I
4
6
Nu las zij dat het dagelijks bestuur niet tot herbezetting wil overgaan omdat de kosten van
2 miljoen onacceptabel worden gevonden.
Nu kreeg het Werkvoorzieningsschap in 1995 een korting van 2 miljoen op het budget,
omdat de gemiddelde leeftijd van de WSW-medewerkers beneden het landelijk gemiddelde
ligt. Waarom dit beleid? De VOORZITTER merkt op dat dit te maken heeft met de huidige
jeugdige instroom van het Werkvoorzieningsschap die sterk tegen het schap werkt.
Indertijd heeft een grote instroom plaatsgevonden van werknemers van een bepaalde
leeftijd. Die zijn nu ook weer uitgestroomd.
De WETHOUDER antwoordt dat binnen het algemeen bestuur indringend gesproken is
over herbezetting. Het Werkvoorzieningsschap zal een keuze moeten maken. Vanuit de
Rijksoverheid zijn geen extra gelden te verwachten. De begroting 1997 en latere begrotin
gen wijzen er op dat er tekorten zullen zijn. In het algemeen bestuur is afgesproken om
daar waar mogelijk op kleine schaal herbezetting plaats te laten vinden. Het financiële
plaatje wat er op dit moment aanhangt maakt herbezetting thans onmogelijk. Dit kan
alleen maar ondervangen worden als de gemeenten bereid zijn het tekort volledig aan te
zuiveren.
Wat betreft het beleid inzake de leeftijd van de werknemers. De WETHOUDER zal dit nog
eens navragen en komt er dan in de commissie welzijn op terug.
IV.17 Akkermans Rekreatie De Heen: uitbreidingsmogelijkheden Akkermans recreatie.
De heer FLAMELING informeert naar de stand van zaken.
Wethouder ONLAND antwoordt dat het college in principe medewerking verleent aan de
uitbreidingsplannen.
IV.28 PvdA-fractie Steenbergen: reactie op artikel in Brabants Nieuwsblad inzake herstructure
ring binnenstad.
De heer LAMBERS heeft problemen met de insinuaties richting de heer IJzermans door de
heer De Bruijn bewoner van de Nieuwstad. Wethouder Onland, de heer Lambers en de
heer IJzermans waren allen lid van de commissie herstructurering binnenstad. Het voorstel
om de Oostdam partieel af te sluiten is op geen enkele wijze afkomstig van wethouder
IJzermans. Integendeel de wethouder heeft zich destijds met hand en tand verzet tegen al
te vergaande afsluiting om daarmee het centrum onbegaanbaar te maken. De heer
Lambers wil dit in het openbaar benadrukken. Wethouder IJzermans treft geen enkele
blaam.
De VOORZITTER is de heer Lambers erkentelijk voor deze mededeling. Het college heeft
de heer De Bruijn te kennen gegeven dat er procedures zijn waaraan personen onderge
schikt zijn. Er komt nog een evaluatie naar de effecten. Verder kunnen burgers altijd ant
woord krijgen op vragen hoe een besluit tot stand is gekomen.
IV.30 Hollandsche Maatschappij voor Vastgoedontwikkeling bv, Alkmaar: uitnodiging tot
realisatie van duurzame en betaalbare HUKO-woningen.
Mevrouw BASELIER vindt het een goed initiatief. Zij is blij dat het college in eerste
instantie positief hierop gaat reageren. Wanneer is hierover een notitie te verwachten?
Wethouder ONLAND heeft vandaag een gesprek gehad met de directeur van genoemde
maatschappij. Aan de financiering van de plannen ontbreken echter nogal wat zaken. De
overdrachtsbelasting wordt niet gerekend. Verder gaat men er vanuit dat de mensen zelf
het onderhoud doen en de f 42,- die per maand betaald moeten worden zijn een soort
servicekosten. Het college wil eerst verder onderzoek doen. Op het moment dat het
college mogelijkheden heeft voor HUKO-woningen zal opnieuw contact op worden
genomen met de maatschappij. Dan zal worden nagegaan of de vraagtekens die er nu nog
zijn zullen zijn opgelost.
Mevrouw BASELIER vraagt stukken uit Limburg hierop na te slaan om dit toe te passen
voor deze omgeving.
Wethouder ONLAND zal alles goed in de gaten houden. Zodra er informatie te melden is
komt zij daarmee.