6
5. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
A. Ingekomen stukken
IV.5 Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant: brief van de Ondernemingsraad inzake een
garantieverklaring.
Naar aanleiding van de brief van het college informeert mevrouw BAARTMANS waarom
de gemeente Steenbergen terughoudendheid heeft betracht bij het punt meer offertes
aanvragen bij het Werkvoorzieningsschap.
Wethouder REIJNDERS antwoordt dat geen garantieverklaring kon worden afgegeven om
het Werkvoorzieningsschap in deze met voorrang te behandelen.
Hij komt in de commissie welzijn op de vraag van mevrouw Baartmans terug.
De brief van de Ondernemingsraad sprak de heer RASENBERG aan. De Ondernemingsraad
spreekt zijn bezorgdheid uit. In de hele context van voorzieningen bevreemdt de uitkomst
van beleid wat op landelijk niveau wordt gevoerd de heer RASENBERG. Hij kijkt dan naar
de wet sociale voorziening, de notitie stroomlijning en het nieuwe verdeelmodel. Ook is
het niet gewoon dat een Ondernemingsraad op de bedeltoer moet gaan. Als de
Nederlandse wetgeving zo goed is en er wordt nu zo op beknibbeld dan maakt hij zich
daar ernstige zorgen over. Hij vraagt de wethouder wat er inhoudelijk precies door het be
stuur is afgesproken. Een bestuur zou zich moeten verzetten tegen een aantal wettelijke
maatregelen die indruisen tegen het beleid dat gevoerd zou moeten worden.
De VOORZITTER merkt op dat de Werkvoorziening zich steeds meer vanuit de gesubsi
dieerde zorg moet begeven op de vrije markt. Terecht dat de Ondernemingsraad het punt
van de offertes noemt. Om zich op die vrije markt waar te kunnen maken vraagt de
Ondernemingsraad de gemeenten een extra garantie.
Het college heeft de sympathieke motie van de Ondernemingsraad niet ondertekend
omdat het college dit niet echt kan waarmaken.
Mevrouw BAARTMANS oppert het idee om de Werkvoorziening in het vervolg een offerte
te sturen, niet met een voorkeurspositie maar als deelnemer aan de onderhandelingen.
De VOORZITTER stelt voor dat de wethouder in de commissie dieper ingaat op de
problematiek die bij de Werkvoorziening speelt. Die problematiek is namelijk groot.
In Steenbergen is vooralsnog sprake van een gezonde mix. Steenbergen heeft een eigen
buitendienst en tevens wordt gebruik gemaakt van de Werkvoorziening.
IV.6 Werkvoorzieningsschap West Noord-Brabant: voorstel tot wijziging van de begroting 1996
(1e wijziging).
De heer RASENBERG stelt dat de begroting er niet rooskleurig uitziet. Het is de moeite
waard om binnen de Werkvoorziening te informeren naar de winstgevende- en verliesge
vende sectoren en wat daar mee te doen. Het is goed om intern te bezien wat wel en niet
rendabel is. De begroting kan dan op die wijze worden bijgestuurd.
De WETHOUDER antwoordt dat het schap zeker inziet dat wil hij blijven concurreren en
wil hij zijn positie op de markt vasthouden zaken gecombineerd moeten worden of waar
mogelijk takken moeten worden afgestoten en eventueel andere zaken moeten worden
ontwikkeld. Het hele schap komt echter behoorlijk onder druk te staan met de komende
reorganisatie. De komende jaren komt er ontzettend veel op de gemeenten af. Het schap
doet ontzettend veel inspanningen om de zaken te regelen. Het is een problematiek waar
het schap mee worstelt. Aan een kant zoekt het schap werk en aan de andere kant wordt
het schap geconfronteerd met een kostprijs die steeds moeilijker in te vullen is. Op een
gegeven moment is de rek er uit.
Binnenkort is het vergadering. De wethouder neemt dan de vraag van de heer Rasenberg
mee.
De VOORZITTER doet de suggestie om een van de directieleden uit te nodigen voor een
van de volgende commissievergaderingen teneinde het beleidsplan 1966 - 2001 te
bespreken.
De WETHOUDER zegt dit toe.