6
Er komen twee voorlichtingsbijeenkomsten. Rijkswaterstaat gaat dan niet in discussie en beant
woordt uitsluitend technische vragen. Uit alle bemerkingen wordt een laatste correctie gepleegd
richting de Minister. Die stelt vervolgens vast het Ontwerp Tracé Besluit. Dat gaat de inspraak in. In
januari/februari worden hoorzittingen gehouden. Er zijn twee soorten van insprekers: de overheden
en de bezwaarmakers, dan wel de adhesiebetuigingen vanuit organisaties, burgerij enzovoorts. De
Minister gaat op basis daarvan in mei/juni het tracébesluit nemen. Dan komt het verzoek tot
bestemmingsplanwijziging aan de gemeenten Bergen op Zoom en Steenbergen gevolgd door zo
nodig eventueel een aanwijzing.
Door plaatsing van de A4 op het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport is de verwachting
dat de A4 sneller ingepast kan worden. De A4 zal worden uitgevoerd als een vierbaans autosnel
weg.
De VOORZITTER is blij met het praatpapier van de heer Flameling. Het is een aanzet tot de discus
sie. Hij nodigt iedereen uit om op dit stuk met een aanvulling te komen als zij daaraan behoefte
hebben.
Hij kan mededelen dat inmiddels alle betrokken raadsleden schriftelijk zijn uitgenodigd voor de bijeen
komst.
Hij vraagt de raad of hij akkoord kan gaan met de voorgedragen voorzitter Janzing. De raad stemt
hiermee in.
4. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 29 AUGUSTUS 1996
De RAAD keurt de notulen goed.
5. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
A. Ingekomen stukken
IV. 1 Streekgewest Westelijk noord-Brabant: agenda gewestraadsvergadering 30 september
1996.
Het Regionaal Verkeers- en Vervoersplan wordt 30 september 1996 vastgesteld door het
dagelijks bestuur, aldus mevrouw BAARTMANS. Die stukken liggen waarschijnlijk ter
inzage. Heeft het college de stukken gezien en welke punten staan er in die voor
Steenbergen van belang zijn?
De VOORZITTER antwoordt dat er voor Steenbergen geen concrete voorstellen in zitten.
De heer RASENBERG merkt op dat er een budget wordt gevraagd voor het beschik
baarstellen van een krediet van f 200.000,- voor een intermanagement GGD. Dit moet
betaald worden door de deelnemende gemeenten. Hij heeft daar enige moeite mee. Als
het bij de GGD niet goed gaat dan dient men dat uit eigen financiering te betalen. Hij heeft
inmiddels uit de commissievergadering begrepen dat dit onmogelijk is. Hij heeft nu voorge
steld om hiervoor de middelen in te zetten die bij de andere drie takken van het Streekge
west over zijn. Is de raad het met hem eens?
Dit heeft de volledige ondersteuning van de raad.
Startproject kwaliteitszorg. Dit strekt zich vooral uit over de Regionale Milieu Dienst. Er
zijn drie offertes gevraagd. Hier is uitgekomen het bureau Coopers en Leibrand. Het is de
heer Rasenberg bekend dat dit bureau zeker niet tot de goedkoopste behoort. De kosten
komen op f 525.000,-. Als subdoelstelling wil de Regionale Milieu Dienst binnen twee
jaar tot de 5 beste milieudiensten van Nederland behoren. Wat is dit voor een bijzon
derheid. Er is een milieudienst binnen het Streekgewest. Die heeft een taak uit te voeren,
een begeleidende, controlerende taak maar men behoeft niet te wedijveren om tot de
beste diensten te behoren. Hij heeft daar moeite mee en zou daar graag tijdens de gewest
raadsvergadering iets van zeggen als de raad dit steunt. Hij heeft het idee dat het dagelijks
bestuur van het Streekgewest redeneert een heel groot bedrijf te zijn met een enorme
bron van inkomsten. Als er iets gedaan moet worden mag het ook veel kosten. Er wordt
weinig gekeken naar een stuk rendement. Moet het allemaal zo verschrikkelijk duur zijn,
kan het niet wat minder.