4
De heer FLAMELING stelt dat één van de redenen om de A4 door te trekken het stimuleren van de
lokale verkeersveiligheid is. Hij roept derhalve het college op met enige kracht aan te blijven dringen
op die punten waar de lokale verkeersveiligheid mee gediend is.
De VOORZITTER kan meedelen dat de Provincie, op het moment dat de Zoomweg besproken wordt
binnen het kabinet, naar Steenbergen zal komen om haar verantwoordelijkheid ten aanzien van het
lokaal- en het interlokaal verkeer te behandelen.
Steenbergen heeft in het kader van de gemeentelijke herindeling steeds gezegd dat de huidige weg
tussen Dinteloord en Steenbergen een goede verbinding moet zijn tussen de hoofdkern en
Dinteloord.
De provincie heeft reeds aangegeven dat als de Zoomweg er komt de lokale wegen van
Steenbergen moeten worden ontlast. Eerst dient bekend te worden of de weg wordt opgenomen in
het Meerjaren Infrastructuurplan. Daarna zal met alle uitgangspunten weer met elkaar worden
gesproken om de lokale belangen veilig te stellen.
De heer FLAMELING acht het niet juist om het strijden voor een betere verkeersveiligheid af te laten
hangen van andere overheden. Binnen de A4 discussie zou de voorzitter wat vaker het geluid
kunnen laten horen, met name in de krant, dat Steenbergen ook geïnteresseerd is in de lokale
verkeersveiligheid.
De VOORZITTER merkt op dat een omleiding van Halsteren een verschuiving van de problematiek
naar Steenbergen inhoudt met alle gevolgen van dien. Dit is ook ingebracht bij alle kamerfracties.
Genoemde omleiding vereist een hele duidelijke lokale stellingname, zegt de heer FLAMELING. Hij
vraagt dit in het beleid mee te nemen.
De VOORZITTER zegt dit toe.
Mevrouw BAARTMANS heeft reeds in de commissie welzijn aandacht gevraagd voor de inhoud van
het aanvraagformulier Steunfonds voor minima. De vraagstelling over de levensbeschouwing vindt
haar fractie niet juist. Zij vraagt het formulier op dat punt te wijzigen.
Wethouder REIJNDERS antwoordt dat inmiddels gekozen is voor een nieuwe opmaak van het
formulier. De vraag met betrekking tot de levensbeschouwing wordt van het formulier verwijderd.
De vragen aangaande de instellingen waartoe cliënten zich kunnen wenden blijven vooralsnog
gehandhaafd. Overigens zal het aangepast formulier in de commissie aan de orde komen.
Mevrouw BAARTMANS komt dan op de kwestie terug.
Mevrouw BAARTMANS vraagt of de notitie waaraan de heer Van Reijen gerefereerd heeft inzake de
kinderopvang ter inzage gelegd kan worden voor de raad.
Wethouder REIJNDERS is daartoe bereid. De VOORZITTER vult aan dat het college dan ook
kennisgenomen moet hebben van de notitie.
4. VASTSTELLING NOTULEN OPENBARE VERGADERING VAN 25 JANUARI 1996
Pagina 6, agendapunt 5, onder Ingekomen stukken IV.5 Werkvoorzieningsschap West Noord-
Brabant: brief van de Ondernemingsraad inzake een garantieverklaring, eerste alinea.
De kwestie over het aanvragen van offertes bij het Werkvoorzieningsschap is inmiddels besproken in
de commissie. De wethouder, aldus mevrouw BAARTMANS, zou dit meenemen naar het college.
Heeft de wethouder dit inmiddels gedaan?
Wethouder REIJNDERS antwoordt bevestigend. Het college blijft op het standpunt staan dat daar
waar mogelijk, inspelend op wat het Werkvoorzieningsschap kan bieden, het college ja zegt tegen
het indienen van offertes door het Werkvoorzieningsschap.
Pagina 6, agendapunt 5, onder Ingekomen stukken IV. 6 Werkvoorzieningsschap West Noord-
Brabant: voorstel tot wijziging van de begroting 1996 (1e wijziging).
De heer RASENBERG merkt op dat de wethouder zijn vraag inmiddels heeft beantwoord in de
commissie welzijn. Het antwoord is echter niet opgenomen in het verslag van de commissie. Kan de
wethouder zijn antwoord herhalen?
De VOORZITTER zegt toe dat de beantwoording alsnog wordt toegevoegd aan het verslag van de
commissie.
5
Pagina 9, regel 11, Bestemmingsplan Noordoost 1977, partiële herziening 1989 (perceel Waterto-
renweg 1
De heer LAMBERS informeert of de wethouder al nadere mededelingen kan doen over de juridische
kant van eventuele planschade. Het gaat de VVD dan om het eigen gemeentelijk standpunt in deze.
Heeft de gemeente met haar juridische kennis voldoende waarborgen om de planschade goed af te
timmeren?
Wethouder ONLAND heeft op dit moment nog geen nadere mededelingen. Zij komt hierop terug in
de commissie ruimtelijke ordening van maart.
De RAAD keurt de notulen goed.
5. BEHANDELING INGEKOMEN STUKKEN EN MEDEDELINGEN
A. Ingekomen stukken
IV. 10 Streekgewest Westelijk Noord-Brabant: toezending gewestraadsnotulen.
De heer GORISSEN heeft gelezen dat de voorzitter een voorstel heeft gedaan tot het
opnemen van een post onvoorzien. Is dit voorstel ook aangenomen en hoe werd dit in het
verleden gedaan?
De VOORZITTER antwoordt dat deze zaak in de kadernota vastligt. (Die wordt behandeld
bij agendapunt 6). De kadernota moet nog wel worden goedgekeurd in de maartvergade
ring van het Gewest.
Tot voor kort werden onvoorziene zaken gefinancierd uit de lopende rente. Dit was niet
zuiver. Vandaar nu een post onvoorzien.
IV.12 FNV, Amsterdam: resterende budget bijzondere bijstand.
De heer A. VAN ELZAKKER spreekt als volgt:
'Geachte voorzitter.
De FNV doet een beroep op de gemeente om eventuele resterende budgetten toch ten
goede te laten komen aan de bijzondere bijstandsgerechtigden. Het college adviseert om
neen te zeggen tegen dit voorstel. Dit advies kan ik niet delen omdat ik een te groot
voorstander ben van elke financiële verbetering voor deze mensen, hoe dan ook. Daarom
zou ik liever zien dat wij deze mensen extra tegemoetkomen. Ik denk daarbij bijvoorbeeld
aan een financiële tegemoetkoming waarvan deze mensen met deze strenge winter een
deel van hun stookkosten zouden kunnen vergoeden. Want ook deze kosten zijn voor
deze mensen vaak onbetaalbaar aan het worden. Ik dank u voor uw aandacht'.
Wethouder REIJNDERS antwoordt dat het college het verzoek van de FNV naast zich
neergelegd heeft omdat het college gemeend heeft het geld aan te moeten wenden om
het drempelbedrag te verlagen. Dit komt vanavond onder agendapunt 15 aan de orde.
Verder is in de commissievergadering de problematiek van de stookkosten besproken. Het
college zal waar mogelijk in individuele gevallen bij eindafrekeningen dit jaar bezien of er
mogelijkheden zijn om daarin tegemoet te komen.
De VOORZITTER merkt op dat het gestelde over de stookkosten het college niet heeft
gepasseerd. Het is een discussie in de commissie geweest.
IV.13 Regionaal Inspecteur van de volksgezondheid voor de Milieuhygiëne: onderzoek chemi
sche bestrijdingsmiddelen.
Mevrouw BAARTMANS roept de indertijd gevoerde discussie over het gebruik van Diuron
in de herinnering. Is er inmiddels een vervangend middel? Heeft Steenbergen een beleid
voor het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en wordt dit gebruik geregistreerd?
Wethouder IJZERMANS beaamt dat Diuron ernstige vervuiling geeft. Desondanks is het
gebruik niet wettelijk verboden. Er zijn reeds vervangende middelen op de markt. Deze zijn
echter aanzienlijk duurder in het gebruik. Op dit moment wordt in Steenbergen Diuron
gehalveerd toegevoegd.