helder. De omvang van de gemeenten, het op een juiste wijze definiëren van wat er precies nodig is, het wakend oog van financiën er overheen, het meerdere offertes aanvragen en de kennis en techniek van de mensen die met deze bestellingen belast zijn achten wij op dit moment voldoende aanwezig. Een gemeente van 24.000 inwoners straks zal wellicht andere eisen stellen. HOOFDFUNKTIE 1 OPENBARE ORDE EN VEILIGHEID tweede termijn De VOORZITTER gaat over tot antwoorden. 1.1 Politie Macro-economisch is het zo dat al het geld dat gaat zitten in rapporten niet op andere wijze kan worden ingezet. Soms zijn dit echter bekostigingen die de Tweede Kamer afdwingt. De samenwerking met de Koninklijke Marechaussee gebeurt met name in Roosendaal en Bergen op Zoom, de grensplaatsen ten aanzien van het internationaal treinverkeer. De marechaussee aan de basis zou zeker graag verder willen in haar samenwerking, maar het is een militaire organisatie die anders aangestuurd wordt dan de politie. Incidenteel wordt er samengewerkt. 1.2 Stadswachten Stadswachten hebben geen bevoegdheden en zij kosten veel geld. De gemeente krijgt slechts eenmalig een klein bedrag daarvoor. Politie-surveillanten werkt op fifty-fifty basis. Zij worden echter volledig in de omvang van het korps ingezet. Gesurveilleerd wordt altijd met een politieagent. Indien de gemeente wil participeren in Bergen op Zoom krijgt zij een paar uur per week de beschikking over een politieagent, die gestatio neerd is in Bergen op Zoom.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1996 | | pagina 10