4 5 De VVD heeft geen bezwaar om dit soort bedrijven met een uitzonderingsbevoegdheid gedelegeerd aan het college toe te laten. Wethouder ONLAND antwoordt dat de heer Van Nieuwenhuijzen de vrijstellingsprocedure aangeeft die het college wil mogelijk maken voor Reinierpolder II. De gemeente Steenber gen is niet in voor categorie V bedrijven op Reinierpolder II. Een uitzondering wordt gemaakt voor bedrijven die reeds in Steenbergen gevestigd zijn. Het gaat hier om bedrijven gevestigd in het centrum en de twee gewasbeschermingsbedrijven op Reinier polder I. Op dit moment zijn er bij het college geen concrete plannen bekend van uitbrei ding of verhuizing van in aanmerking komende bedrijven. Dat wil niet zeggen dat de gemeente niet vooruit moet kijken. Als het college nu niet de mogelijkheid van een vrijstellingsprocedure opneemt zou dit betekenen dat de gemeente tegen bestaande Steenbergse bedrijven in de toekomst neen moet verkopen. Het is goed bedrijven te hebben maar ook bedrijven te houden. Zij voorzien in een behoefte. Verder is het bestemmingsplan Reinierpolder II door de gemeenteraad in oktober 1995 vastgesteld. Toen was de vrijstellingsprocedure ook opgenomen. Het college voert derhalve uit wat de raad vorig jaar besloten heeft. Het college heeft geen intentie om categorie V bedrijven naar Steenbergen te halen maar hij wil alleen de mogelijkheid openhouden om via de procedure en voorwaarden dit toch toe te kunnen staan op Reinier polder II. De heer VAN REUEN vraagt of de beoogde uitzonderingen af te grenzen zijn. De heer FLAMELING wijst er op dat op het moment dat een optie open gehouden wordt de mogelijkheid voor andere industrie bestaat om toch binnen te komen. Hij ziet niet hoe het college die ongewenste industrie in dat geval tegenhoudt. Categorie V kan terecht op Reinierpolder I. Reinierpolder II zou een industrieterrein moeten worden met een andere uitstraling. Wethouder ONLAND stelt dat het concept-beroepschrift voor de commissieleden ter inzage heeft gelegen. Zij vraagt de heren Flameling en Van Reijen dit nog eens door te lezen. Wat betreft de locatiekeuze zal heel zorgvuldig te werk worden gegaan. Zo nodig kunnen hiervoor algemene richtlijnen geformuleerd worden welke als interne beleidsregels vastgesteld en bekendgemaakt worden. De VOORZITTER vult aan dat ook door het wonen op het industrieterrein de zoeklocatie voor bedrijven in categorie V beperkt wordt. Na het beluisteren van de raad hedenavond zegt de WETHOUDER toe dat het college zal zorgen voor algemene richtlijnen, beleidslijnen om categorie V bedrijven die Steenbergen niet wenst te weren. IV. 13 Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant: ontwerp-jaarverslag 1995. Door de nieuwe wetgeving ontstaat er een groot financieel tekort voor het Werkvoorzie ningsschap. Mevrouw BASELIER roept het Streekgewest en het bestuur van het Werk voorzieningsschap op heel creatief te werk te gaan om een oplossing te vinden. Wethouder REIJNDERS deelt de verontrusting van mevrouw Baselier. Gezien de tariefsstij gingen die het Werkvoorzieningsschap moet toepassen wordt het steeds moeilijker om voor de doelgroep voldoende werk te blijven vinden. In het algemeen bestuur zal de WETHOUDER nadrukkelijk zijn bezorgdheid uitspreken. Het is hem bekend dat het bestuur zijn uiterste best doet om daar waar mogelijk toch op creatieve wijze oplossingen te vinden om op langere termijn de voorziening betaalbaar te houden. De ontwikkelingen echter zien er inderdaad niet zo gunstig uit. De heer RASENBERG doet in dit verband een oproep om met de doelgroep solidair te zijn. IV. 16 Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant: ontwerp begroting 1997. Mevrouw BAARTMANS brengt de financiële effecten van de 36 urige werkweek van het Werkvoorzieningsschap ter sprake. Per 1 januari 1997 wordt de 36 urige werkweek ingevoerd. Doel is de werkgelegenheid in de sociale werkvoorziening te vergroten.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1996 | | pagina 75