4 De heer FLAMELING stelt dat één van de redenen om de A4 door te trekken het stimuleren van de lokale verkeersveiligheid is. Hij roept derhalve het college op met enige kracht aan te blijven dringen op die punten waar de lokale verkeersveiligheid mee gediend is. De VOORZITTER kan meedelen dat de Provincie, op het moment dat de Zoomweg besproken wordt binnen het kabinet, naar Steenbergen zal komen om haar verantwoordelijkheid ten aanzien van het lokaal- en het interlokaal verkeer te behandelen. Steenbergen heeft in het kader van de gemeentelijke herindeling steeds gezegd dat de huidige weg tussen Dinteloord en Steenbergen een goede verbinding moet zijn tussen de hoofdkern en Dinteloord. De provincie heeft reeds aangegeven dat als de Zoomweg er komt de lokale wegen van Steenbergen moeten worden ontlast. Eerst dient bekend te worden of de weg wordt opgenomen in het Meerjaren Infrastructuurplan. Daarna zal met alle uitgangspunten weer met elkaar worden gesproken om de lokale belangen veilig te stellen. De heer FLAMELING acht het niet juist om het strijden voor een betere verkeersveiligheid af te laten hangen van andere overheden. Binnen de A4 discussie zou de voorzitter wat vaker het geluid kunnen laten horen, met name in de krant, dat Steenbergen ook geïnteresseerd is in de lokale verkeersveiligheid. De VOORZITTER merkt op dat een omleiding van Halsteren een verschuiving van de problematiek naar Steenbergen inhoudt met alle gevolgen van dien. Dit is ook ingebracht bij alle kamerfracties. Genoemde omleiding vereist een hele duidelijke lokale stellingname, zegt de heer FLAMELING. Hij vraagt dit in het beleid mee te nemen. De VOORZITTER zegt dit toe. Mevrouw BAARTMANS heeft reeds in de commissie welzijn aandacht gevraagd voor de inhoud van het aanvraagformulier Steunfonds voor minima. De vraagstelling over de levensbeschouwing vindt haar fractie niet juist. Zij vraagt het formulier op dat punt te wijzigen. Wethouder REIJNDERS antwoordt dat inmiddels gekozen is voor een nieuwe opmaak van het formulier. De vraag met betrekking tot de levensbeschouwing wordt van het formulier verwijderd. De vragen aangaande de instellingen waartoe cliënten zich kunnen wenden blijven vooralsnog gehandhaafd. Overigens zal het aangepast formulier in de commissie aan de orde komen. Mevrouw BAARTMANS komt dan op de kwestie terug. Mevrouw BAARTMANS vraagt of de notitie waaraan de heer Van Reijen gerefereerd heeft inzake de kinderopvang ter inzage gelegd kan worden voor de raad. Wethouder REIJNDERS is daartoe bereid. De VOORZITTER vult aan dat het college dan ook kennisgenomen moet hebben van de notitie. 4. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 25 JANUARI 1996 Pagina 6, agendapunt 5, onder Ingekomen stukken IV.5 Werkvoorzieningsschap West Noord- Brabant: brief van de Ondernemingsraad inzake een garantieverklaring, eerste alinea. De kwestie over het aanvragen van offertes bij het Werkvoorzieningsschap is inmiddels besproken in de commissie. De wethouder, aldus mevrouw BAARTMANS, zou dit meenemen naar het college. Heeft de wethouder dit inmiddels gedaan? Wethouder REIJNDERS antwoordt bevestigend. Het college blijft op het standpunt staan dat daar waar mogelijk, inspelend op wat het Werkvoorzieningsschap kan bieden, het college ja zegt tegen het indienen van offertes door het Werkvoorzieningsschap. Pagina 6, agendapunt 5, onder Ingekomen stukken IV. 6 Werkvoorzieningsschap West Noord- Brabant: voorstel tot wijziging van de begroting 1996 (1e wijziging). De heer RASENBERG merkt op dat de wethouder zijn vraag inmiddels heeft beantwoord in de commissie welzijn. Het antwoord is echter niet opgenomen in het verslag van de commissie. Kan de wethouder zijn antwoord herhalen? De VOORZITTER zegt toe dat de beantwoording alsnog wordt toegevoegd aan het verslag van de commissie. 5 Pagina 9, regel 11, Bestemmingsplan Noordoost 1977, partiële herziening 1989 (perceel Waterto- renweg 1 De heer LAMBERS informeert of de wethouder al nadere mededelingen kan doen over de juridische kant van eventuele planschade. Het gaat de VVD dan om het eigen gemeentelijk standpunt in deze. Heeft de gemeente met haar juridische kennis voldoende waarborgen om de planschade goed af te timmeren? Wethouder ONLAND heeft op dit moment nog geen nadere mededelingen. Zij komt hierop terug in de commissie ruimtelijke ordening van maart. De RAAD keurt de notulen goed. 5. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN A. Ingekomen stukken IV. 10 Streekgewest Westelijk Noord-Brabant: toezending gewestraadsnotulen. De heer GORISSEN heeft gelezen dat de voorzitter een voorstel heeft gedaan tot het opnemen van een post onvoorzien. Is dit voorstel ook aangenomen en hoe werd dit in het verleden gedaan? De VOORZITTER antwoordt dat deze zaak in de kadernota vastligt. (Die wordt behandeld bij agendapunt 6). De kadernota moet nog wel worden goedgekeurd in de maartvergade ring van het Gewest. Tot voor kort werden onvoorziene zaken gefinancierd uit de lopende rente. Dit was niet zuiver. Vandaar nu een post onvoorzien. IV.12 FNV, Amsterdam: resterende budget bijzondere bijstand. De heer A. VAN ELZAKKER spreekt als volgt: 'Geachte voorzitter. De FNV doet een beroep op de gemeente om eventuele resterende budgetten toch ten goede te laten komen aan de bijzondere bijstandsgerechtigden. Het college adviseert om neen te zeggen tegen dit voorstel. Dit advies kan ik niet delen omdat ik een te groot voorstander ben van elke financiële verbetering voor deze mensen, hoe dan ook. Daarom zou ik liever zien dat wij deze mensen extra tegemoetkomen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld aan een financiële tegemoetkoming waarvan deze mensen met deze strenge winter een deel van hun stookkosten zouden kunnen vergoeden. Want ook deze kosten zijn voor deze mensen vaak onbetaalbaar aan het worden. Ik dank u voor uw aandacht'. Wethouder REIJNDERS antwoordt dat het college het verzoek van de FNV naast zich neergelegd heeft omdat het college gemeend heeft het geld aan te moeten wenden om het drempelbedrag te verlagen. Dit komt vanavond onder agendapunt 15 aan de orde. Verder is in de commissievergadering de problematiek van de stookkosten besproken. Het college zal waar mogelijk in individuele gevallen bij eindafrekeningen dit jaar bezien of er mogelijkheden zijn om daarin tegemoet te komen. De VOORZITTER merkt op dat het gestelde over de stookkosten het college niet heeft gepasseerd. Het is een discussie in de commissie geweest. IV.13 Regionaal Inspecteur van de volksgezondheid voor de Milieuhygiëne: onderzoek chemi sche bestrijdingsmiddelen. Mevrouw BAARTMANS roept de indertijd gevoerde discussie over het gebruik van Diuron in de herinnering. Is er inmiddels een vervangend middel? Heeft Steenbergen een beleid voor het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en wordt dit gebruik geregistreerd? Wethouder IJZERMANS beaamt dat Diuron ernstige vervuiling geeft. Desondanks is het gebruik niet wettelijk verboden. Er zijn reeds vervangende middelen op de markt. Deze zijn echter aanzienlijk duurder in het gebruik. Op dit moment wordt in Steenbergen Diuron gehalveerd toegevoegd.

Raadsnotulen

Steenbergen: 1920-1996 | 1996 | | pagina 13