tf A 7 burgerzaal niet meer kan worden gebruikt. Hij vindt het begrijpelijk dat men niet in een bierlucht wil werken, maar er zijn talloze activiteiten te verzinnen die ook in de aanvraaglijsten voorkomen en zonder enige hinder plaats zouden kunnen vinden. Er wordt gesteld dat er voldoende zaalruimte beschikbaar is in de gemeente Steenbergen. Dit geldt echter maar voor bepaalde activiteiten. Daarom stelt de heer Lambers namens de VVD-fractie voor en in overleg met de fractie CDA en fractie Baartmans en de Werknemerspartij alsmede met enkele individuele raadsleden, om het standpunt van het college te herzien. Dit om waar mogelijk toch in bepaalde gevallen de zaal wél beschikbaar te stellen voor maatschappelijke, culturele en sociale activitei ten. De VOORZITTER zegt dat dan een toewijzing zeer gevaarlijk wordt. De een en de ander niet. De zaak heeft zich toegespitst op een aanvraag van cabaretgroep Cameleon. Zij begonnen met een zaal voor 300 stoelen en eindigden met 150 stoelen. Zij zijn verwezen naar een zaal waar dit wel zou kunnen. In 1978 zijn er besluiten gedaan waarin er een ander personeelsbeleid was. Inmiddels is aan het para-commerciële, ook onder druk van de raad, duidelijk paal en perk gesteld. Buiten de jubilea of bijeenkomsten voor eigen personeel moet er altijd een horeca-ondernemer aanwezig zijn, die het horecagedeelte voor zijn rekening neemt. Deze mensen moeten betaald worden. Zodoende wordt de huur van de zaal onaantrekkelijker. Gezien de meningsverschillen in de raad is besloten om aan te geven dat deze zaal integraal deel uitmaakt van het gemeentehuis. Rekening houdend met 1 januari 1997, de centrale huisvesting na de gemeentelijke herindeling. Wellicht gaan er ongeveer 60 tot 80 mensen hun lunch op het gemeentehuis gebruiken. Er zal een groter gedeelte als kantine gebruikt gaan worden. Dit betekent dat het achterste gedeelte van de burgerzaal een andere functie krijgt en het andere deel meer het permanente vergadergedeelte wordt. Hij sluit niet uit dat met ingang van volgend jaar, als de raad en de commissies groter zijn, ook de commissievergaderingen in deze ruimte gehouden worden. De afgelopen twee jaar is er volgens de VOORZITTER, behalve van Cameleon, nauwelijks een aanvraag voor de huur van deze burgerzaal in het culturele gebeuren geweest. De heer LAMBERS telt 11 aanvragen in 1 995. De heer FLAMELING vraagt hoe hij de mededeling moet interpreteren. Is de mededeling in die zin bedoeld, dat als er algemeen maatschappelijk belang zijnde ook gemeentelijk belang mee gediend is, dan wel door externe organisaties gebruik kan worden gemaakt van de burgerzaal. Hij geeft als voorbeeld 'de bevrijding'. De VOORZITTER beaamt dit. Ook geldt het bijvoorbeeld voor het Brabants genootschap, die de 24e prent uitgaf van Steenbergen in de proza en prent. Kortom als er een grote manifestatie is zoals bijvoorbeeld "de bevrijding" dan blijft deze zaal beschikbaar. De heer FLAMELING vraagt of volgende formulering akkoord is dat "als het door de raad gedragen algemeen belang dient", dat men er dan wel terecht kan. De VOORZITTER is het met deze formulering eens, echter er zit een gevaarlijke kant aan. Wanneer wordt er met elkaar bepaald dat iets zo breed maatschappelijk is dat het specifiek in deze zaal kan worden gehouden. De heer FLAMELING zegt dat men dan met elkaar tot een besluit kan komen. Dit is ook de achtergrond van de motie van de heer Lambers. Wanneer het men dan niet met elkaar eens is gebeurt het niet. Degenen die een algemeen maatschappelijk nut dienen mogen wel de zaal gebruiken. De VOORZITTER denkt dat waar gemeente en burgerij elkaar op enigerlei ontmoeten, op basis van maatschappelijk, cultureel gebied passend binnen de stijl van dit huis, positief gereageerd moet worden op de aanvraag. De heer RASENBERG wil hier graag op terugkomen. In de mededeling staat burgerzaal alleen nog maar te gebruiken voor "eigen activiteiten". Er worden nu een aantal facetten genoemd dat geen eigen activiteiten zijn. De VOORZITTER zegt dat inderdaad kleinschalige activiteiten die een historisch perspectief hebben waarbij het gemeentebestuur sterk betrokken is ook terecht moeten kunnen. Dit staat niet in deze mededeling, aldus de heer RASENBERG. De VOORZITTER geeft aan dat na kennisname van de motie van de heer Lambers, het college de vergadering schorst, om te kijken of er aanleiding zou zijn om de laatste zin aan te passen. Hieruit blijkt dat de zaal niet beschikbaar is voor die grootschalige activiteiten die openbare publieken trekken, maar daar waar het in het sociaal maatschappelijk gebeuren gaat om een besloten

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1996 | | pagina 40