a
8
En hoewel de staatssecretaris gekomen is met de mededeling te stoppen met gewestvorming is
samenwerking toch noodzakelijk. Dit krijgt in 1997 weer een vervolg, na de gemeentelijke herinde
ling.
De heer FLAMELING waarschuwt dat juist het Streekgewest in sommige gevallen goedkoper offreert
dan de grotere gewesten. De gemeenten zullen binnen 1 a 2 jaar die verschillen als tegenvallers
gepresenteerd krijgen. Hij heeft hiervoor sterke aanwijzingen.
De heer LAMBERS ondersteunt de heer Flameling in zijn verzoek om de zaak nader te onderzoeken.
Steenbergen zal dit niet alleen kunnen maar de diverse gemeenten zijn alle vertegenwoordigd in het
Streekgewest.
De VOORZITTER vindt het prioriteit hebben om eerst de begroting 1997 voor de nieuwe gemeente
rond te krijgen. Na de herindeling zal naar dit soort zaken beter kunnen worden gekeken. De
gemeente is dan groter met meer specialisaties.
De VOORZITTER merkt nog op dat het proces van fusiemogelijkheden van de gewesten nog wel
doorgaat op inhoudelijkheden maar niet meer op bestuurlijk samenklonteren.
De heer RASENBERG stelt ook de structuur van het Streekgewest nog aan de orde. Wat betreft het
democratisch geheel en de ondoorzichtigheid moet daar iets aan veranderen. Zoals de structuur nu
is werkt het niet.
De VOORZITTER antwoordt dat in elk geval vanaf 1997 alle deelnemende gemeenten vertegen
woordigd zijn binnen het dagelijks bestuur.
Verder gaat het om verlengd lokaal bestuur. De gemeente kan die taken niet zelf uitvoeren maar
moet zich daar wel verantwoordelijk voor blijven voelen. De stukken dienen goed gelezen en
bestudeerd te worden. Signalen zoals afgegeven door de heer Flameling dienen te worden meegeno
men.
De VOORZITTER sluit de discussie af. Het betreft een ingewikkelde materie. Thans is eerst de
gemeentelijke herindeling aan de orde. De vacatures bij het gewest worden niet ingevuld. Er zal
eerst een discussie komen over de uit te voeren taken. De gemeenten zullen bij de keuze van
afneming van die taken betrokken worden.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
7. VOTERING KREDIET AD f 98.700,- VOOR AANSCHAF VAN TWAALF STEMCOMPUTERS
VOLGENS OFFERTE VAN NEDAP/GROENENDAAL (20E WIJZIGING BEGROTING 1996)
Om een ieder goed gewend te laten raken aan het stemmen met computers, met name ouderen,
vraagt mevrouw BASELIER zorg te dragen voor een goede voorlichting. Ook dient ruim gelegenheid
gegeven te worden om via een proefopstelling de mensen met de computers vertrouwd te maken.
De VOORZITTER beaamt dat er een stuk voorlichting komt. De opmerking van mevrouw Baselier
wordt meegenomen. De Kieswet bepaalt verder dat kiezers geholpen mogen worden door een
daartoe aangewezen lid van het stembureau.
De RAAD besluit zonder hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
8. VASTSTELLING JAARREKENINGEN 1995 VAN DE ALGEMENE DIENST EN HET GEMEENTELIJK
GRONDBEDRIJF
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
9. VOTERING KREDIET AD f 400.000,- TEN BEHOEVE VAN DE AUTOMATISERING IN HET KADER
VAN DE GEMEENTELIJKE HERINDELING (23E WIJZIGING BEGROTING 1996)
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.
10. VERORDENING BEHANDELING AANVRAGEN EN BEZWAARSCHRIFTEN WET INKOMENSVOORZIE
NING OUDERE EN GEDEELTELIJK ARBEIDSONGESCHIKTE WERKLOZE WERKNEMERS
De RAAD besluit zonder discussie en hoofdelijke stemming overeenkomstig het voorstel.