4
5
De VVD heeft geen bezwaar om dit soort bedrijven met een uitzonderingsbevoegdheid
gedelegeerd aan het college toe te laten.
Wethouder ONLAND antwoordt dat de heer Van Nieuwenhuijzen de vrijstellingsprocedure
aangeeft die het college wil mogelijk maken voor Reinierpolder II. De gemeente Steenber
gen is niet in voor categorie V bedrijven op Reinierpolder II. Een uitzondering wordt
gemaakt voor bedrijven die reeds in Steenbergen gevestigd zijn. Het gaat hier om
bedrijven gevestigd in het centrum en de twee gewasbeschermingsbedrijven op Reinier
polder I. Op dit moment zijn er bij het college geen concrete plannen bekend van uitbrei
ding of verhuizing van in aanmerking komende bedrijven. Dat wil niet zeggen dat de
gemeente niet vooruit moet kijken. Als het college nu niet de mogelijkheid van een
vrijstellingsprocedure opneemt zou dit betekenen dat de gemeente tegen bestaande
Steenbergse bedrijven in de toekomst neen moet verkopen. Het is goed bedrijven te
hebben maar ook bedrijven te houden. Zij voorzien in een behoefte.
Verder is het bestemmingsplan Reinierpolder II door de gemeenteraad in oktober 1995
vastgesteld. Toen was de vrijstellingsprocedure ook opgenomen. Het college voert
derhalve uit wat de raad vorig jaar besloten heeft. Het college heeft geen intentie om
categorie V bedrijven naar Steenbergen te halen maar hij wil alleen de mogelijkheid
openhouden om via de procedure en voorwaarden dit toch toe te kunnen staan op Reinier
polder II.
De heer VAN REUEN vraagt of de beoogde uitzonderingen af te grenzen zijn.
De heer FLAMELING wijst er op dat op het moment dat een optie open gehouden wordt
de mogelijkheid voor andere industrie bestaat om toch binnen te komen. Hij ziet niet hoe
het college die ongewenste industrie in dat geval tegenhoudt.
Categorie V kan terecht op Reinierpolder I. Reinierpolder II zou een industrieterrein moeten
worden met een andere uitstraling.
Wethouder ONLAND stelt dat het concept-beroepschrift voor de commissieleden ter
inzage heeft gelegen. Zij vraagt de heren Flameling en Van Reijen dit nog eens door te
lezen. Wat betreft de locatiekeuze zal heel zorgvuldig te werk worden gegaan. Zo nodig
kunnen hiervoor algemene richtlijnen geformuleerd worden welke als interne beleidsregels
vastgesteld en bekendgemaakt worden.
De VOORZITTER vult aan dat ook door het wonen op het industrieterrein de zoeklocatie
voor bedrijven in categorie V beperkt wordt.
Na het beluisteren van de raad hedenavond zegt de WETHOUDER toe dat het college zal
zorgen voor algemene richtlijnen, beleidslijnen om categorie V bedrijven die Steenbergen
niet wenst te weren.
IV. 13 Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant: ontwerp-jaarverslag 1995.
Door de nieuwe wetgeving ontstaat er een groot financieel tekort voor het Werkvoorzie
ningsschap. Mevrouw BASELIER roept het Streekgewest en het bestuur van het Werk
voorzieningsschap op heel creatief te werk te gaan om een oplossing te vinden.
Wethouder REIJNDERS deelt de verontrusting van mevrouw Baselier. Gezien de tariefsstij
gingen die het Werkvoorzieningsschap moet toepassen wordt het steeds moeilijker om
voor de doelgroep voldoende werk te blijven vinden. In het algemeen bestuur zal de
WETHOUDER nadrukkelijk zijn bezorgdheid uitspreken. Het is hem bekend dat het bestuur
zijn uiterste best doet om daar waar mogelijk toch op creatieve wijze oplossingen te
vinden om op langere termijn de voorziening betaalbaar te houden. De ontwikkelingen
echter zien er inderdaad niet zo gunstig uit.
De heer RASENBERG doet in dit verband een oproep om met de doelgroep solidair te zijn.
IV. 16 Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant: ontwerp begroting 1997.
Mevrouw BAARTMANS brengt de financiële effecten van de 36 urige werkweek van het
Werkvoorzieningsschap ter sprake.
Per 1 januari 1997 wordt de 36 urige werkweek ingevoerd. Doel is de werkgelegenheid in
de sociale werkvoorziening te vergroten.