7
IV.4. BOVAG, Bunnik: illegale autobedrijven.
De heer LAMBERS vraagt om in het vervolg niet te reageren op anonieme tips van de
BOVAG. Wanneer de BOVAG vindt dat er echt iets onhoorbaars aan de hand is, zou aangege
ven moeten worden wie van de leden de melding heeft gedaan. Hierdoor kan men traceren
welke waarde men aan de klacht moet worden.
De heer FLAMELING zegt dat deze discussie op twee punten uiteenvalt:
Wij zijn als gemeente niet gehouden om concurrentievervalsing op te sporen, wel om milieu
aspecten van illegale, eventueel schadelijke, bedrijvigheid te toetsen. Hij wil graag het college
oproepen om in het geval, wanneer er een melding wordt gedaan, wel het milieu-aspect door
te geven aan die instantie die hiervoor bestemd is. Als het een milieu-aspect is doet het er
niet toe of het al dan niet een anonieme melding is.
Mevrouw ONLAND antwoordt dat vroeger met anonieme brieven niet veel werd gedaan.
Tegenwoordig is het toch belangrijk dat men weet waar het over gaat. Wie het dan ook
aanmeldt is niet van belang. Er zal toch nagegaan moeten worden of de klacht serieus moet
worden genomen.
IV.8. Serviceburo, Raad der Europese Gemeenten en Regio's: 1 2 en 14 november studiebezoek aan
het Europees Parlement.
Mevrouw BAARTMANS vraagt of de voorzitter een keer kan inventariseren naar de belang
stelling.
De VOORZITTER zegt dit al een keer gedaan te hebben. Kennelijk heb je meer kans als
individueel raadslid. Hij vraagt mevrouw BAARTMANS te inventariseren wie er belangstelling
heeft. Zij zegt dit toe.
IV.9. Diverse personen: cursus Engels volwassen-educatie.
Mevrouw BAARTMANS heeft de brieven gelezen van degenen die protesteren tegen de
afschaffing van de cursus Engels. Ze wilt het belang van het OVO benadrukken, omdat het
voor veel mensen (vooral vrouwen) een vorm van tweede kans onderwijs is. Men moet als
gemeente voorzichtig zijn zulke dingen af te schaffen.
Wethouder REIJNDERS zegt dat deze zaak geïnventariseerd is. In het kader van de basisedu
catie zal er gekeken worden of die lessen nog doorgang kunnen vinden. Dit is opnieuw in
onderzoek.
De heer VAN NIEUWENHUIJZEN merkt op dat we toe zijn aan een onderzoek van een kernta
kenpakket.
De heer RASENBERG licht toe dat deze brieven een gevolg zijn van het WEB (Wet Educatie en
Beroepsvorming). Deze is op 1 januari 1996 in werking getreden. Alle vervolgopleidingen
worden ingedeeld in één onderwijssector (ROC's). Deze instituten zijn verplicht te fuseren.
Het doel is dat men werkt naar een kwaliteitsstructuur. Dit doet men in 4 niveaus; assisten
tenniveau, basis-beroepsbeoefenaar, vakfunctionaris, middenkaderfunctie of specialist.
Dit zijn opleidingen die vragen naar een kwalificatie om door te stromen, van het een naar het
ander. Bij de volwassen-educatie zijn er mensen die studeren omdat ze het leuk vinden. Het
management van de school bekijkt, gezien de financiën, waar men de lessen aan gaat
besteden. Vanuit de kwaliteitsstructuur bekeken zijn het lessen voor bepaalde groeperingen.
De mensen die niet in de categorie van het 2e kans onderwijs zitten, vallen hier dan buiten. Er
zal dan een andere methodiek van financiering gevonden moeten worden.
V. Stukken voor pré-advies aan b&w.
Bij deze stukken wil de VOORZITTER een opmerking maken, omdat hij merkt dat deze punten
erg "heikel" liggen bij sommige leden van de raad.
Het betreft punt 4. "Mevrouw R. Loos: bezwaar tegen verlenen van geen medewerking aan
de herbouw van reeds gesloopte woning aan de Moerstraatseweg 154", en punt 7. "De heer
J. Oostvogels, Groenedijk 3, Steenbergen: verzoek bedrijf met productie van ecologisch
vleesvee".