r* 13 gezet, omdat hij bang was dat tijdens het notuleren het een en ander niet precies zou worden weergegeven. Intussen zijn de vragen naar tevredenheid beantwoord. Zij kunnen zich volledig instemmen met het huidige voorstel. De heer LAMBERS wilt het een en ander uit het stuk van de vorige maand citeren. In de commissievergadering van februari is over deze materie gesproken. De drugsnota die naar voren is gebracht is eenzijdig gemaakt door het RC. Deze wordt voor 100% gesubsidieerd door de gemeente Steenbergen. De raad wordt nu geconfronteerd met een rapport van het RC, tegen de kostprijs van f 5000,--, terwijl over de uitgangspunten, die als grondslag hebben gediend voor het uitgebrachte rapport, de raad op geen enkele wijze is geraadpleegd. Waarom is de raad niet gevraagd in te stemmen met de begrootte kosten van het onderzoek. Wat de betreft de nota zelf, de beleidsvoornemens. Waarom geeft de nota geen kwalificatie van de grootte van het drugsprobleem in deze gemeen te. Dit was toch de opzet van het onderzoek. Op welke wijze richt het RC het door haar genoemde experiment met het CAD, om zodoende een concreet beeld te krijgen van de hulpvraag. Hier is het rapport onvoldoende duidelijk in. Wie betaalt de elk jaar terugkomende kosten die aan het project zijn verbonden, door het RC begroot op f 2500,-. Heeft het college hier al mee ingestemd? Wat is de impact van het voorgestelde grootschalige onderzoek, uit te voeren onder verantwoor delijkheid van de NIAD (Nederlands Instituut voor Alcohol en Drugs). Wat is de rol van de contactfunctionaris van de GGD? Gaat de GGD dadelijk hetzelfde doen als het RC? Dit omdat ook de GGD wordt aangestuurd door het Streekgewest en tevens dus ook betaald wordt door de gemeente. Ligt het niet op de weg van het gemeentebestuur zelf, om in overleg met de politie, de horeca- exploitanten te benaderen, om 'kennelijke' excessen in drankgebruik tegen te gaan. Welke bevoegdheden heeft het RC hiervoor? Welke resultaten zijn bereikt in de contacten met het door de gemeente Steenbergen gesubsi dieerde café "Big Foot". De aantallen probleemgevallen zijn relatief laag blijkens het rapport van het RC. Een tegengestel de opmerking. Hier komt bij dat in het rapport wordt vermeld dat de foutmarge van de inschat ting hoog is. Als de foutmarge hoog is, hoe moet men dan de conclusies interpreteren? Als men spreekt van een probleem moet er een oplossing voor gevonden worden. De indruk wordt nu wel gewekt dat er een probleem gemaakt wordt, door het rapport van het RC. Staat uw college (in het kader van de openbare ordehandhaving) achter het voorstel van het RC, om een steunpunt voor het CAD te vestigen? Komen de financiële lasten voor rekening van de begroting voor het RC, of gaat de gemeente dit ergens anders zoeken in de welzijnsbegroting, of wordt er een apart krediet gevoteerd? Bent u thans van mening dat een straathoekwerker moet worden benoemd in Steenbergen? Moet de suggestie van het RC worden overgenomen? Voordat de VVD kan instemmen met de nota van het RC vindt zij het gewenst te worden geadvi seerd door deskundige ambtenaren uit onze gemeente. Dezen mogen best aangevuld worden door de voorzitter van het RC, of door anderen die verstand van zaken hebben. De heer LAMBERS vindt dat er nog teveel vragen niet beantwoord zijn, en de VVD kan dus niet instemmen met deze nota. Wethouder Reijnders heeft, na overhandiging van deze vragen vorige maand, de heer Lambers verwezen naar een interne nota, die in het dossier is gelegd. Deze nota geeft onvoldoende antwoord op de door de VVD gestelde vragen. Deze nota moet men in de openbaarheid behandelen. Vragen zouden volgens het reglement van orde mondeling beantwoord moeten worden, en zo ook voor de raad en de bevolking beschikbaar moeten zijn. De VVD-fractie beraadt zich (tenzij er antwoord gegeven kan worden op de vragen die zojuist gesteld zijn) op haar standpunt, wanneer de voorzitter dit voorstel in stemming wenst te brengen. De heer VAN REUEN zegt dat het standpunt van de PvdA, dat zij hebben ingenomen in de commissie Welzijn niet wezenlijk is veranderd. In het toekomstig beleid dient de nadruk te worden gelegd op preventie. Uit het rapport klinkt teveel de symptoombestrijding. Zorg voor verslaving kan zijns inziens beheersbaar blijven als door preventie de omvang ervan beperkt wordt. Wat betreft de alcoholverslaving pleit hij ook voor overleg met de horeca. Hij denkt dat het weer opnieuw verdiepen in deze notitie, waar de heer Lambers zojuist over sprak,

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1996 | | pagina 29